Springen naar inhoud

Inhoud Vierkant naar rond

• Log in om te kunnen reageren

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2012 - 09:57

Hallo,

Ik zit met een wiskundige vraag.
Waar ik werk produceren wij verloopstukken die van een rond gat naar een vierkant gat verlopen over een bepaalde afstand. (deze worden ontvouwd met de pc en in een atelier geplooid).

Graag had ik wiskundig de inhoud van de verloopstukken kunnen bepalen.

http://www.scribd.com/doc/102825066

Bovenstaande link geeft een kleine schets van een verloopstuk met alle bepalende afmetingen.

Kan iemand mij hiermee op weg helpen?

Alvast bedankt! :) Bijlage  1543_001.pdf   21,54K   52 maal gedownload

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Alegiano

Alegiano

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 augustus 2012 - 11:33

Het is maar de vraag op welke manier de cirkelvorm overloopt naar de vierkante vorm. Volgens jouw plaatje lijkt het alsof er simpelweg sprake is van een piramide, waarvan de top is afgesneden en er een cirkelvormig gat in is geboord. Maar ik neem aan dat de rand van het verloopstuk daadwerkelijk geleidelijk overloopt van vierkant naar cirkelvormig, d.w.z. aan de ene kant is het als een piramide (of balk), en naarmate je de andere kant op gaat wordt het steeds meer als een (afgesneden) kegel (of cilinder).

Het probleem is wel dat deze overloop op een heleboel verschillende manieren kan plaatsvinden, waarbij ik me zo snel geen expliciete functie kan bedenken om over te integreren.
Wat wel kan is in ieder geval de inhoud benaderen door de volumes uit te rekenen als we het object zien als een afgesneden piramide (balk) en afgesneden kegel (cilinder) respectievelijk, en vervolgens deze uitkomsten te middelen...

P.S.: Het lijkt in het plaatje alsof de perimeter van het verloopstuk verandert als men van de ene naar de andere kant gaat, vandaar dat ik uit ga van piramides en kegels. Natuurlijk kan men ook uit gaan van balken en cilinders.

Veranderd door Alegiano, 14 augustus 2012 - 11:36

Nobully

Nobully

• >100 berichten
  • 112 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 december 2012 - 09:36

hier kan je een voorbeeld van dergelijk VR zien.

Geplaatste afbeelding

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures