Springen naar inhoud

aminozuren in oplossing in water

• Log in om te kunnen reageren

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 07:26

Ivm het thema aminozuren in oplossing in water heb ik volgende vraag;
In mijn boek staat volgende geschreven;
In oplossing in water kan een AZ voorkomen onder de volgende vormen
betaïne, anion en kation. De drie vormen kunnen door PH-veranderingen aan de oplossing op te leggen, in elkaar omzetten.
De consequente gevolgen zijn;
*in de titratie van een aangezuurd AZ (kation vorm I) met een base wordt eerst de COOH-functie getitreerd en daarna de -NH3+functie.
In de titratie van AZ als anion (vorm III) met een zuur wordt eerst de NH2 functie getitreerd en daarna pas de COO-functie.

Ik vroeg me af bij oefening "geef het ionisatieschema van het AZ cysteïne" waarom eerst de H van SH (restgroep) verdwijnt dan pas van NH3+ ... zie foto d

DSC00001.JPG

Veder bij een andere oefening ook rond dit thema;
de nettolading van AZ histidine berekenen bij PH =9,6.
Als men daarvan het dissociatieschema opstelt;
In mijn tabellenboek staat een bepaalde restgroep (zie foto 2)
En waarom beginnen ze dissociatieschema met N+
(zie foto 2)?
en betekent dat dan voor die eerste vorm lading +2 is?

DSC00002.JPG

Veranderd door Kravitz, 18 augustus 2012 - 09:28
Afbeeldingen rechtstreeks ingevoegd

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 08:46

Ik vroeg me af bij oefening "geef het ionisatieschema van het AZ cysteïne" waarom eerst de H van SH (restgroep) verdwijnt dan pas van NH3+ ... zie foto d

dat heeft te maken met de zuurtegraad (pKa) van de groepen.

En waarom beginnen ze dissociatieschema met N+

opmerking, die formele lading klopt niet, althans voor die structuur. Het moet NH+ zijn.
This is weird as hell. I approve.

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 09:30

hallo,
ja dus NH+ in eerste en tweede vorm van dissociatieschema en dan N aleen??? Ik heb uitgetekend maar blijkbaar kan ik het hier niet meer toevoegen in mijn respons.

Dus idd als H erbij is dan klopt die + als formele lading 5-4=1?

Er was nog een bijvraag ; waarom wordt in een zuur milieu het N-atoom in de heterocyclische ring geprotoneerd en niet de N-H groep?
Het antwoordt is omdat het vrij elektronenpaar van de N-H groep deel uitmaakt van het aromatisch systeem.
Maar N-H heeft toch geen vrij elektronenpaar?? en wat bedoelt men met deel uitmaken van aromatisch systeem?

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 09:36

en wat ik me ook nog afvroeg erbij is waaro mdan in mijn tabellen boek gewoon N staat en niet NH+ ? (dus ivm restgroep)

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 17:22

Het antwoord is omdat het vrij elektronenpaar van de N-H groep deel uitmaakt van het aromatisch systeem.
Maar N-H heeft toch geen vrij elektronenpaar?? en wat bedoelt men met deel uitmaken van aromatisch systeem?

Ik weet niet in hoeverre je bekend bent met aromaticiteit e.d.

Ten eerste: de N-H heeft wel nog een vrij elektronenpaar - het heeft 3 enkele bindingen (twee met een C, een met een H), dus blijft er nog een vep over.
Ten tweede: het verschil tussen die N en de NH is hetzelfde als tussen de twee stikstofatomen in pyridine en pyrool, respectievelijk. Hier een filmpje dat het verschil geeft:
http://www.youtube.com/watch?v=0ZM-9QFj79A
m.a.w. beiden hebben een vep, maar bij de NH is dat "bezet" door het aromatisch systeem.

en wat ik me ook nog afvroeg erbij is waaro mdan in mijn tabellen boek gewoon N staat en niet NH+ ? (dus ivm restgroep)

in veel gevallen gaat men aminozuren voorstellen in volledige neutrale vorm (geen FL op alle atomen). In ieder geval dus met COOH en NH2. In de praktijk heb je een zwitterion (COO- en NH3+), of iets anders, maar om de voorstelling te vereenvoudigen doet men dat niet. Je zult dus zelf moeten uitvissen hoe de werkelijke structuur is, bij gegeven pH.
This is weird as hell. I approve.

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 19:08

mm het begin van de video begrijp ik , maar als ze dan die elektronen gaan verschuiven...maar dat hoofdstuk moet ik nog zien ... :-) maar ksnap al beetje beter dank je

want in een volgend hoofdstuk zien we van elektronen deficientie en daar heb ik bij een aantal oefeningen toch vragen bij maar dan zet ik dat wel later in een andere topic, anders wordt het beetje chaotisch

bedankt

elizabeth22

elizabeth22

• >25 berichten
  • 86 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2012 - 10:45

hallo ,

Bij dit onderwerp heb ik toch nog enkele vragen ;kan iemand me helpen ,
ik weet niet of een nieuw onderwerp moet maken of niet ?
maar omdat het met dit onderwerp te maken heeft poneer ik het maar hier. Is dat oke?

Vraag 1:
AZ tryptofaan dissociatieschema en PI waarde en nettolading bij PH=5
bij PI heb ik 5,95
Maar dan bij netto lading bepalen;
In mijn boek staan 2 methodes die gebruikt worden om zo een oefeningen , zijn beide correct bij het oplossen van zo een oefeningen?
Methode 1:
Eerst bepalen onder welke vorm (en) tryptofaan vnl voorkomt bij PH= 5
Overgang van I<-> II (ik heb bij dissociatie schema van PH 0 tot 14 , I, II, en III geschreven)
5=2,5+ log II/I dan bekom ik
II= 316 I -> vorm I is praktisch verwaarloosbaar tov vorm II
Dan overgang van II<-> III
5=9,4+ log III/II
III= 0,000391II
vorm III verwaarloosbaar tov vorm II? is dit correct? dus alleen rekening houden met vorm II dus lading van vorm 2 =O
Methode 2:
COOH functie:
Ph=Pka +log COO-/COOH
102,5= (COO-)/COOH dus meer COO- aanwezig bij PH=5
NH2 functie:
Ph=Pka+log (NH2)/(NH3+ )
10-4,4 NH3+=NH2 dus meer NH3+ aanwezig.

dan -1 +1=0

Vraag 2:
Bij het uitteken van het dissociatieschema van AZ Arginine klopt dan van PH van 0 naar 14
Dat je eerst dubbele postiieve lading hebt van NH3+ en NH2+ (van R functie) en dan een positieve lading (want COO- en NH3+ en NH2+ ) en dan neutraal (want COO- en NH3+ ) en dan negatieve lading?

Vraag 3:
Waarom is de Pkr waarde van glutaminezuur zo veel kleiner dan die van tyrosine?
Is dat omwille van functionaliteit van Restgroep dus COOH en OH dus restgroep zuurder in glutaminezuur dan in tyrosine.

Vraag 4: Waarom heeft glutamine geen Pkr waarde ondanks de aanwezigheid van een NH2 groep;
is dat omdat het niet kan de/protoneren?

Ik hoop dat iemand me snel kan helpen , ik weet ik heb nog heleboel vragen dus ik hoop dat iemand tijd heeft ,want binnen 3 dagen heb ik examen.
alvast bedankt

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures