[natuurkunde] Vallende lift - vraagstuk

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 4

Vallende lift - vraagstuk

Hallo! Ik heb een oefening uit een voorbeeldexamen (medische) fysica maar ik raak er niet volledig wijs uit:

Een lift (800kg) valt vanop een hoogte van 3m naar beneden op een veer die 0,4 m wordt ingedrukt. Wat is de k van die veer?

ik weet om te beginnen al niet of je de hoogte nu als 3m of 3.40m moet bekijken.

grts.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vallende lift - vraagstuk

ik neem aan dat je gaat rekenen met behoud van energie?

De eindsituatie (nu ja, niet het eind, want de veer gaat daarna oscilleren) is een ingedrukte veer, waarvan je de Epot kan berekenen. Op dat moment is de lift 3,4 meter gevallen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Vallende lift - vraagstuk

Typhoner schreef: vr 17 aug 2012, 15:32
ik neem aan dat je gaat rekenen met behoud van energie?

De eindsituatie (nu ja, niet het eind, want de veer gaat daarna oscilleren) is een ingedrukte veer, waarvan je de Epot kan berekenen. Op dat moment is de lift 3,4 meter gevallen.
de bedoeling is inderdaad te rekenen met behoud van energie, alleen ben ik nog niet volledig mee hoe dat moet... ik neem aan dat wanneer de lift nog niet valt er enkel potentiele energie Ep = m*g*delta h is, en wanneer de veer volledig is ingedrukt er enkel kinetische energie Ek = 1/2 mv2is. klopt dit zo ver al? verder heb ik een formule gevonden waarin potentiele energie ook geschreven kan worden als 1/2 k*x2(met k als veerconstante en x als afstand)

mag ik gewoon stellen dat Ek gelijk is aan Ep =1/2 k*x2en hieruit mijn k dan berekenen? of zit ik er volledig naast?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vallende lift - vraagstuk

de lift valt op de veer, die wordt ingedrukt, en op een gegeven moment stopt het ding met vallen - dat is als de veer 0,4 meter is ingedrukt. De lift staat dus stil. (hij versnelt bij het vallen, en wordt terug afgeremd door de veer).

Een andere verandering zit bij de veer: initieel is deze niet ingedrukt, op het eind wel.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vallende lift - vraagstuk

mannekes000 schreef: vr 17 aug 2012, 15:47
mag ik gewoon stellen dat Ek gelijk is aan Ep =1/2 k*x2en hieruit mijn k dan berekenen? of zit ik er volledig naast?
Waarom niet gewoon Ep = Ek nemen?

m.g.h = k.x² /2 (met h = 3 en x = 0,4) en daaruit k.

Denk ik.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vallende lift - vraagstuk

Het is eerder Ep(lift boven) = Ep(veer ingedrukt)

wat jij schrijft. En dat klopt.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Vallende lift - vraagstuk

Denk ik ook

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vallende lift - vraagstuk

Typhoner schreef: vr 17 aug 2012, 19:36
Het is eerder Ep(lift boven) = Ep(veer ingedrukt)

wat jij schrijft. En dat klopt.
Dus voor de zekerheid: als h moet je 3m nemen, en niet 3,40m?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Vallende lift - vraagstuk

Grasshopper schreef: vr 17 aug 2012, 19:51
Dus voor de zekerheid: als h moet je 3m nemen, en niet 3,40m?
wel 3,40 m: dan pas is de de veer ingedrukt.

Nu ja, dat is wel een goede vraag: bedoelt men met die 3 meter "tot contact met de veer" of "tot stilstand". Mijn interpretatie is het eerste, maar als het geval 2 is gaat het om 3 m
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 4

Re: Vallende lift - vraagstuk

Typhoner schreef: vr 17 aug 2012, 19:58
wel 3,40 m: dan pas is de de veer ingedrukt.

Nu ja, dat is wel een goede vraag: bedoelt men met die 3 meter "tot contact met de veer" of "tot stilstand". Mijn interpretatie is het eerste, maar als het geval 2 is gaat het om 3 m
Dus dan neem ik formule: m * g * h = 1/2 * k *x2 (met h = 3.4m en x = 0.4m)

kom ik uit op: 800kg * 9.81 m/s2 * 3.4m = 1/2 * k * 0.42

na uitwerking kom ik uit op k = 333540 N/m

is dit correct? alvast bedankt voor de reacties!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Vallende lift - vraagstuk

yep
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer