Som normale verdeling

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 13

Som normale verdeling

Dit is een vraag die ik van een examen heb, en toen (nu nog niet) kon oplossen. Kan iemand mij helpen?

Ik herinner mij de vraag als volt:

Het loon van een zelfstandige is normaal verdeeld: N~(925,100). Dat van een ambtenaar is ook normaal verdeeld: N~(2000,300). Hoe groot is de kans dat ze samen meer dan 2500 euro verdienen?

Echt geen idee wat ik hier moet doen...

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Som normale verdeling

Je moet de kans van de zelfstandige en ambtenaar apart berekenen. (Dit doe je met normalcdf(2499.5,1E99,925,100) en ander idem) Vervolgens ga je de kansen met elkaar vermenigvuldigen omdat zowel de zelfstandige EN de ambtenaar meer als 2500 euro verdienen. Deze kans zal zeer klein zijn.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Som normale verdeling

"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Som normale verdeling

TomDeS schreef: di 14 aug 2012, 17:55
Dit is een vraag die ik van een examen heb, en toen (nu nog niet) kon oplossen. Kan iemand mij helpen?

Ik herinner mij de vraag als volt:

Het loon van een zelfstandige is normaal verdeeld: N~(925,100). Dat van een ambtenaar is ook normaal verdeeld: N~(2000,300). Hoe groot is de kans dat ze samen meer dan 2500 euro verdienen?

Echt geen idee wat ik hier moet doen...
Je kunt voor sommeren de verwachtingen gewoon optellen.

Om de nieuwe sigma te vinden moet je de varianties optellen.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 13

Re: Som normale verdeling

new holland schreef: di 14 aug 2012, 18:40
Je moet de kans van de zelfstandige en ambtenaar apart berekenen. (Dit doe je met normalcdf(2499.5,1E99,925,100) en ander idem) Vervolgens ga je de kansen met elkaar vermenigvuldigen omdat zowel de zelfstandige EN de ambtenaar meer als 2500 euro verdienen. Deze kans zal zeer klein zijn.
Dank je voor je antwoord. Ik denk wel dat het zo is als mathfreak en tempelier zeggen, dat het is om gewoon op te tellen. Ze moeten volgens mij niet elk apart 2500 euro verdienen, maar samen.

En dan is het zoals je zegt normalcdf(2499,5, e99, 2925, 400) = 0,8563. Je past hier een continuïteitscorrectie toe, is dat nodig? In dit geval is het toch al een discrete toevalsvariabele? Hoe dan ook zal het antwoord niet veel verschillen.

Tom
mathfreak schreef: di 14 aug 2012, 18:40
Zie http://www.wiskundef...php?f=23&t=7229
tempelier schreef: di 14 aug 2012, 18:45
Je kunt voor sommeren de verwachtingen gewoon optellen.

Om de nieuwe sigma te vinden moet je de varianties optellen.
Bedankt voor jullie antwoord!

Tom

Gebruikersavatar
Berichten: 50

Re: Som normale verdeling

Sorry, ik had de vraag verkeerd begrepen.

Reageer