Springen naar inhoud

vrije enthalpie G endotherme processen en warmtestroom

• Log in om te kunnen reageren

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2012 - 15:36

Hallo,

Ik ben dus bezig me voor te bereiden op een herexamen maar heb dus nog vele vragen.
Vandaag zat ik aan Gibb de vrije enthalpie dus overgaan van defintie:
G= H-TSsyst
(om dus Stot te berekenen, als beetje oplossing bij bepalen S van systeem en omgeving)

Dan door wisk.
-Δ G/ T = -Δ H/T + Δ Ssyst (*)
en als -Δ G/T > 0 of Δ G< 0 dan verloopt proces spontaan.

Vandaar uit vertrek ik:
Dan staat er;
4) Bepaalde endotherme processen die bij gewone temperatuur niet spontaan zijn, worden bij hogere temperatuur wel spontaan:
de nadelige term -ΔH/T daalt bij stijgende T , tot -Δ G/T positief wordt.

Betekent dit dat aangezien endotherm Δ H >0 dus de eerste term uit (*) negatieve term maar als we dan hogere temperatuur hebben wordt deze term bijna 0 waardoor alleen ΔSsyst meespeelt en -ΔG/T positief wordt... klopt dit?

5) De richting van een warmtestroom is altijd van warm naar koud, en nooit van koud naar warm.
ΔS tot= ΔS warm + ΔS koud= Q warm/Twarm + Qkoud/ Tkoud
en de eerste term is negatief (Q afgegeven , negatief) doch omwille van T warm > Tkoud kleiner dan de tweede, postieve term.
Q negatief omdat omgeving warmte afgeeft aan systeem? dus zowiezo kleiner dan tweede term?? en begrijp het verband niet tussen die G dan?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 augustus 2012 - 18:32

Betekent dit dat aangezien endotherm Δ H >0 dus de eerste term uit (*) negatieve term maar als we dan hogere temperatuur hebben wordt deze term bijna 0 waardoor alleen ΔSsyst meespeelt en -ΔG/T positief wordt... klopt dit?

Ja, voorzover de entropieverandering positief is. Ik moet toegeven dat ik die schrijfwijze wat onzinnig vind. Wat is er mis met
ΔG= ΔH-TΔS
en dan zeggen dat bij hogere T de term TΔS steeds groter wordt? Als ΔS positief is zal ΔG negatiever worden.

Q negatief omdat omgeving warmte afgeeft aan systeem? dus zowiezo kleiner dan tweede term?? en begrijp het verband niet tussen die G dan?

Als er warmte wegstroomt is Q negatief.

Q warm/Twarm is negatief omdat Q warm < 0.
Q koud/Tkoud is positief omdat Q koud > 0.

Verder geldt behoud van energie: de warme die in het warme stuk verdwijnt, komt er in het koude stuk bij. Dus - Q warm = Qkoud = Q

ΔS tot= Q warm/Twarm + Qkoud/ Tkoud= Q (1/Tkoud - 1/Twarm)

Het is duidelijk dat deze term altijd positief is.

Veranderd door Typhoner, 17 augustus 2012 - 18:33

This is weird as hell. I approve.

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 augustus 2012 - 19:58

oke bedankt !

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures