IJkreeks maken met NaCl t.b.v. titratie met AgNO3

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 2

IJkreeks maken met NaCl t.b.v. titratie met AgNO3

Omdat ik bezig ben met het controleren van de betrouwbaarheid van onze titrator voor zoutbepaling, heb ik een ijkreeks gemaakt, van 0,5% NaCl tot 25% NaCl.

Nu valt me op dat, hoe hoger de concentratie, hoe groter de afwijking wordt die ik meet. Nu heb ik hier wel een theorie over. Ik heb namelijk de NaCl afgewogen op een getarreerde balans en vervolgens met demiwater aangevuld tot 100 g. Ik heb dus een concentratie in g/100g. Zou het zo kunnen zijn dat de concentratie die de titrator meet in g/100 ml is? Dat zou namelijk verklaren dat de afwijking groter wordt naarmate de concentratie toeneemt. De dichtheid van NaCl is tenslotte anders. Echter als ik dan het volume van de NaCl bereken en deze bij de hoeveelheid toegevoegde demi optel, en hierin de concentratie NaCl bereken, kom ik hoger uit dan mijn meting. Wat doe ik verkeerd?!

Daarnaast vraag ik me nog af of de temperatuur van de te meten oplossing nog van invloed is. Ik heb op school geleerd dat chemische reacties sneller gaan bij een hogere temperatuur. Maar beinvloed dit dan ook de meting? Bij een aantal producten moeten we namelijk de oplossing aanzuren en opkoken.

Alvast heel hartelijk dank!!

Yvonne

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: IJkreeks maken met NaCl t.b.v. titratie met AgNO3

wat voor resultaten komen er uit die titrator? er zijn er die een berg berekeningen voor jouw op voorhand doen, andere niet. Kan je een wat meer exact uitleg geven van wat je precies doet, welke resultaten je krijgt?
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 2

Re: IJkreeks maken met NaCl t.b.v. titratie met AgNO3

Hoi,

Bedankt voor je reactie. Ik werk met een DL22 titrator van Mettler. Deze doet inderdaad veel zelf. Echter het interpreteren van de resultaten moet ik toch doen...

Om een voorbeeld berekening te geven, zal ik meteen degene doen met de grootste afwijking, die van 25%.

Bekerglas getarreerd op balans, dan inweeg NaCl: 25,0404 g. Aangevuld tot exact 100,07 g. met demiwater. Dit op roerder laten oplossen, vervolgens 0,1002 g oplossing gemeten met titrator, resultaat: 27,803%. Ik titreer met 0,1 M AgNO3. Ik heb voor de volledigheid een maatkolf van 100 ml besteld, deze hadden we nog niet :? .

groeten Yvonne

Reageer