[scheikunde] zuur base oplosbaarheidsproduct

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

zuur base oplosbaarheidsproduct

Kan iemand me bij dit vraagstuk helpen?

Bij hoofdstuk zuur base: bij 25 graden bedraagt het oplosbaarheidsproduct van magnesiumhydroxide 1,19.10^-11 mol^3 L^-3. Aan een beker gevuld met 1,00 L zuiver water voegt men 30,0 g vast magnesiumhydroxide toe en roert alles goed om (gemakshalve mag je aannemen dat het totaal volume oplossing 1,00 L blijft.

a)bereken de S van magnesiumhydroxide in mol /L -> ok

b)bereken de PH van de oplossing -> OKE VIA OH-

c)zal de oplosbaarheid verhogen door toevoeging van geconcentreerd HCL of van een geconcentreerde KOH oplossing?

Dus KOH via gemeenschappelijk ioneffect OH- nl , S dalen en dan van HCL stijgen???waarom?

d)Bereken de PH waarbij alle vast magnesiumhydroxide zal opgelost worden... deze begrijp ik niet..

Dus de 0,51M reageert volledig weg dus Mg2+ heeft in evenwicht 0,51M ..maar waarom mogen we niet onmiddellijk stellen 2.051M voor OH-, gewoon schrijven als

Ks=0,51. (OH-)^2 omdat OH- gevraagd is om de PH te berekenen

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: zuur base oplosbaarheidsproduct

wat je (in het geheel) over het hoofd ziet is dat er hier twee evenwichten spelen.

Het eerste had je al, dat is de oplosbaarheid:

Mg(OH)2 (s) <=> Mg2+ (aq) + 2 OH- (aq)

Maar, hydroxide speelt ook nog een rol in de autoprotolyse van water (bepaald door de Kw):

2 H2O (l) <=> H3O+ (aq) + OH- (aq)

bekijk in het licht hiervan vraag c en d opnieuw. En denk eens na of er consequenties zijn voor vraag a en b
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 86

Re: zuur base oplosbaarheidsproduct

hallo,

Idd dat ik helemaal over hoofd gezien en snap het ook niet...

Ik dacht bij bereken oplosbaarheid S van het Mg (OH)2

Mg(OH)2 <-> Mg2+ +2OH-

bij evenwicht x 2x

Ks=1,8.10^11-= x. (2x)^2= x. 4x^2= 4x^3

S=x (Mg2+)= derde machtswortel van (1,8.10^11-)/4= 1,7.10^4- M en OH- dan 3,3.10^4-M.

Maar idd dat klopt dan niet met het getal 1,44.10^4- dat is gegeven als oplossing.

Dus wat doe ik dan verkeerd en kan u me uitleggen waarom dat je in dit geval de autoprotolyse van water moet in rekening brengen. Ik heb vb oefeningen bekeken van mijn boek maar nergens staat dat zo uitgewerkt ..

Idd als ik dat snap zal ik gemakkelijker die andere deelvragen kunnen beantwoorden...

dank bij voorbaat

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: zuur base oplosbaarheidsproduct

De methode is goed maar je gebruikt bij de berekening de verkeerde Ks. De gebruikte Ks is de waarde die overeenkomt met de waarde uit de binas maar in bericht 1 staat 1,19 x 10 -11 . Als je die waarde gebruikt komt het wel goed uit.

Berichten: 86

Re: zuur base oplosbaarheidsproduct

bedankt, idd.

Maar toch snap ik niet waarom Typhoner spreekt over hydroxide...

Ivm

c)zal de oplosbaarheid verhogen door toevoeging van geconcentreerd HCl of van een geconcentreerde KOH oplossing?

Mg (OH ) 2<->Mg2+ +2OH- H+ van HCl geeft terug H2O

Is dat de reden dat het dan meer oplosbaar is?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: zuur base oplosbaarheidsproduct

het tweede evenwicht: als ik zuur toevoeg, wat gebeurt er? het schuift naar ..., waardoor het andere evenwicht naar ... verschuift.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.722

Re: zuur base oplosbaarheidsproduct

In een verzadigde oplossing is de vaste stof in evenwicht met de in oplossing aanwezige ionen volgens:

Mg(OH)2 (s) <---> Mg2+ (aq) + 2 OH - (aq)

Wat gebeurt er met het evenwicht als je OH- toevoegt? Naar welke kant verschuift het evenwicht dan?

En wat gebeurt er dan met [Mg 2+] ?

Berichten: 86

Re: zuur base oplosbaarheidsproduct

Typhoner schreef: di 14 aug 2012, 15:32
het tweede evenwicht: als ik zuur toevoeg, wat gebeurt er? het schuift naar ..., waardoor het andere evenwicht naar ... verschuift.
naar links (Chatelier) en dan dus eerste evenwicht naar rechts-> dus grotere oplosbaarheid..
Margriet schreef: di 14 aug 2012, 15:33
In een verzadigde oplossing is de vaste stof in evenwicht met de in oplossing aanwezige ionen volgens:

Mg(OH)2 (s) <---> Mg2+ (aq) + 2 OH - (aq)

Wat gebeurt er met het evenwicht als je OH- toevoegt? Naar welke kant verschuift het evenwicht dan?

En wat gebeurt er dan met [Mg 2+] ?
Evenwicht nr links , minder concentratie Mg2+

bedankt...

Reageer