ZPE?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8

ZPE?

Wat is ZPE (Zero point energy) precies?

Is het onomstotelijk bewezen dat het uberhaubt bestaat?

en zo ja wat voor een functie vervult het dan?

Op internet kom ik veel tegen maar dat staat ook erg vol met 'bewijzen'

zonder bronnen en niet met concrete onderzoeks resultaten...vandaar.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ZPE?

dat staat ook erg vol met 'bewijzen'  

zonder bronnen en niet met concrete onderzoeks resultaten...vandaar.
Vandaar dat op dit forum dit onderwerp uit en te na besproken wordt onder theorie-ontwikkeling.......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: ZPE?

Jan van de Velde schreef:
dat staat ook erg vol met 'bewijzen'  

zonder bronnen en niet met concrete onderzoeks resultaten...vandaar.
Vandaar dat op dit forum dit onderwerp uit en te na besproken wordt onder theorie-ontwikkeling.......
Dit is geen nieuwe theorie, alleen als het niet zou bestaan of niet bewezen is zou dit onderwerp naar het forum 'theorie-ontwikkeling' geplaatst moeten worden worden.

Maar dat is juist mijn vraag.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ZPE?

Dit is geen nieuwe theorie, alleen als het niet zou bestaan of niet bewezen is zou dit onderwerp naar het forum 'theorie-ontwikkeling' geplaatst moeten worden worden.
Een theorie hoeft niet nieuw te zijn. De droom van de perpetuum mobile is ook al eeuwen oud. Op het moment dat iemand die ZPE hier gaat proberen te verklaren zul je zien dat een moderator de boel onmiddellijk verplaatst naar theorie-ontwikkeling...... :roll:

Want die ZPE theorie behoeft nog een berg ontwikkeling......
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 8

Re: ZPE?

Oke, laat ik het anders stellen.

Klopt dit?:*

It's quite easy to prove that this "zero-point energy" actually exists. In 1948, Hendrik B. G. Casimir from the Philips Research Laboratories in the Netherlands proposed that if you put two metal plates very close to each other, the zero point energy would push them together

Consider the zero-point energy in two locations - between the plates, and outside the plates. If the plates are very close together, only the very short wavelengths of energy can fit - the long wavelengths are too long to squeeze in. So between the plates, only some of the possible wavelengths of "zero-point energy" can happen, and they push the plates apart. But outside the plates, all the possible wavelengths of "zero-point energy" can happen - this energy tries to push the plates together. Casimir reckoned that there should be more energy on the outside of the plates, than between them, so they should get pushed together!

In 1958, another Dutch physicist, M. J. Sparnaay finally did the experiment in a pretty high vacuum. It turns out that if you get two metal plates, each one centimetre across, and place them 0.5 micron apart (just a fraction the size of a human hair), the force pushing them together is equivalent to a weight of 0.2 mg.

* Bron: http://www.abc.net.au/science/k2/moments/s61729.htm

Als het verhaal achterhaalt is en er een groep personen dit weer met andere theorieen op papier willen laten voortleven dan geef ik je gelijk.

Als dit een algemeen geaccepteerd en bewezen resultaat is dan zou ik je ook gelijk moeten geven dat dit een theorie in ontwikkeling is,,,,,alleen de relativiteits theorie wordt tot op de dag van vandaag ook nog uitgewerkt. :wink:

De Moderator zal het laatste oordeel hierover moeten geven!! :roll:

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: ZPE?

Zero point energy schijnt wel te bestaan. Ik heb ergens een uitleg gelezen die het aannemelijk maakt, hoewel ik, als simpele techneut, me er moeilijk een voorstelling van kan maken.

De volgende stap is: wat kun je er mee doen? Er zijn lieden die claimen dat ze een machine hebben uitgevonden waarmee ze ZPE kunnen omzetten in een meer alledaagse vorm van energie, met name elektriciteit.

En zodra de discussie die kant op gaat wordt het theorieontwikkeling omdat het zeer twijfelachtig is of het echt mogelijk is en omdat nog niemand die claim heeft kunnen waarmaken.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ZPE?

In de zin van dat onderzoek aan het natlab van Philips wil ik ook best wat meer over ZPE weten. Maar ik vrees dat mijn kennis van quantumfysica ontoereikend is om te begrijpen wat mij verteld wordt. :D

Is er iemand die een poging wil wagen om het principe van het verschijnsel tussen die twee plaatjes uit te leggen? Als dat kan zonder dat dit topic op vele andere elders gaat lijken, zou het best interessant kunnen zijn. :roll: . Bij voorbaat dank voor elke serieuze poging.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 624

Re: ZPE?

Jan van de Velde schreef:In de zin van dat onderzoek aan het natlab van Philips wil ik ook best wat meer over ZPE weten. Maar ik vrees dat mijn kennis van quantumfysica ontoereikend is om te begrijpen wat mij verteld wordt.   :D  

Is er iemand die een poging wil wagen om het principe van het verschijnsel tussen die twee plaatjes uit te leggen? Als dat kan zonder dat dit topic op vele andere elders gaat lijken, zou het best interessant kunnen zijn. :roll: . Bij voorbaat dank voor elke serieuze poging.....
Je kunt het vergelijken met 2 schepen die naast mekaar liggen in het water. Binnen de schepen zijn er minder golfmodi mogelijk dan buiten de schepen, en dus worden de schepen naar mekaar toe getrokken. Dat wisten de piraten al; je moest daarvoor oppassen als de schepen bijmekaar kwamen.

Als je nou 2 platen hebt, dan is het vacuum tussen die 2 platen niet stabiel volgens de quantumveldentheorie. Er worden constant deeltjes gemaakt en weer vernietigd. Dit zorgt voor energiefluctuaties, en er zijn dit keer ook weer minder golfmodi mogelijk tussen de platen dan er buiten. Gevolg: het Cassimir effect.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: ZPE?

Mag ik dan een parallel trekken naar de zwaartekracht en stellen dat het net zoveel energie kost om die twee plaatjes weer uit elkaar te trekken als dat het opleverde doordat ik de afstand verkleinde??

Op een vergelijkbare manier laat ik bijvoorbeeld water vallen door een turbine van een waterkrachtcentrale, maar eerst zal dat water door een andere energiebron omhooggepompt moeten worden???
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: ZPE?

Nulpunts energie bestaat.

Het volgt uit de onzekersheids relatie van Heisenberg. deze zegt:

DELTA E * DELTA T = of > :roll:

DELTA E is de ordere grotte van de onzerheids van de energie

en DELTA T is dat voor de tijd.

Geen van beide kan ooit nul zijn (volgt uit de vergelijking)

Dus je kan nooit precies zeggen hoeveel energie er is in een vacuum.

ook al lijkt het logisch te zeggen dat het nul is.

Berichten: 8

Re: ZPE?

Antoon schreef:Nulpunts energie bestaat.

Het volgt uit de onzekersheids relatie van Heisenberg. deze zegt:

DELTA E * DELTA T = of >   :roll:  

DELTA E is de ordere grotte van de onzerheids van de energie

en DELTA T is dat voor de tijd.  

Geen van beide kan ooit nul zijn (volgt uit de vergelijking)

Dus je kan nooit precies zeggen hoeveel energie er is in een vacuum.

ook al lijkt het logisch te zeggen dat het nul is.
Oke, maar wat is de functie/nut van het bestaan van deze energie?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: ZPE?

geen idee.

moet alles nut hebben?

de onzerkerheids relatie is erg belangrijk voor de quantum mechanica.

Er zijn een hoop mensen die hun perpetuum mobile bekrachtigen met deze formule. of mensen die aan telepathie doen die zeggen dat het gaat op nulpunts energie. natuurkundig onverantwoord allemaal.

deze energie is maar erg klein dat er niet over spontaan om ons heen deeltjes aan het ontstaan zijn. Maar als iemand een manier weet om deze energie optevangen is het erg handig voor ons.

Verder zijn er gerespecteerde theorieën die met ZPE het ontstaan van het universum verklaren 'inlontoire" theorie (maar dat type ik fout)

Berichten: 624

Re: ZPE?

[quote="Sciencebuster

Oke, maar wat is de functie/nut van het bestaan van deze energie?[/quote]

Het is een gevolg van de kwantumveldentheorie dat het vacuum niet stabiel kan zijn. Dat ligt aan je wiskundige beschrijving ervan. Daarvoor zou je bijvoorbeeld es een boek als dat van Zee moeten lezen, " QFT in a nutshell". Overigens kun je de kosmologische constante, die Einstein invoerde om een statisch heelal te genereren met zijn veldvergelijkingen, ook opvatten als een vacuumenergie.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: ZPE?

Overigens kun je de kosmologische constante, die Einstein invoerde om een statisch heelal te genereren met zijn veldvergelijkingen, ook opvatten als een vacuumenergie.
dan wil ik er wel bij zeggen dat deze constante onzin bleek te zijn. en ZPE niet.

Berichten: 150

Re: ZPE?

Overigens kun je de kosmologische constante, die Einstein invoerde om een statisch heelal te genereren met zijn veldvergelijkingen, ook opvatten als een vacuumenergie.
dan wil ik er wel bij zeggen dat deze constante onzin bleek te zijn. en ZPE niet.
Doch,

De constante blijkt wel zin te hebben, maar blijkt heel erg klein te zijn.

Ik citeer:
En dan is er nog het probleem van het Niets, van de absolute leegte, het gevreesde vacuüm. Anders dan u misschien denkt, is het vacuüm een zeer levendig geheel. Dankzij het ruimdenkende gedoogbeleid van de quantummechanica mag alles, als het maar snel genoeg gebeurt voordat het gedetecteerd kan worden -- iets dat ons Amsterdammers moet aanspreken. Spontaan ontspringen virtuele deeltjes uit het niets en voeren een ingewikkelde dans uit om als Assepoester op het bal net op tijd weer te verdwijnen. Deze eeuwigdurende kosmische dans draagt bij aan de energie van het heelal en bepaalt zo mede het tempo van uitdijing. Deze kosmologische constante is kortgeleden gemeten en is ontzettend klein, zo'n 120 decimalen kleiner dan wat te verwachten was, en daarmee een van de grootste raadselen van de natuur. Volgens de theorie moet ons heelal de grootte van een sinaasappel hebben.  


Uit: http://staff.science.uva.nl/~rhd/dies.html

Reageer