Springen naar inhoud

terugkruising

• Log in om te kunnen reageren

Tugba

Tugba

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 16 augustus 2012 - 14:32

"De gemakkelijkste manier om vast te stellen of een organisme homozygoot is voor een dominante eigenschap is terugkruising met een homozygoot recessief organisme."

Kan iemand mij dit misschien uitleggen, ik snap het niet zo goed ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Cura

Cura

• >1k berichten
  • 2956 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 augustus 2012 - 15:15

Ik vermoed het volgede; met terugkruising kun je aantonen wat het genotype is van je 'onbekende organisme', door middel van een proefkruising.

Bioplek zegt het volgende:

Als men bij een proefkruising gebruik maakt van één van de voorouders, dan noemt men het ook wel een terugkruising.

(Bron)

Stel dat je wilt weten of het mannetje homo- of heterozygoot is voor een dominante eigenschap. Dan kun je aan de hand van zijn kinderen zien welk van beide hij is, mits je daar een recessief homozygoot vrouwtje bij haalt.

Voorbeeld: Stel mannetje is AA (homozygoot) of Aa (heterozygoot). Vrouwtje is aa.

Als kruisingsschema krijg je dan bij een AA-man en aa-vrouw, dat alle kinderen Aa zijn. 100% dus.

Bij Aa-man en aa-vrouw zijn de kinderen 50% Aa en 50% aa.

Aan het aantal kinderen kun je dus terugredeneren/berekenen of de voorouder (het mannetje) homo- of heterozygoot is.
Small opportunities are often the beginning of great enterprises. (Demosthenes, 384 BC - 322 BC)

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures