[natuurkunde] Aantal mol gas berekenen in verbonden vaten

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Aantal mol gas berekenen in verbonden vaten

Twee vaten A en B, met respectievelijke volumes V en 3V, bevinden zich oorspronkelijk op eenzelfde temperatuur To Kelvin. In beide vaten samen is er in totaal n mol van een ideaal gas aanwezig. De vaten zijn met elkaar verbonden via een buis met een verwaarloosbaar volume. Deze buis is vervaardigd uit een isolerend materiaal waardoor de vaten op een verschillende temperatuur kunnen zijn zonder dat er warmte-uitwisseling is langs deze buis.

Men wijzigt de temperatuur van het vat A tot een waarde van T Kelvin bereikt wordt. Het aantal mol in het vat A wordt daardoor gereduceerd tot 4/10 van de oorspronkelijke hoeveelheid. De temperatuur van het vat B blijft behouden op een waarde van To Kelvin.

De waarde van de temperatuur T is dan

A) 0,4 Ta

B) 3 T0

C) 0,3 Ta

D) 2,5 T0

Geen idee :(

Het enige wat ik voorlopig kan bedenken is:

Voor A geldt in het begin: p.V = nx.To.R

Voor B geldt dan: p.V = ny.To.R

Na de verandering geldt, (V verandert niet, en p ook niet, want er kan geen gas weg)

voor A: p.V = 0,4nx.R.T

voor B: p.V = (ny + 0,6nx).R.T

Verder kom ik echter niet...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Aantal mol gas berekenen in verbonden vaten

je kan iig eens berekenen wat de initiële verhoudingen in aantal mol waren.
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Aantal mol gas berekenen in verbonden vaten

Grasshopper schreef: ma 20 aug 2012, 14:49
Na de verandering geldt, (V verandert niet, en p ook niet, want er kan geen gas weg)
V verandert inderdaad niet, maar probeer wel onderscheid te maken tussen beide volumes, want de ene is 3 keer zo groot als de andere.

Verder stel je dat p niet verandert, maar is dat wel zo? De temperatuur verandert toch?

En wat weet je over p in vat A en p in vat B?

Overigens snap ik het rijtje antwoorden niet. Wat is Ta en T0?

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Aantal mol gas berekenen in verbonden vaten

de p gaat stijgen in A, en gelijk blijven in B tgv van de T. Maar door het bijgekomen gas gaat die uiteindelijk ook stijgen in B.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Aantal mol gas berekenen in verbonden vaten

klazon schreef: ma 20 aug 2012, 14:59
Overigens snap ik het rijtje antwoorden niet. Wat is Ta en T0?


Ta is de verhoogde T in vat A.

T0 is To.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer