[scheikunde] elektrofiele en nucleofiele reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

elektrofiele en nucleofiele reactie

In mijn boek staat volgende;

Een elektrofiele reactie noemt men de reactie waarin een elektrofiel deeltje een reactie aanzet.

Een elektrofiel reagens is een elektronendeficient deeltje zoals een kation of een molecule met een atoom waarop een positieve partiële lading aanwezg is vb Al in AlCl3
DSC00014.JPG
DSC00014.JPG (371.2 KiB) 591 keer bekeken
Vb Zie foto

In een nucleofiele reactie wordt de reactie aangezet door een nucleofiel reagens.

Een nucleofiel reagens is een elektronenrijk deeltje zoals een anion of een molecule waarin een atoom met vrije elekronenparen voorkomt bv OH-

In de foto ziet u 2 vb

MAar ik begrijp de betekenis niet van die pijlen en is in de eerste vgl dan AlCl3 het elektrofiel reagens en in de tweede vgl die OH-

Die dan het C atoom aanvalt... ik snap het echt die vb die ze geven. Kan me iemand wat verduidelijking geven van wat ze hier proberen te vertellen..

dank je

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: elektrofiele en nucleofiele reactie

zo'n pijl geeft aan hoe een elektronenpaar (vrij of in een binding) zich verplaatst. De allereerste pijl toont dus de een chlooratoom één van zijn vrije elektronenparen met Al deelt, waardoor een Cl-Al binding wordt gevormd.

Een nucleofiel is een deeltje dat een elektronenpaar levert, een elektrofiel één dat er eentje ontvangt.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 86

Re: elektrofiele en nucleofiele reactie

bedankt , maar bij die laatste wordt dan elektronenpaar geleverd van OH- aan C02 maar daarna naar O waarom???

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: elektrofiele en nucleofiele reactie

de oktetregel mpet blijven gelden: als C een extra binding aangaat met O, zou deze 10 elektronen om zich heen verzamelen. Ter compensatie wordt een dubbele binding opgeofferd
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 86

Re: elektrofiele en nucleofiele reactie

oke daarmee FL van O van onder bij reactieproduct -1.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektrofiele en nucleofiele reactie

Tenzij je elektronen vernietigt zal voor en na de reactiepijl de lading altijd gelijk zijn. Een leuke om in je achterhoofd te houden.

Reageer