[scheikunde] pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

Beste,

Dit is een stelling waarop we juist of fout moeten antwoorden en dan een motivatie geven waarom..

In de oplossingen staat bij deze stelling 'juist'..maar als ik een beetje googlde dan zag ik dat waarden boven de 14 mogelijk zijn en oplossingen die over het algemeen gevaarlijk zijn.

Er staat ook iets van 'de reden van handhaven van deze PH grenzen is gelegen in de exacte definitie van de PH in termen in de activiteit van H3 O+ "

Wat bedoelen ze hier mee?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

Ik weet niet wat ze bedoelen maar het is in ieder geval hartstikke fout. Er is maar één activiteit gedefinieerd en dat is die van het oplosmiddel. Die is per definitie 1. De activiteit van opgeloste deeltjes kan allerlei waardes aannemen, met als ondergrens 0. De ondergrens is zeker niet 10-14
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 86

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

Wat is hartstikke fout de uitleg of de stelling als juist te aanzien?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

De stelling is niet juist. De uitleg die wordt gegeven is ook niet juist.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 86

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

mm maar volgens mijn boek staat dus op dat de stelling juist is. ...

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

Dan is het boek dus fout.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

Marko schreef: zo 19 aug 2012, 14:21
Dan is het boek dus fout.
En het is niet dat wetenschap een kwestie van democratie is, maar als het je helpt overtuigen, ik ben het op alle punten met Marko eens en dus is de stand: Wetenschapsforum 2 - boek 1. :lol:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

Nog wat bevestiging gevonden:

http://hyperphysics....ical/ph.html#c3

It is possible to get a pH of -1 with 10 M HCl, but that is about a practical limit of acidity. At the other extreme, a 10 M solution of NaOH would have a pH of 15.
"practical" : het valt in de echte wereld niet mee om nóg meer mol zuur of base op te lossen in een liter oplossing. Maar ook die -1 en +15 zijn dus slechts ruwe cijfers voor praktische grenzen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: pH van een waterige oplossing is maximaal 14?

je spreekt dan ook wel over zulke hoge concentraties dat de activiteiten van de opgeloste stoffen (vooral ionen) zo ver gaan afwijken van ideaal gedrag dat het geen zin heeft om met concentraties te rekenen.
This is weird as hell. I approve.

Reageer