Springen naar inhoud

elektrofiele en nucleofiele reactie

• Log in om te kunnen reageren

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 13:14

In mijn boek staat volgende;
Een elektrofiele reactie noemt men de reactie waarin een elektrofiel deeltje een reactie aanzet.
Een elektrofiel reagens is een elektronendeficient deeltje zoals een kation of een molecule met een atoom waarop een positieve partiële lading aanwezg is vb Al in AlCl3

DSC00014.JPG

Vb Zie foto
In een nucleofiele reactie wordt de reactie aangezet door een nucleofiel reagens.
Een nucleofiel reagens is een elektronenrijk deeltje zoals een anion of een molecule waarin een atoom met vrije elekronenparen voorkomt bv OH-

In de foto ziet u 2 vb
MAar ik begrijp de betekenis niet van die pijlen en is in de eerste vgl dan AlCl3 het elektrofiel reagens en in de tweede vgl die OH-
Die dan het C atoom aanvalt... ik snap het echt die vb die ze geven. Kan me iemand wat verduidelijking geven van wat ze hier proberen te vertellen..

dank je

Veranderd door Kravitz, 15 augustus 2012 - 13:31
afbeelding direct ingevoegd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 15:51

zo'n pijl geeft aan hoe een elektronenpaar (vrij of in een binding) zich verplaatst. De allereerste pijl toont dus de een chlooratoom één van zijn vrije elektronenparen met Al deelt, waardoor een Cl-Al binding wordt gevormd.

Een nucleofiel is een deeltje dat een elektronenpaar levert, een elektrofiel één dat er eentje ontvangt.
This is weird as hell. I approve.

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 17:36

bedankt , maar bij die laatste wordt dan elektronenpaar geleverd van OH- aan C02 maar daarna naar O waarom???

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 17:42

de oktetregel mpet blijven gelden: als C een extra binding aangaat met O, zou deze 10 elektronen om zich heen verzamelen. Ter compensatie wordt een dubbele binding opgeofferd

Veranderd door Typhoner, 15 augustus 2012 - 17:42

This is weird as hell. I approve.

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 17:58

oke daarmee FL van O van onder bij reactieproduct -1.

Fuzzwood

Fuzzwood

• >5k berichten
  • 11101 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 18:58

Tenzij je elektronen vernietigt zal voor en na de reactiepijl de lading altijd gelijk zijn. Een leuke om in je achterhoofd te houden.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures