Springen naar inhoud

de pH van een onoplosbaar zout

• Log in om te kunnen reageren

*_gast_Maaiketje_*

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 08:38

Hoe moet je nu precies de pH van een onoplosbaar zout berekenen?
Ik denk dat het iets met het oplosbaarheidsproduct zal zijn, maar ik weet het niet.

Bestaat er een soort van oplossingsschema van?

Neem nu bijvoorbeeld : Fe(OH)2 .

Groetjes

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 08:48

Het gaat inderdaad met het oplosbaarheidsproduct. Weet je hoe je aan de hand van het oplosbaarheidsproduct de concentratie van de ionen in oplossing kunt berekenen?

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

*_gast_Maaiketje_*

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 09:26

Wel, ik heb nogal problemen met dat oplosbaarheidsproduct.. En ik weet niet goed hoe je via het oplosbaarheidsproduct die concentratie kan bepalen..

Stel nu voor 0,1 M Fe(OH)2 met ks = 7,9 . 10-16

Fe(OH)2 --> Fe2+ + 2OH-
begin 0,1M 0M 0M
verschil -x + x +2x
einde 0,1M - x x 2x

dan ks = x . (2x)2
en dan zou ik zeggen x = 5,82 . 10-6 .
Zo zou ik het doen, maar dan heb je niks met dat gegeven van die 0,1 M Fe(OH)2 gedaan.. Maar heb geen idee hoe je het anders moet doen..

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 10:24

Het oplosbaarheidsproduct vertelt je bij welke concentratie van ionen de oplossing verzadigd is. Als een oplossing verzadigd is, komt er niets meer bij, of je er nu 1 of 2 (of nog meer) scheppen zout bijgooit.

Je kunt dan ook helemaal niks met dat gegeven doen. Fe(OH)2 komt immers helemaal niet in de evenwichtsvoorwaarde voor. In de berekening komen dus alleen die x-en voor, en nooit een term 0,1-x of 0,2-x of wat dan ook.

Je berekening is dus goed. Nu is de vraag: Waarvoor staat x, en hoe bereken je de pH van de oplossing uit x?

*_gast_Maaiketje_*

• Gast

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 10:49

Aah, dus in feite is de pH bij onoplosbare zouten nooit afhankelijk van de concentratie / massa/ mol van de gegeven stof? We moeten enkel kijken naar zijn aantal gesplitste ionen, hierbij het oplosbaarheidsproduct toepassen om de concentratie aan die ionen te bepalen en dan kijken wat pH-bepalend is en dan daaruit de pH berekenen?

Voor dit voorbeeldje:

[Fe2+] = 5,82 . 10-6
[OH-] = 1,164 . 10-5

OH is hier pH-bepalend, dus:
pOH = -log (1,164 . 10-5)
pOH = 4,93

pH = 14 - pOH
pH = 9,07

Klopt dit? :-)

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8933 berichten
  • VIP

Geplaatst op 18 augustus 2012 - 11:48

Aah, dus in feite is de pH bij onoplosbare zouten nooit afhankelijk van de concentratie / massa/ mol van de gegeven stof?

Omdat je uitgaat van een vaste stof (die dus niet zit opgelost) kun je feitelijk niet van een concentratie spreken. De massa en de hoeveelheid van de stof maakt dus ook niet uit. Eén uitzondering: Als je zo weinig zou hebben dat tóch alles oplost, maar daar hoef je je bij slecht oplosbare niet zo druk om te maken.

We moeten enkel kijken naar zijn aantal gesplitste ionen, hierbij het oplosbaarheidsproduct toepassen om de concentratie aan die ionen te bepalen en dan kijken wat pH-bepalend is en dan daaruit de pH berekenen?

Klopt!

Voor dit voorbeeldje:

[Fe2+] = 5,82 . 10-6
[OH-] = 1,164 . 10-5

OH is hier pH-bepalend, dus:
pOH = -log (1,164 . 10-5)
pOH = 4,93

pH = 14 - pOH
pH = 9,07

Klopt dit? :-)

Helemaal juist! Denk er wel aan dat je de concentraties weergeeft in mol/L
Maar de berekening, en de methode, kloppen als een bus.

robj

robj

• >100 berichten
  • 192 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 14 oktober 2012 - 15:10

Fe(OH)2 --> Fe2+ + 2OH-

Misschien een 'spijkers op laag water'-detail, maar ik meld het toch maar even. Als het zout echt onoplosbaar zou zijn, zou bovenstaande reactie niet verlopen en krijg je hieruit geen OH- ionen. Dus wordt de pH 7,00.
Je bedoelt uiteraard een slecht oplosbaar zout. Dan stelt zich de reactie als evenwicht in en volg je de berekening zoals je die verder prima gedaan hebt (compliment!).
Nog een ander klein 'dingetje'. Als je voor x de concentratie OH- had genomen, dan was de op te lossen vergelijking geweest: ks = 0,5x . (x)2 = 7,9 .10-16 en had je hieruit meteen x = [OH-] = 1,16 .10-5 gekregen.

Veranderd door robj, 14 oktober 2012 - 15:10

Elektrochemici doen het vol spanning

Also tagged with one or more of these keywords: scheikunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures