Springen naar inhoud

atoommodel fosfor

• Log in om te kunnen reageren

• Gast

Geplaatst op 06 mei 2004 - 19:33

hallo.

ik zoek een atoom model van fosfor, dus een tekening waarmee ge ziet hoe de elektronen en zo staan? iemand die kan helpen?

alvast bedankt :wink:

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

noortje

noortje

• >1k berichten
  • 1210 berichten
  • VIP

Geplaatst op 06 mei 2004 - 23:46

fosfor heeft 15 electronen: 2 op de eerste schil, 8 op de volgende
nog 5 over, dus als ik mij niet vergis: 1 doublet en 3 eenzame electronen.
electronenconfiguratie: [Ne]3s2 3p3
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.

Syd

Syd

• >1k berichten
  • 1107 berichten
  • VIP

Geplaatst op 07 mei 2004 - 13:02

Dat ligt aan welk model je wilt hanteren. Bij het quantummechanisch model bestaan er geen elektronen meer als "bolletjes", maar meer als een kans dat een bepaalde hoeveelheid lading zich ergens bevind.

geert

geert

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 09 mei 2004 - 19:00

dus een tekening waarmee ge ziet hoe de elektronen en zo staan

Zoals je al opmerkte "staan" de elektronen niet ergens bij kwantummechanica.
In dit geval dus het planeetmodel (Rutherford?) :wink:
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

synthemesc

synthemesc

• >25 berichten
  • 89 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2004 - 14:33

dus een tekening waarmee ge ziet hoe de elektronen en zo staan

Zoals je al opmerkte "staan" de elektronen niet ergens bij kwantummechanica.
In dit geval dus het planeetmodel (Rutherford?) :wink:

Het planeetmodel is van Niels Bohr (schillen en zo). Rutherford dacht dat de electronen in een wolk vrij om de kern vlogen.
"Er zit strontium in mijn holmium" zei de chemicus in zijn element.

geert

geert

• >25 berichten
  • 63 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 mei 2004 - 15:59

Nou ik zat er dicht bij :shock:
Realiteit is een illusie die ontstaat door gebrek aan alcohol.

gnuhc

gnuhc

• 0 - 25 berichten
  • 9 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 mei 2004 - 18:51

hallo.

ik zoek een atoom model van fosfor, dus een tekening waarmee ge ziet hoe de elektronen en zo staan? iemand die kan helpen?

alvast bedankt  :wink:

Om een beetje inzicht te krijgen in de atoombouw is het belangrijk om te weten dat atomen nooit stil staan. Ze bewegen zich in zogehete orbitalen, dit zijn banen om de kern waar de waarschijnlijkheid het grootst is waar de electronen zich kunnen bevinden. Tot nu toe zijn er vier orbitalen bekend, de s orbitalen de p orbitalen de d orbitale en de f orbitalen. De s orbitalen zijn voor te stellen als een ronde bol. De p orbitalen zijn voor te stellen als een soort halter liggend op de x,y en de z as. het verhaal over de d orbitalen wordt al complexer, deze orbitalen geven de overgangsmetalen de mooie kleuren die ze bevatten. tot slot de f orbitalen deze vormen de lantaniden en de actiniden in het periodiek systeem.
fosfor heeft als electronen configuratie (Ne) 3s2 3p3, dit wilt zeggen dat het de orbitale van het edelgas neon vol zijn, het bevat twee electronen in de derde s orbitaal en drie electronen in de derde p orbitaal. Waarom de electronen in die banen zitten en niet in een andere heeft te maken met de kwantumfysica, kort gezegt is dat het energetisch ongunstig is om in een andere orbitaal te zitten.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures