[scheikunde] vrije enthalpie G endotherme processen en warmtestroom

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

vrije enthalpie G endotherme processen en warmtestroom

Hallo,

Ik ben dus bezig me voor te bereiden op een herexamen maar heb dus nog vele vragen.

Vandaag zat ik aan Gibb de vrije enthalpie dus overgaan van defintie:

G= H-TSsyst

(om dus Stot te berekenen, als beetje oplossing bij bepalen S van systeem en omgeving)

Dan door wisk.

-Δ G/ T = -Δ H/T + Δ Ssyst (*)

en als -Δ G/T > 0 of Δ G< 0 dan verloopt proces spontaan.

Vandaar uit vertrek ik:

Dan staat er;

4) Bepaalde endotherme processen die bij gewone temperatuur niet spontaan zijn, worden bij hogere temperatuur wel spontaan:

de nadelige term -ΔH/T daalt bij stijgende T , tot -Δ G/T positief wordt.

Betekent dit dat aangezien endotherm Δ H >0 dus de eerste term uit (*) negatieve term maar als we dan hogere temperatuur hebben wordt deze term bijna 0 waardoor alleen ΔSsyst meespeelt en -ΔG/T positief wordt... klopt dit?

5) De richting van een warmtestroom is altijd van warm naar koud, en nooit van koud naar warm.

ΔS tot= ΔS warm + ΔS koud= Q warm/Twarm + Qkoud/ Tkoud

en de eerste term is negatief (Q afgegeven , negatief) doch omwille van T warm > Tkoudkleiner dan de tweede, postieve term.

Q negatief omdat omgeving warmte afgeeft aan systeem? dus zowiezo kleiner dan tweede term?? en begrijp het verband niet tussen die G dan?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: vrije enthalpie G endotherme processen en warmtestroom

elizabeth22 schreef: vr 17 aug 2012, 16:36
Betekent dit dat aangezien endotherm Δ H >0 dus de eerste term uit (*) negatieve term maar als we dan hogere temperatuur hebben wordt deze term bijna 0 waardoor alleen ΔSsyst meespeelt en -ΔG/T positief wordt... klopt dit?
Ja, voorzover de entropieverandering positief is. Ik moet toegeven dat ik die schrijfwijze wat onzinnig vind. Wat is er mis met

ΔG= ΔH-TΔS

en dan zeggen dat bij hogere T de term TΔS steeds groter wordt? Als ΔS positief is zal ΔG negatiever worden.
Q negatief omdat omgeving warmte afgeeft aan systeem? dus zowiezo kleiner dan tweede term?? en begrijp het verband niet tussen die G dan?
Als er warmte wegstroomt is Q negatief.

Q warm/Twarm is negatief omdat Q warm < 0.

Q koud/Tkoud is positief omdat Q koud > 0.

Verder geldt behoud van energie: de warme die in het warme stuk verdwijnt, komt er in het koude stuk bij. Dus - Q warm = Qkoud = Q

ΔS tot= Q warm/Twarm + Qkoud/ Tkoud= Q (1/Tkoud - 1/Twarm)

Het is duidelijk dat deze term altijd positief is.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 86

Re: vrije enthalpie G endotherme processen en warmtestroom

oke bedankt !

Reageer