Computer in de peutergroep is nuttig

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 198

Computer in de peutergroep is nuttig

Computer in de peutergroep is nuttig



Ict gebruiken in de peuterspeelzaal of het kinderdagverblijf is effectief. De taalontwikkeling van kinderen wordt ermee gestimuleerd, peuters leren al vroeg zelfstandig te werken en kinderen leren samen te werken doordat ze in twee- of drietallen achter de computer zitten. Dat is gebleken in het project ‘Ict in de vve’ van het Haags Centrum voor Onderwijsbegeleiding (HCO). Een leidster zegt: „Ict is een zinvolle aanvulling op het bestaande aanbod. Net als in de bouwhoek of de poppenhoek leren de kinderen spelenderwijs. Vaak doen ze dat ook nog samen. Dat is niet alleen goed voor de taalontwikkeling, maar ook voor de sociale vaardigheden.”

Het Haags Centrum voor Onderwijsbegeleiding (HCO) doet verslag van het project in de brochure ‘Help! Een computer in de peutergroep?! Resultaten van het project ‘Ict in de vve’’. Een citaat daaruit: „Leidsters die deelnamen aan de pilot zijn zonder uitzondering positief over de invoering van ict in hun peuterspeelzaal of dagverblijf”.

http://nt2puntnl.kennisnet.nl/asp/nieuws.asp

Berichten: 198

Re: Computer in de peutergroep is nuttig

Vind je dat de computer in de peutergroep is nuttig?

Gebruikersavatar
Berichten: 334

Re: Computer in de peutergroep is nuttig

Ik vind dat er op die leeftijd belangrijkere zaken zijn, zoals leren lopen enzo :roll:

Berichten: 198

Re: Computer in de peutergroep is nuttig

Ik vind dat er op die leeftijd belangrijkere zaken zijn, zoals leren lopen enzo :roll:


Haha, dat is echt grappig!

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Computer in de peutergroep is nuttig

Volgens mij is het toch niet grappig bedoeld. Leren lopen, en sociale vaardigheden zijn naar mijn mening van een veel groter nut dan weten hoe je een muis van de computer moet bedienen, om maar een voorbeeld te noemen.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 505

Re: Computer in de peutergroep is nuttig

Ik vind het geen gunstige ontwikkeling, kinderen computteren nu al heel veel. (Ik zelf ook :roll: ) En ik vin het persoonlijk ge..... dat het de sociale vaardigheden zou verbeteren. Die worden niet gestimuleerd door samen een icoontje aan te klikken. Die worden gestimuleerd door vadertje en moedertje te spelen, of samen blokken te stapelen. Bovendien lijkt het mij dat dit de fantasie afstompt, ja, ik weet dat weer echt zo'n standaar argument is. Maar zo bedoel ik het niet. Ik zelf computer toch minimaal wel 5 uur per dag, en ik vind niet dat mijn fantasie word afgestompt. Maar als ze al met 4 jaar in de gelimiteerde wereld van de computer leven, waar ze alleen kunnen doen wat de programmeurs hebben ingebouwd. Dan lijkt dat mij niet echt ten goed te komen aan hun eigen voorstellingsvermogen.
I never wanted to change the world, but the world changed me...

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: Computer in de peutergroep is nuttig

Inderdaad. Af en toe eens achter de PC kan geen kwaad, maar achter de PC leren kinderen niet dat als je blokken scheef stapelt dat ze dan vallen. Ze zien dat hooguit op een scherm, maar ze zullen niet meteen de link leggen met echte blokken. Ook sociale omgang wordt er niet door gestimuleerd. Je kan wel achter een PC de Sims laten spelen, maar ook hier zullen ze niet meteen de link leggen met het echte leven.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer