[scheikunde] galvanisch element oefening

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

galvanisch element oefening

Beste ,

Binnenkort heb ik spijtig genoeg een herexamen en voorlopig ziet het het er nog niet goed uit... zoveel vragen nog dus hoop ik via dit forum toch enige respons te krijgen op mijn vragen en zo hopelijk toch nog een beetje goed examen te doen:-)

Ik ben nu bij het hoofdstuk redoxreacties:

Een galvanisch element werd opgebouwd met de redoxstelsels Al3+/Al en I2/2I-.

De concentraties van de gebruikte oplossingen zijn:

0,100 M Al3+, 0,200 M I- en 0,100M I2.

De eerste vraag is noteer de anodische , cathodische en globale reactie:

Ik denk dat me dat wel lukt:

Al3+ +3e- =Al -1,66 V met Al reductans oxidatie ondergaan dus anode en min

I2+2e-=2I- 0,54 V met I2 als oxidans reductie ondergaan dus kathode en plus

=>

globale reactie:

2Al+3I2 =2Al3+ +6I- (dus x2 en X 3 de deelreacties)

Dan vragen ze stel het galvanisch element schematisch voor:

In mijn theoretisch boek heb ik volgende uitleg staan:

SChematisch weergave van een galvanisch element ; met de elektronen en de concentraties van alle deelnemende stoffen in beide halfcellen

-ad linkerzijde begint men met de anode om rechts te eindigen met de kathode, zodat bij het sluiten van de kring (stroomproductie) zowel de positieve stroom in oplossing als de negatieve elektronenstroom in de metaaldraad van links naar rechts gaan

-een scuin deelteken / wordt gebruikt bij elke faseovergang en een dubbel deelteken // stelt de scheiding tussen de 2 compartimenten of halfcellen voor.

Dus men moet hier platina nemen die dienst doet voor vaste I2 elektrode?klopt dit?

De oplossing is

- Al/Al3+ 0,1M // I- 0,200M, I2 0,100 M /Pt +

Oke ik begrijp Al aan anode en I aan kathode maar de volgorde bv eerst AL en niet AL3+ en waarom eerst I- en dan I2 ...???

Kan iemand me eenvoudig uitleggen welke redenering hierachter zit?

en eventueel andere vb geven, dank je .

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: galvanisch element oefening

Oke ik begrijp Al aan anode en I aan kathode maar de volgorde bv eerst AL en niet AL3+ .....
Je begint links met de anode (elektrode), en dat is Al (niet Al3+). Daarna schuine streep (fase-overgang) en daarna de oplossing (van die Al3+) die met die elektrode in contact is.
en waarom eerst I- en dan I2 ...???
Oplossing bevat in dit geval nou eenmaal I- en ook I2 maar in welke volgorde je die twee in dit geval schrijft maakt volgens mij niet uit. Daarna schuine streep en daarna de kathode elektrode.

Bedenk overigens ook dat je bij sommige opgaven (als concentraties gegeven zijn) soms rekening moet houden met de Wet van Nernst.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 86

Re: galvanisch element oefening

hey bedankt is nu duidelijk, maar wat bedoel je met wet van Nernst ? IN de schematische voorstelling van het galvanisch element , neem je toch die concentraties over die gegeven zijn ?? of is dat niet altijd zo?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: galvanisch element oefening

Natuurlijk gebruik je de concentraties zoals die gegeven zijn.

Maar als in een vraagstuk gevraagd wordt wat de spanning van een galvanische cel zal zijn dan moet je de Eo van elke halfreactie corrigeren naar de echte E volgens de Wet van Nernst.

Die -1,66 en +0,54 die jij gebruikt zijn de Eo waardes uit een tabel en gelden alleen voor concentraties van 1 M, dus niet voor de gegeven concentraties.

Dus altijd oppassen wat er precies gevraagd wordt als er concentraties gegeven zijn, want anders kan het je punten kosten.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 86

Re: galvanisch element oefening

Hallo,

Ja bij celspanning delta E heb ik dan:(obv nernst)

(0,54- (-1,66)) - 0,059/6 log (I-)^6. (Al3+)^2 / (I2)^3

en achter log dus

log (0,2)^6. (0,1)^2/ (0,1)^3 klopt dit?

ik vroeg me eigenlijk af waarom de coefficiënt van 2Al3+ niet moet meegenomen worden dus

log (0,2)^6 . (0,1x2)^2 / (0,1) ^3 of moet dit wel?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: galvanisch element oefening

Het is beter om Nernst per halfreactie toe te passen.

Denk er om dat I2 niet als I2 in de oplossing voor komt maar als I3-
Hydrogen economy is a Hype.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: galvanisch element oefening

Opmerking moderator

@elizabeth22: zou je in de toekomst gebruik willen maken van sub- en superscripten? Zie de knopjes (Afbeelding en Afbeelding) bovenaan in de editor. Zeker bij dit soort oefeningen komt dat het overzicht ten goede.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 86

Re: galvanisch element oefening

OKE . Was dat de enige opmerking want ik heb via PM een message gekregen waarin staat met betr. negeren huiswerkbijsluiter..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: galvanisch element oefening

elizabeth22 schreef: di 14 aug 2012, 14:52
OKE . Was dat de enige opmerking
Ja :) . Het is niet veel werk en voor je helpers is het een stuk gemakkelijker op je redenering te volgen.
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: galvanisch element oefening

ik vroeg me eigenlijk af waarom de coefficiënt van 2Al3+ niet moet meegenomen worden dus

log (0,2)^6 . (0,1x2)^2 / (0,1) ^3 of moet dit wel?
Nee, die coefficient 2 zit immers al in het kwadraat.

Ik weet niet hoe jij het in jouw cursus geleerd hebt, maar om kans op fouten te vermijden vind ik het persoonlijk beter om Nernst per halfreactie toe te passen.
Denk er om dat I2 niet als I2 in de oplossing voor komt maar als I3-
Ik denk niet dat je begrepen hebt wat ik bedoelde.

I2 lost als zodanig niet op in water, dus ik weet eigenlijk niet wat de bedenker van dit vraagstuk werkelijk bedoelt als hij spreekt van 0,200 M I- en 0,100M I2 , maar als men 0,2 mol jodide en 0,1 mol jodium samen roert in een liter water dan krijgt men in feite een oplossing van 0,1 M I- en 0,1 M I3- en dat is dan wat men voor berekening van E in Nernst dient te gebruiken.

Maar misschien bedoelt hij wel dat [I-] echt 0,2 M is en dat er 0,1 M [I3-] is (in plaats van [I2] ). Wie zal het zeggen?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 86

Re: galvanisch element oefening

hey,

ik denk het laatste want aangezien ik de getallen invul via deelreacties zoals u aanraadt dan kom ik he getal uit die in de oplossingen staat..dus ik naam dat ze dat bedoelen ....bedankt voor uitleg

Reageer