Hoeveel kalk kan je oplossen in water?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Hoeveel kalk kan je oplossen in water?

ik snap iets niet dus ik heb jullie hulp nodig.

ik wil weten hoeveel kalk je kan oplossen in 1 liter water.

Berichten: 43

Re: Hoeveel kalk kan je oplossen in water?

Door denitrificatie met pyriet ontstaat CO2 of H+. Deze stoffen kunnen kalk oplossen, waardoor de hardheid van het water wordt verhoogd.

Gebruikersavatar
Beheer
Berichten: 15.202

Re: Hoeveel kalk kan je oplossen in water?

Heren DJ's

(niet dat ik de relevantie van het DJ zijn zie in dit forum, maar ok)

Vriendelijk verzoek om voor het posten even de policy op dit forum na te lezen, die staat er niet voor niets! Met andere woorden: dus niet meer je onderwerp in alleen hoofdletters zetten (ik ben zo vrij geweest dat even te corrigeren), en vermeld aub ook even waar je al hebt gekeken om het probleem op te lossen.
Never be afraid to try something new. Remember, amateurs built the ark. Professionals built the Titanic

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel kalk kan je oplossen in water?

Verder vindt ik dit ook meer een scheikunde vraag, maar dat schijnt (en ik ben er als natuurkundige geheel mee eens) geen wetenschaps te zijn, dus hebben ze er hier geen forum over.

Re: Hoeveel kalk kan je oplossen in water?

Je berekent het uit de Ks-waarde van CaCO3 = 4.96*10^-9

Ks=[Ca2+][CO32-]

= S²

Dus om de oplosbaarheid te berekenen is het voldoende om de vierkantswortel te berekenen uit de Ks(=oplosbaarheidsproduct)

Dus je kan 7.04*10^-5 mol/l kalk oplossen= 0.0010 g (lijkt me wel weinig)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Hoeveel kalk kan je oplossen in water?

Deze vraag was gesteld voordat er een scheikunde forum was. Daarna een beetje in de vergetelheid gevalen. En nu eigelijk 3 maanden te laat verplaatst naar zijn juiste plaats.

Reageer