[natuurkunde] Schakeling van weerstanden

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Schakeling van weerstanden

Hallo,

de vraag is: wat is Req in deze schakeling? Op het eerste zicht eenvoudig, maar het is toch moeilijker dan ik dacht. (Alle weerstanden zijn R)
schakeling.jpg
schakeling.jpg (9.13 KiB) 676 keer bekeken
Ik heb eigenlijk vooral moeite om dit te hertekenen tot een duidelijke tekening om te zien wat er allemaal in serie en in parallel staat. Ik dacht dat het zo was:
schakeling2.png
schakeling2.png (5.41 KiB) 675 keer bekeken
Dan is Req:

R2,4 = R2 + R4 = 2R

1/ R2,4,3 = 1/R3 + 1/2R

R2,4,3 = 2/3 R

Das ziet de schakeling er als volgt uit:
schakeling3.png
schakeling3.png (4.17 KiB) 676 keer bekeken
Dus dan wordt de vervangins weerstand:

R1,2,3,4 = R1 + R2,3,4 = 1R + 2/3R = (5/3) R

(1/Req) = 1/R + 1/ (5R/3) => Req = (3/8) R

Is mijn redenering correct?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Schakeling van weerstanden

Nee. :(

vraag jezelf eerst af: die middelste weerstand, doet die hier eigenlijk effectief mee?

(NB: alle weerstanden zijn gelijk)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Schakeling van weerstanden

Ik denk van wel, want ik kan me niet voorstellen dat een extra weerstand geen invloed zou hebben op de stroom...
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Schakeling van weerstanden

Als ik een watersysteem heb met vernauwingen die overal precies even nauw zijn, zou er door de vernauwing tussen beide takken water stromen? Waar zou dat water heengaan als aan beide kanten evenveel water stroomt?

(Blijft leuk hoe je elektriciteitsleer met stromingsleer kunt uitleggen en andersom, zeker als je bedenkt dat elektriciteit en water in het echt niet goed samengaan.)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Schakeling van weerstanden

Dan hangen we er eens een batterij aan. We veronderstellen de potentiaal op de positieve plaat + 12V, en de potentiaal op de negatieve plaat 0V (=aardpotentiaal)
zschakeling.png
zschakeling.png (8.23 KiB) 677 keer bekeken
Met andere woorden, als ik een voltmeter hang tussen de positieve plaat en de aarde dan meet ik + 12V. Tussen de negatieve plaat en de aarde meet ik 0V.

Tussen punt A en de aarde meet ik nog steeds +12V.

Tussen punt B en de aarde meet ik ook nog steeds +12V.

(we gaan ervan uit dat de geleiders in deze schakeling weerstandsloos zijn)

Dat betekent dat ik tussen de punten A en B geen VERSCHIL meet.

Er is geen potentiaalverschil tussen A en B.

Als ik tussen A en B een kabeltje (rood) leg zal daar geen stroom doorheen lopen, want er staat geen spanning over dat kabeltje.

Kun jij de potentialen op de ander punten benoemen?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Schakeling van weerstanden

Jan van de Velde schreef: zo 19 aug 2012, 12:27
Dan hangen we er eens een batterij aan. We veronderstellen de potentiaal op de positieve plaat + 12V, en de potentiaal op de negatieve plaat 0V (=aardpotentiaal)

[attachment=11136:zschakeling.png]

Met andere woorden, als ik een voltmeter hang tussen de positieve plaat en de aarde dan meet ik + 12V. Tussen de negatieve plaat en de aarde meet ik 0V.

Tussen punt A en de aarde meet ik nog steeds +12V.

Tussen punt B en de aarde meet ik ook nog steeds +12V.

(we gaan ervan uit dat de geleiders in deze schakeling weerstandsloos zijn)

Dat betekent dat ik tussen de punten A en B geen VERSCHIL meet.

Er is geen potentiaalverschil tussen A en B.

Als ik tussen A en B een kabeltje (rood) leg zal daar geen stroom doorheen lopen, want er staat geen spanning over dat kabeltje.

Kun jij de potentialen op de ander punten benoemen?
In punt C en D: V = I*®

In punt E en F: V = I*(2R)

Dus het doet er inderdaad niet toe of die weerstand daar is, omdat er geen potentiaal verschil is tussen C en D.

Dit is dus alleen maar als Ra = Rb? Anders heb je een wel een potentiaal verschil tussen C en D, en dus loopt er wel een stroom door de middelste weerstand en moet je hier rekening mee houden.

Mocht er nu een potentiaal verschil zijn tussen C en D, moet je dan mijn redenering volgen (van de begin post)? (De waarden kloppen natuurlijk niet meer)

Alvast bedankt voor de uitleg!
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Schakeling van weerstanden

Simpeler, omdat alle weerstanden gelijk zijn, is de potentiaal in C zowel als in d + 6V (en is er dus geen potentiaalverschil).

Dit geldt inderdaad alleen maar als jouw weerstanden 1 en 5 aan elkaar gelijk zijn én jouw 2 en 3 ook.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik eens heel diep zou moeten gaan nadenken over hoe dit op te lossen als die middelste weerstand wél meedoet. Maar daar heeft iemand anders mogelijk ideeën over.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Schakeling van weerstanden

Jan van de Velde schreef: zo 19 aug 2012, 14:03
Simpeler, omdat alle weerstanden gelijk zijn, is de potentiaal in C zowel als in d + 6V (en is er dus geen potentiaalverschil).

Dit geldt inderdaad alleen maar als jouw weerstanden 1 en 5 aan elkaar gelijk zijn én jouw 2 en 3 ook.

Ik zal je eerlijk zeggen dat ik eens heel diep zou moeten gaan nadenken over hoe dit op te lossen als die middelste weerstand wél meedoet. Maar daar heeft iemand anders mogelijk ideeën over.
Oké ik snap het helemaal, hopelijk weet iemand hoe je het moet doen met de middelste wel als weerstand :) ! Bedankt!
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Schakeling van weerstanden

Jan van de Velde schreef: zo 19 aug 2012, 14:03
Ik zal je eerlijk zeggen dat ik eens heel diep zou moeten gaan nadenken over hoe dit op te lossen als die middelste weerstand wél meedoet. Maar daar heeft iemand anders mogelijk ideeën over.
Dan moet je een ster-driehoek of een driehoek-ster transformatie toepassen. Ik heb dit vroeger veel gedaan, zelfs voor complexe impedanties, maar nu heb ik het even niet paraat. Wellicht ergens op wiki te vinden.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schakeling van weerstanden

Dat kan bijvoorbeeld met een Y-delta transformatie. Of met de standaard Kirchhoff wetten.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Schakeling van weerstanden

klazon schreef: zo 19 aug 2012, 14:38
Dan moet je een ster-driehoek of een driehoek-ster transformatie toepassen.
ZVdP schreef: zo 19 aug 2012, 14:42
Dat kan bijvoorbeeld met een Y-delta transformatie. Of met de standaard Kirchhoff wetten.
Interessant, maar in elk geval geen middelbareschoolstof (tenzij je elektrotechniek aan het doen bent) en dus kan Roelland mogelijk beter zijn hoofd over iets anders gaan breken ;) .
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Schakeling van weerstanden

klazon schreef: zo 19 aug 2012, 14:38
Dan moet je een ster-driehoek of een driehoek-ster transformatie toepassen. Ik heb dit vroeger veel gedaan, zelfs voor complexe impedanties, maar nu heb ik het even niet paraat. Wellicht ergens op wiki te vinden.
ZVdP schreef: zo 19 aug 2012, 14:42
Dat kan bijvoorbeeld met een Y-delta transformatie. Of met de standaard Kirchhoff wetten.
Ik heb enkel de wetten van Kirchhoff gezien, dus die kan ik hier ook toepassen ( van uitgaande dat er een stroombron is gegeven is).

Maar ik heb enkel wel makkelijkere voorbeelden/oefeningen gezien op deze wet... alle oefeningen die ik gezien heb tijdens de lesser waren alsvolgt (vb):
schakeling4.png
schakeling4.png (28.96 KiB) 673 keer bekeken
Dit voorbeeld lukt prima, maar hoe doe je dit nu bij het voorbeel van Jan vdv? (Als ik weet hoe ik de stromen moet aanduiden kan ik zelf wel verder :) )
Jan van de Velde schreef: zo 19 aug 2012, 15:27
Interessant, maar in elk geval geen middelbareschoolstof (tenzij je elektrotechniek aan het doen bent) en dus kan Roelland mogelijk beter zijn hoofd over iets anders gaan breken ;) .
Ik zit ook niet meer in het middelbaar ;) , maar ik heb dus enkel de wetten van Kirchoff gezien.
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Schakeling van weerstanden

In principe verandert er niet veel. De stromen mag je zelf kiezen.

Je hebt nu enkel 3 lussen, in plaats van 2.
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Re: Schakeling van weerstanden

Niets verbiedt je om een stroom- of spanningsbron aan te sluiten, en de zaak door te rekenen.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Schakeling van weerstanden

Ik heb in mijn handboek een oefeningen gevonden die hier heel sterk op lijkt:
schakeling5.png
schakeling5.png (44.56 KiB) 688 keer bekeken
Na het bekijken van deze oef is alles duidelijk :)

(De uitwerking staat er niet helemaal op)
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer