Verduidelijking kettingregel

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.201

Verduidelijking kettingregel

Ik snap eigenlijk niets van de meest algemene vorm van de kettingregel.

Ik heb er al over nagedacht om dit tegen het examen gewoon van buiten te leren, maar het lijkt me toch handiger (en vooral nodig) als je het snapt.

Stel:

f: A ⊆ Rn -> Rm en g: B ⊆ Rm -> Rp

Dan geldt voor de (partiële) afgeleiden van g o f:

Dihk(a) =
\( \sum^m_{j = 1} \)
Djgk(f(a)) difj(a)

i ∈ {1, ..., n}

k ∈ {1, ..., p}

Iemand die mij dit kan verduidelijken ? Uitleggen ?

Alvast bedankt!
The ideas of economists and political philosophers, both when they are right and when they are wrong, are more powerful than is commonly understood. Indeed the world is ruled by little else. Quote : John Maynard Keynes

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Verduidelijking kettingregel

Opmerking moderator

Vanwege het theoretisch gehalte verplaatst naar het vakforum.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 264

Re: Verduidelijking kettingregel

(Ik hoop dat je het onderstaande bedoelt, ik vind het lastig om door de notatie heen te lezen). Neem eerst twee variabelen, dan volgen meer vanzelf..

Laat een functie *
\(g(t) = f(u(t),v(t))\)
zijn

We willen de totale afgeleide van g(t) bepalen, dus we schrijven per definitie:
\(g'(t) = \lim_{h \rightarrow 0} \frac{g(t+h)-g(t)}{h}= \lim_{h \rightarrow 0} \frac{f(u(t+h),v(t+h)-f(u(t),v(t))}{h}\)
Bij de tweede gelijkheid hebben we * gebruikt.

Nu komt de belangrijkste stap. We tellen 0 bij het stuk binnen de limiet op (dat mag altijd) en dan verdelen we de limiet in twee stukken:
\(= \lim_{h \rightarrow 0} \frac{f(u(t+h),v(t+h)-f(u(t),v(t+h))}{h}+\lim_{h \rightarrow 0} \frac{f(u(t),v(t+h)-f(u(t),v(t))}{h}\)
(dus het laatste stuk van de eerstelimiet, plus het eerste stuk van de tweede is samen nul, en het andere stuk is gelijk aan het daarboven).

Zie je de kettingregel hierin?

Reageer