Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 60

Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

-- Onderwerptitel verbeterd n.a.v. verzoek van KingOop. (Oude titel: Zon verantwoordelijk voor opwarming aarde?) jkien --



Ik hoorde Alex Jones zeggen dat de zon verantwoordelijk is voor de opwarming van de aarde. Hij gaf als argument dat andere hemellichamen zoals mars en manen van de gasreuzen ook opwarmden. Als dat zo zou zijn, dan is dat toch wel interessant.

Is er iemand die dit met eigen kunde kan bevestigen of (in alle waarschijnlijkheid) weerleggen? Dus niet reageren als je het gewoon in een artikel leest. Dat kan ik ook. Zoek iemand met kennis van zaken. Alvast bedankt....
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Deze Alex Jones?

Denk dat het lezen van de Wikipedia genoeg weerlegging zou kunnen zijn.

Maar verder is het vooralsnog erg onduidelijk wat er nu precies te weerleggen valt. Heb je geen linkje naar het verhaal, en liever nog, naar een plaats waar deze theorie staat beschreven?

Hoe dan ook, in het verleden zijn er vaker theorieën geopperd die de opwarming van de aarde toeschreven aan zonne-activiteit. Die theorieën zijn weerlegd, voornamelijk omdat het verband tussen de activiteit van de zon en de temperatuur op aarde toch niet zo sterk bleek te zijn als door de bedenkers van dergelijke theorieën in eerste instantie werd geclaimd.

Het zou mij verbazen als iemand nu wel een steekhoudende theorie zou hebben opgezet. Of in ieder geval, wat me een stuk minder zou verbazen is dat een op complottheorieën beluste en aan de Republikeinen gelieerde journalist, een of ander theorietje heeft opgeduikeld omdat de conclusies ervan hem welgevallig zijn.

Je geeft aan dat je "zelf ook wel in een artikel kan lezen." Stel je links naar dergelijke artikelen dan wél op prijs?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Ja die Alex Jones ja. In deze "docu":

http://www.youtube.com/watch?v=x-CrNlilZho&list=PLC7F006CBD94F9AC4&feature=plcp

Maar ik moet me verontschuldigen op welke minuut hij het precies zegt. Dat kan ik ff niet zo snel vinden.

Maar ik wil gewoon alle subjectiviteit omzeilen door het simpel te houden en me te concentreren op de vraag of andere planeten/manen in ons zonnestelsel opwarmen of niet opwarmen. Het probleem met een artikel is dat er mogelijk een agenda achter zou kunnen zitten. Daarom probeer ik het hier. Misschien is er iemand die acces heeft tot directe informatie die deze vraag makkelijk zou kunnen beantwoorden.
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Bij nader inzien. Links naar artikelen over mogelijke opwarming van andere planeten/manen stel ik wel op prijs :) . Dus niet over opwarming aarde....
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Verontschuldiging of niet, maar je moet niet verwachten dat een ander een 2 uur en 20 minuten durende documentaire afspeuren op zoek naar een opmerking die dan weerlegd zou moeten worden.

In je opmerking over een mogelijke agenda bespeur ik wat complotdenken. Ik kan je vast verklappen dat je op dit forum dan aan het verkeerde adres bent. Hier wordt op basis van wetenschappelijke bronnen gediscussieerd, en daar horen wetenschappelijke artikelen gewoon bij.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Ok vergeet alles. Ik stel gewoon de vraag:

Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming?

U mag de titel daarin veranderen.
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Volgens mij gebeurt dat elke dag als de zon opkomt, of wordt dit niet bedoeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Ik bedoel verhoging van de gemiddelde temperatuur over een periode van meerdere cycli.

Bedankt voor de aanscherping van de vraag.
WETEN IS VERGETEN

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Het mag duidelijk zijn dat Venus dat ooit straf heeft gedaan. Maar ik gok dat je bedoelt: "nu warmer dan, zeg, 100 jaar geleden"?
This is weird as hell. I approve.


Berichten: 460

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Volgens mij wordt de temperatuur op ander planeten nog niet goed en nauwkeurig genoeg gemeten om echt betrouwbare conclusies te trekken. kijk over miljoenen jaren kan je zeggen dat er inderdaad veranderingen zijn geweest, zo is er mogelijk water/zeeen op mars geweest.. maar we meten amper 100 jaar de temperatuur (exact) op aarde... de rest komt allemaal uit andere waarnemingen (bomen, afzettingen etc.), die we op andere planeten niet tot onze beschikking hebben.

Feut is dat de aarde niet zo gek lang geleden warmer was en de temperatuur door de eeuwen/miljoen jaren schommelt. Of de huidige temperatuurstijging alleen aan CO2toe te schrijven is, is een bron van discussie. Feit is dat we momenteel miljarden tonnen CO2terug de atmosfeer inpompen, tja en of dit de temperatuurstijging veroorzaakt en zoja in welke mate zijn boeken geschreven.

En ja. wat je daarvan moet geloven, ik heb er zo mijn twijfels over. Het is voor de overheid van groot belang in de toekomst minder afhankelijk te worden van fossiele brandstoffen, omdat ze schaarser worden en niet in de fijnste landen zitten. daarom is het toch handig om zoiets kracht bij te kunnen zetten met zoiets als het broeikaseffect.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

tja, het is wel frappant dat recent nog door oliebedrijven gesponsord onderzoek concludeerde dat de mens inderdaad een cruciale rol speelt. Als WC eend al de concurrentie aanraadt is het ver gekomen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.559

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Opmerking moderator

aub on topic blijven
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

druipertje schreef: di 14 aug 2012, 22:21
Volgens mij wordt de temperatuur op ander planeten nog niet goed en nauwkeurig genoeg gemeten om echt betrouwbare conclusies te trekken.
ik denk dat dit het wel samenvat. Zeker als je kijkt hoe uitgebreid metingen op aarde zijn (het hele jaar door, over de hele planeet), hoe kan je dan echte trends observeren op andere planeten waar we een pak minder lang aan kunnen meten (en nauwkeurig genoeg?)?

Moet je de goede man eens vragen waar hij zijn bewering vandaan heeft. Hij, als paleoconservatieve complottheoreticus, zal zonder twijfel een mooie, goed onderbouwde bibliografie kunnen voorleggen.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 60

Re: Vertonen de planeten en manen in ons zonnestelsel tekenen van opwarming? (in 100 jaar tijd)

Het hoeft niet perse bevestigd of weerlegd te worden door een temperatuurmeting. Ik zou me kunnen voorstellen dat bv. een ijsafzetting op een maan tekenen van smelt vertoond of zo.
WETEN IS VERGETEN

Reageer