Studenten willen niet langer samen op kot

Moderator: Astro

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 3.135

Studenten willen niet langer samen op kot

Vlaams woordenboek

kot = studentenkamer


Waarom zijn studenten bereid meer te betalen voor het ene kot dan voor het andere? De huisvestingsvoorkeuren van de Antwerpse student.: “Studenten verkiezen een studio boven een kot, en een kotbaas is al helemaal niet meer gewenst.”


“Aan de hand van een websurvey, is gepolst we naar de betalingsbereidheid van bepaalde kotkenmerken zoals woontype, oppervlakte en afstand”. “Uiteindelijk gingen de onderzoekers aan de slag met 1728 formulieren. 80% van de formulieren werden ingevuld door vrouwen en 20% door mannen.


Prijs, woontype en locatie

De prijs blijkt de beslissende factor bij het kiezen van een kot. Dat studenten een goedkoper kot verkiezen boven een duurder mag geen verbazing wekken. Wel zijn de studenten bereid heel wat meer te betalen voor privacy. Uit de resultaten blijkt dat studenten bereid zijn gemiddeld 171,15 euro meer te betalen voor een verandering van een kamer met gemeenschappelijke woonvoorzieningen naar een studio met privézitruimte, douche, wc en keuken.

Het woontype en de aanwezige voorzieningen zijn het tweede belangrijkste element bij de beslissing over een kot. De studenten verkiezen een studio boven een gewone kamer. Een inwonende kotbaas is helemaal niet meer gewenst. “Dit is niet echt een verrassend resultaat”, stellen de onderzoekers. “Studenten hechten de laatste jaren immers meer belang aan privacy en hygiëne. Maar dat een gemeenschappelijke keuken als negatief ervaren wordt, is toch eerder verrassend. Studenten hadden voorheen aangegeven dat ze het niet erg vinden om een keuken te delen omwille van het sociaal contact.”

Een derde belangrijke factor is de oppervlakte van het kot. Kleinere koten zijn minder gewenst dan grotere. De resultaten leren ook dat studenten liever een gemeubeld kot hebben dan een ongemeubeld kot, al is dit geen doorslaggevende factor in de keuze voor een kot.

Het maakt voor studenten weinig uit of hun kot nu op 5 of 10 minuten wandelen van de onderwijsinstelling ligt, het verschil in betalingsbereidheid is maar 6,6 euro/maand. Pas wanneer de verplaatsingsafstand 15, 20 of 25 minuten wordt, dan daalt de prijs die men wil betalen per maand met respectievelijk 23, 32 en 78 euro.


Utopie

“Algemeen kan je dus stellen dat Antwerpse studenten kiezen voor een grote gemeubelde studio zonder gemeenschappelijke voorzieningen, nabij de campus en met een zo laag mogelijke prijs”. “Het is uiteraard een utopie dat zo’n kot zou bestaan in een reële marktsituatie.”


Afbeelding


Relatief nut woontype en voorzieningen (zitkamer, keuken, sanitair)

1= woonblok; alle voorzieningen gemeenschappelijk

2= woonblok; zitkamer en keuken gemeenschappelijk, sanitair privé

3= huis met kotbaas; alle voorzieningen gemeenschappelijk

4= huis met kotbaas; zitkamer en keuken gemeenschappelijk, sanitair privé

5= huis met alleen studenten; alle voorzieningen gemeenschappelijk

6= huis met alleen studenten; zitkamer en keuken gemeenschappelijk, sanitair privé

7= studio; niets gemeenschappelijk

8= studio; zitkamer en keuken gemeenschappelijk, sanitair privé



Bron:

Universiteit Antwerpen
Heb je interesse in journalistiek? Wij zoeken versterking! Speurwerk, deel van het team, meer weten: klik.

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Studenten willen niet langer samen op kot

80% van de vragenformulieren werden ingevuld door vrouwen. Dan vraag ik mij wel hoe representatief de uitkomsten dan nog zijn. Of heeft Antwerpen voor het merendeel vrouwelijke studenten.


Daarnaast wordt er gesproken over relatieve prijzen. Ik ben wel benieuwd naar absolute prijzen voor studentenkamers en de beschikbaarheid van studio's in Antwerpen.


Ik denk dat voor een stad als Amsterdam of Groningen hele andere resultaten uit kunnen komen. Een kot (nederlands: studentenkamer) kan al snel 300 euro per maand kosten. En studio's zijn ook in trek bij niet-studeerders.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Studenten willen niet langer samen op kot

Een kot (nederlands: studentenkamer) kan al snel 300 euro per maand kosten.
In de Belgische studentensteden is dat de prijs die je mag verwachten voor een kamer van 15-20m² met gedeelde keuken/badkamer, op wandelafstand van de campus, in mijn ervaring.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Berichten: 555

Re: Studenten willen niet langer samen op kot

Dat is dan toch in de grotere steden. In Diepenbeek waar de Universiteit hasselt gelegen is heb je voor 300 euro een net kot met WC,douche en keukentje voor die prijs. Grootte kan ik niet meteen zeggen maar je kan er toch vlot met 8 man gaan zitten.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Studenten willen niet langer samen op kot

Persoonlijk gezegd zou ik ook liever privé sanitair hebben (en wat meer privacy), een gemeenschappelijk keuken/zitruimte lijkt mij ook wel fijn. Enja ... koten kosten redelijk wat geld :/.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Berichten: 202

Re: Studenten willen niet langer samen op kot

Een kamer (kot) met keuken en douche en toilet geldt in NL als een zelfstandige woning. Daar zitten nogal wat zaken aan vast, zoals een eigen brievenbus, huisnummer, riool-/gas/water/elctriciteitsaansluiting, kabel/telefoon... Dat kost natuurlijk nogal wat extra als je het vergelijkt met een kamer waar je al die zaken deelt. Maar je kan huursubsidie krijgen als je arm genoeg bent.


Wat men (de student) al jaren probeert is om de voordelen van het kosten delen zoals bij kamers te combineren met die van de zelfstandige woning. Maar dat lukt dus niet met de regelgeving.

Reageer