onafhankelijkheidsbeginsel

Moderator: physicalattraction

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

onafhankelijkheidsbeginsel

Dynamica

o Ontbinden van vectoriële grootheden volgens orthogonale assen.

o Samenstellen van vectoriële grootheden gelegen in een vlak.

o Traagheidsbeginsel

o Tweede wet van Newton: eenheid newton

o Het onafhankelijkheidsbeginsel

o Actie en reactie

o Algemene formule voor de arbeid

o Vermogen

o Arbeid geleverd door zwaartekracht

o Arbeid geleverd door de veerkracht

o Verband tussen arbeid en kinetische energie

o Wet van behoud van mechanische energie

o Gravitatiekracht

o Zwaartekracht, zwaarteveldsterkte, gewicht, potentiële energie

o Potentiële energie: elastische

o Wrijvingskracht, normaalkracht en wrijvingsfactor

o Eenparig cirkelvormige beweging (ECB)

o Periode, frequentie, baansnelheid, hoeksnelheid van ECB

o Centripetaalkracht bij een ECB
Bij het bestuderen van natuurkunde voor het toelatingsexamen arts viel het mij op dat de momentwet niet wordt gevraagd. Weet iemand of misschien het onafhankelijkheidsbeginsel de momentwet is? Bij mij op het VWO is het onafhankelijkheidsbeginsel nooit behandeld en ik kom er nu niet achter wat dat is.

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: onafhankelijkheidsbeginsel

Helpt dit? (Zoek op "onafhankelijkheidsbeginsel".)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: onafhankelijkheidsbeginsel


37 De invloed van de resulterende kracht en van de massa op de verandering van de bewegingstoestand van een voorwerp kwalitatief en kwantitatief beschrijven. (F9) Het onafhankelijkheidsbeginsel:
\( \Sigma \overrightarrow{F} = m\cdot \overightarrow{a} \)
..//..

Het eerste beginsel houdt in dat er alléén dan een verandering van de bewegingstoestand optreedt als er een

resulterende kracht op een voorwerp wordt uitgeoefend die niet gelijk is aan nul. Over hoe die verandering gebeurt weet je niets. Het tweede beginsel van Newton leert ons dat er een samenhang is tussen de grootheden

kracht, massa en versnelling en ook hoe de relatie eruit ziet.

Ten slotte leer je via het derde beginsel (actie-reactie) dat krachten altijd in paren optreden. Belangrijk hierbij is

erop te wijzen dat de twee krachten niet alleen gelijk zijn en tegengesteld maar dat ze bovendien aangrijpen op

twee verschillende lichamen zodat ze elkaar nooit kunnen opheffen (er bestaat tussen deze twee krachten geen

resultante). Je kunt het derde beginsel aanschouwelijk maken door twee gelijke dynamometers horizontaal met

elkaar te verbinden en het geheel uit te rekken: de dynamometers zullen beide dezelfde waarde voor de ondervonden kracht aanwijzen. Het derde beginsel is niet alleen geldig voor stelsels in rust maar ook voor bewegingssituaties.
Dat of iets dergelijks had ik eerder ook gevonden, maar het blijft voor mij in een dikke mist gehuld waarom dit het onfhankelijkheidsbeginsel genoemd wordt in Vlaanderen. Menend dat dat zoals wat andere typisch Vlaamse zaken die ik ooit op dit forum tegenkwam dit mogelijk uit Franse literatuur zou stammen stuitte ik googlend op
le principe de l’indépendance des effets des forces
Dat is al een tikje explicieter ; wat ik me dan als onafhankelijk zou kunnen voorstellen:

als een voorwerp met een massa van 2 kg tegelijkertijd een kracht langs achter van 6 N en een kracht langs onder onder van 8 N ondervindt zal het zowel een versnelling naar voren van 3 m/s² als een versnelling naar boven van 4 m/s² krijgen.

Nóg snap ik dan niet waarom dit op zo'n manier een aparte naam verdient die perfect ingeburgerd lijkt in de Franstalige wereld (met site:fr newton principe d independence des effets des forces een respectabel aantal hits, ruim 150 000)maar niet of nauwelijks daarbuiten ( Newton onafhankelijkheidsbeginsel geeft slechts ruim 150 hits).

Opmerking moderator

verplaatst naar het natuurkundeforum
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer