[biologie] Density independence

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 247

Density independence

Een veel voorkomend patroon in de populatie-ecologie is dat birth rates afnemen en mortality rates stijgen naarmate de densiteit van een populatie stijgt. Daar waar de twee lijnen elkaar tegenkomen, krijg je de carrying capacity (draagkracht 'K'), een stabiele populatiegrootte die in theorie automatisch bereikt wordt (in de natuur blijven populaties echter soms onder hun draagkracht door allerlei bijkomende factoren). Indien N (de densiteit) boven dit punt komt, zal N door allerlei densiteitsafhankelijke processen (intra-interspecifieke competitie, dispersie, predatie, parasitisme, ...) terug dalen, en wanneer de populatiegrootte onder dit punt valt, zal die door het wegvallen/versoepelen van diezelfde processen terug stijgen, m.a.w. de populatie wordt gereguleerd rond dit punt (er zijn uitzonderingen, zoals altijd). Wat uiteindelijk de werkelijke abundantie van een populatie bepaalt, zijn de gecombineerde effecten van allerlei processen, zowel densiteitsafhankelijk als densiteits onafhankelijk (veranderingen in de fysische omgeving).

Dus naast het standaard patroon ==> density stijgt, birth rates nemen af en mortality rates nemen toe (beide density dependent)

heb je ook dat de birth rate nog steeds densiteits afhankelijk is, maar mortaliteit niet: dit kan bvb wanneer een externe factor in de omgeving voor een hoge mortaliteit zorgt in de populatie, die volledig losstaat van de densiteit.

Mijn vraag is nu: Kan iemand mij een voorbeeld geven waarbij de birth rates densiteitsonafhankelijk zijn, maar de mortaliteit densiteitsafhankelijk?

Ik weet dat dit bestaat, maar vrij zeldzaam is.

Alvast bedankt voor het antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Density independence

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer