Springen naar inhoud

hoeveelheid ammoniakgas oplossen

• Log in om te kunnen reageren

mckenzie

mckenzie

• 0 - 25 berichten
  • 1 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 augustus 2012 - 21:05

Hey hey,

Ik denk dat ik te veel oefeningen heb gezien, want dit hoort een makkelijke oefening te zijn en ik geraak er gewoon niet uit. Als iemand mij kan helpen door de juiste richting aan te geven dan ben ik die heeeeeel dankbaar.

Opgave :
Hoeveel ammoniakgas (pka = 9,26) moet men bij n.o. oplossen om om een 2000ml oplossing te bekomen met een pH van 10,50.

De oplossing heb ik ook : 246 ml

Dus... Mijn oplossing van 2000ml bevat 3,16*10^-11 mol NH3 en als ik deze gewoon in deze formule zet voor zwakke basen -> pH = 7 + 1/2(9,26) + 1/2(logC) ben ik dan al juist bezig?

alvast bedankt! een duwtje moet genoeg zijn ;)

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 16 augustus 2012 - 11:34

3,16*10^-11 mol NH3

ik heb even dit gereverse-engineered: je hebt 10-10,50 gedaan, ofwel 10-pH. De waarde die hier uitkomt is de concentratie H+ (in mol/L) in de oplossing. Daar kan je wel iets mee doen, maar het is waarschijnlijk niet exact wat we willen.

Maar dan geef je de pH-formule, en dat is goed. Bekijk eens alle variabelen in de formule: de pH ken je, maar de C is de concentratie ammoniak, en gezien je uiteindelijk een hoeveelheid ammoniak moet geven, zou je die wel willen weten. Dus tap 1 wordt: vul de pH-waarde in, en herschrijf de formule zodat je C kan vinden.

De volgende stappen zullen dan zijn:
2. Hoeveel ammoniak zit er dan in 2000 mL oplossing (of hoeveel is er nodig)?
3. Wat is dan het volume van dat gas?

Maar da's voor later.
This is weird as hell. I approve.

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures