Springen naar inhoud

Weerstand voltmeter en amperemeter

• Log in om te kunnen reageren

Chick

Chick

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 08:21

Hallo,
ik heb hulp nodig op twee vragen, wil er iemand van jullie me hierbij helpen ?
Alvast bedankt !!

vraag 1 :
Heeft een Ampère-meter een grote of kleine weerstand. Antwoord moet verduidelijkt worden aan de hand van plaatsing in een stroomkring.
ik weet dat de Ampère-meter een kleine weerstand heeft maar worstel met de rest van de vraag.

vraag 2 :
Heeft een Voltmeter een grote of kleine weerstand ?
Waarom bent u tot de gestelde conclusie gekomen?
Ik weet dat de Voltmeter een grote weerstand heeft, ook met de tweede vraag hier worstel ik.

Alvast bedankt voor de geboden hulp !!
Katja

Veranderd door Jan van de Velde, 18 augustus 2012 - 08:42
Topictitel aangepast

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

317070

317070

• >5k berichten
  • 5567 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 08:21

Ik weet dat de Voltmeter een grote weerstand heeft, ook met de tweede vraag hier worstel ik.

Wat zou er gebeuren als de voltmeter een erg kleine weerstand heeft, en je hem aan je elektrische circuit hangt?
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet
And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign
-Alanis Morisette-

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 08:33

http://phet.colorado...truction-kit-ac

download die simulatie naar je computer of klik op "run now" om hem online te draaien.

bouw dan een eenvoudige schakeling en gebruik achtereenvolgens een spanningsmeter en een stroommeter om de schakeling te sluiten.

zphet.gif

see what happens. Trek je conclusies.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Janosik

Janosik

• >100 berichten
  • 143 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 augustus 2012 - 00:53

Wat zou er gebeuren als de voltmeter een erg kleine weerstand heeft, en je hem aan je elektrische circuit hangt?

Nu ga ik misschien muggenziften (zeg het gerust als dat zo is), maar ik vind dit toch wat slordig geformuleerd...
Beter zou zijn:

Wat zou er gebeuren als de voltmeter een erg kleine weerstand heeft, en je hem over een component in je circuit plaatst?

niet?
Trouwens... een 'propere' en tegelijk 'duidelijke' bewoording voor het plaatsen van een amperemeter kan ik ook niet zo direct vinden...

http://phet.colorado...truction-kit-ac

Prachtige link!!!

En nu terug ON-topic :

Het plaatsen van meetapparatuur in of over een circuit *mag op zich* geen invloed hebben op de werking van het circuit zelf! (anders is de meting immers verschillend van de toestand zonder meting)
Wat kan je daaruit afleiden betreffende de benodigde weerstand van meetapparatuur?
hint: bekijk voltmeters en amperemeters apart!

Veranderd door Janosik, 19 augustus 2012 - 01:00

Chick

Chick

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2012 - 09:09

heb ik uitgevoerd, de batterij vat vuur

klazon

klazon

• >5k berichten
  • 6609 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 23 augustus 2012 - 10:02

Wat heb je uitgevoerd?

Chick

Chick

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 23 augustus 2012 - 16:11

ik heb een schakeling gemaakt en de stroomkring gesloten met een ampère-meter

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 23 augustus 2012 - 17:42

Chick heeft met die applet gespeeld, mijn schakeling nagebouwd en die amperemeter ertussen gehangen. Toen schoot de batterij in de brand.
1) Wat zag je gebeuren met de stroomsterkte (de snelheid waarmee de elektronen rondgingen)?
2) Wat is nu je conclusie omtrent de weerstandswaarde van een ampèremeter?

Zet nu een lampje in de plaats van die opening in de schakeling, sluit de boel aan zodat het lampje brandt.
Je wilt nu de stroomsterkte meten die door het lampje gaat. Ga je nu die stroommeter in serie zetten met het lampje, of parallel eraan?

zserieparallel.png

Wat gebeurt er in het ene of het andere geval?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

Chick

Chick

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2012 - 06:36

ik raak er nog steeds niet wijs uit. Vind het antwoord niet :(

*_gast_Bartjes_*

• Gast

Geplaatst op 29 augustus 2012 - 08:59

vraag 1 :
Heeft een Ampère-meter een grote of kleine weerstand. Antwoord moet verduidelijkt worden aan de hand van plaatsing in een stroomkring.
ik weet dat de Ampère-meter een kleine weerstand heeft maar worstel met de rest van de vraag.

Eén ding tegelijk. Wat is een elektrische stroom? Een elektrische stroom is het verplaatsen van elektrisch geladen deeltjes. Een elektrische stroom kan alleen gemeten of berekend worden als je aangeeft op welk punt (of preciezer door welk oppervlakje) je meet hoe snel de lading daar stroomt. Als ergens een stroom van 1 Ampère vloeit, betekent dat dat daar in 1 seconde een lading van 1 Coulomb (de eenheid van elektrische lading) doorheen stroomt. Bovendien moet je nog aangeven welke richting je als positief rekent: wanneer er een netto stroom van positieve lading in de aangegeven richting vloeit noem je die stroom positief, anders negatief.

In een elektrisch circuit plaats je een Ampèremeter daarom zo dat de stroom in een draad door de Ampèremeter heen moet stromen, zodat die stroom ook gemeten kan worden. Volgens de Wet van Ohm is de spanning over een component (dus ook over een Ampèremeter) gelijk aan het product van de stroom I door de component en de weerstand R van de component. Omdat je door deze meting de werking het elektrische circuit (en dus ook de stromen en spanningen in het circuit) zo min mogelijk wilt veranderen moet de weerstand R van een Ampèremeter dus zo klein mogelijk zijn. Dat geeft immers het kleinste spanningsverlies I.R over de Ampèremeter, zodat de spanningen en stromen in het circuit door de meting nauwelijks veranderen..

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44865 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 29 augustus 2012 - 16:19

ik raak er nog steeds niet wijs uit. Vind het antwoord niet :(

Behalve proberen het antwoord van Bartjes hierboven te begrijpen, heb je die virtuele schakelingetjes gebouwd in die applet en de kringen gesloten om te zien wat er zou gaan gebeuren?

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 29 augustus 2012 - 20:11

scan0004.jpg
Beste chick, Laten we het vooral rustig aan doen, want om dit precies uit te leggen vind ik niet zo makkelijk. Maar met een rekenvoorbeeld komen we er wel uit
In het links plaatje zie je een batterij van 100 Volt en daarmee in serie 2 weerstanden van 10 Ohm . De gelijkstroom die nu door de schakeling vloeit is dan gelijk aan 5 Ampere
Is dit tot zover duidelijk.?

Chick

Chick

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 september 2012 - 17:24

tot zover is dit duidelijk ja

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 06 september 2012 - 20:21

Laten we schakeling A even vergeten.
Schakeling B geeft de juiste manier aan om de amperemeter aan te sluiten
Wat logisch is want de stroom die door de amperemeter gaat is natuurlijk gelijk aan de stroom die door die 2 weerstanden van 10 Ohm vloeit
Nu moeten zien uit te vinden of de amperemeter een zeer hoge weerstand heeft of een zeer lage weerstand
Laten we van de verkeerde conclusie uitgaan en stellen dat de amperemeter een zeer hoge weerstand heeft , Stel deze weerstand bijvoorbeeld op 100000 Ohm
Dan is de vervangingsweerstand van de schakeling gelijk aan 100000 +10+10=100020 Ohm
Dan vloeit er een stroom door de schakeling van 100 Volt gedeeld door 100020 Ohm =0,0009998 Ampere
Dan is het spanningsverschil over die beide weerstanden van 10 Ohm gelijk aan 0,0009998 . 20=0,01999 Volt
Dan staat er over de amperemeter een spanningsverschil van 100-0,01999=99,98 Volt
Bedenken we hierbij dat de ohmse weerstand van de amperemeter is 100000 Ohm ,dan volgt uit de wet van Ohm dat de stroom die door de amperemeter gaat gelijk is aan 99,98 Volt gedeeld door 100000 Ohm=0,0009998 A
De amperemeter moet 5 Ampere aanwijzen ,maar doet dit niet
Stel nu dat de amperemeter een zeer lage weerstand heeft Stel 0,00001 Ohm
De vervangingswerstand van de schakeling wordt nu gelijk aan 20+0,00001=20,00001 Ohm
Er gaat nu de stroom door de schakeling vloeien van 100 Volt gedeeld door 20,00001=4,9999 Ampere
Deze stroom vloeit ook door de amperemeter , en deze wijst nu een waarde aan van 4,9999 Ampere
Dat is bij benadering gelijk aan 5 Ampere

BW1996

BW1996

• >25 berichten
  • 51 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 06 september 2012 - 20:55

Hallo,

Because an ammeter has low 'resitance/impedance'. It is designed to measure the current. A high impedance would reduce the current and add a voltage drop.( dus je moet een A-meter in serie zetten, want het boeit niet omdat het weinig weerstand heeft)

Placing an ammeter in parallel produces a 'short circuit' and the resulting current will 'blow a fuse'.

Conversely, a voltmeter has a high impedance and is placed in parallel.(dus je moet een V-meter parallel plaatsen, want anders verander je de stroom)

mvg,

Boy

PS: (Valt te beredeneren met U= I * R)

Veranderd door BW1996, 06 september 2012 - 21:07

Don't get used to your life because you will become blinded by it.

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures