[scheikunde] thermochemie reactieenthalpie obv bindingsenergie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 86

thermochemie reactieenthalpie obv bindingsenergie

Ik loop vast met volgende oefening;

O2+ H2 ->H202

Eerst obv waarden bindingsenergieen tabellenboek

ΔE= 130, 5 kJ

Vermits gasreactie met afname van het aantal gasdeeltjes , kunnen we E niet gelijk stellen aan H.

ΔHr= ΔE + PΔV + ΔH° condensatie

-130, 5 kj -2,478 + ??

Hier bereken ik die condensatie enthalpie en in mijn cursus staat er niks van condensatie enthalpie.

Wat ik zie is in tabellenboek waterstofperoxide in vloeistof en hier in de reactievgl in gas.

Die condensatie enthalpie heb ik nog al eens moeten berekenen bij andere oefening en toen van water omdat water van gas nr vloeistof ging en toen heb ik gewoon de 2 waarden vanuit tabellenboek van water in vloeibare vorm en gasvorm afgetrokken maar hier gaat van vloeibare vorm naar gasvorm dus verdampingsenthalpie ..?

Maar aangezien ik de waterstofperoxide enthalpie in gasvorm niet heb in mijn tabellenboek kan ik die twee dus niet van elkaar aftrekken zoals ik gedaan heb met water.

dus hoe kan men dan deze condensatie of verdampingsenthalpie ? berekenen?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: thermochemie reactieenthalpie obv bindingsenergie

Wat is de VOLLEDIGE en LETTERLIJKE tekst van het vraagstuk?
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 86

Re: thermochemie reactieenthalpie obv bindingsenergie

oeps

"Zoals in alle peroxides is de OT van zuurstof in waterstofperoxide -1, omwille van de aanwezigheid van een zuurstof-zuurstof verbinding. Zoek de waarde van de reactie-enthalpie in het tabellenboek.

Bereken de reactieenthalpie ook eens op basis van de waarden der bindingsenergieën uit het tabellenboek en vergelijk beide resultaten"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: thermochemie reactieenthalpie obv bindingsenergie

elizabeth22 schreef: zo 19 aug 2012, 21:29
Vermits gasreactie met afname van het aantal gasdeeltjes , kunnen we E niet gelijk stellen aan H.


wel als je bij constante druk werkt
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 86

Re: thermochemie reactieenthalpie obv bindingsenergie

Typhoner schreef: zo 19 aug 2012, 21:53
wel als je bij constante druk werkt
aya

maar hier als ik H vergelijk uit tabellenboek en E berekend kom ik niet aan zelfde getallen uit. of moet ik die berekening niet uitvoeren?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: thermochemie reactieenthalpie obv bindingsenergie

Met jouw vage zinnen komen we niet verder. Ik weet niet wat je nou eigenlijk berekend hebt, of wat je met H of E bedoelt. Dus kom eens met duidelijke getallen en duidelijke berekeningen.

In de tekst van het vraagstuk staat overigens niet of er gasvormig of vloeibaar H2O2 gevormd wordt. Er wordt gevraagd om de reactie-enthalpie in het tabellenboek (die jij niet noemt, dus wij niet kennen, en waarvan bovendien niet duidelijk is of die voor vloeibaar of gasvormig H2O2 product is) te vergelijken met een berekening op basis bindingsenergieën uit het tabellenboek.

Je kunt bovendien de reactie-enthalpie ook nog berekenen uit de vormingsenthalpieën.

Het verschil in reactie-enthalpie voor gasvormig en vloeibaar H2O2 product is simpelweg de verdampingswarmte bij 25 oC. Met wat moeite zul je die wel ergens op het internet kunnen vinden.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer