Arbeid

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Arbeid

Waarom is de definitie van arbeid ? Arbeid = kracht x verplaatsing

Dit lijkt misschien logisch,maar ik begrijp het niet.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Arbeid

Voordat we hier een heel verhaal over de ins en outs van "arbeid" moeten gaan schrijven, is er een andere definitie die jij wel logisch zou vinden?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.591

Re: Arbeid

Zegt de volgende formule je iets
\(W=\int \vec{F} \cdot d\vec{r} \)

Berichten: 620

Re: Arbeid

\(W=F \Delta x \)
Arbeid W, uitgedrukt in joule J, is dus gelijk aan het product van kracht F, uitgedrukt in Newton N en verplaatsing
\(\Delta x\)
(verschil in verplaatsing), uitgedrukt in meter m.
"The only reason for time is so that everything doesn't happen at once." - Albert Einstein

Gebruikersavatar
Berichten: 101

Re: Arbeid

Ik vind persoonlijk juist dat arbeid een stuk makkelijker te begrijpen is dan kracht! Maarja iedereen loopt ergens op vast, ik heb dat heel lang gehad met optica en kon maar niet goed snappen waarom het beeld nou wazig werd!

Als je ergens op duwt dan oefen je toch alleen energie uit als je hem ook verplaatst? Denk aan een touw met een katrol, er staat heel de tijd een energie op te duwen, maar alleen als je verplaatsing hebt heb je ook verandering van energie.

Berichten: 56

Re: Arbeid

Arbeid=kracht maal verplaatsing.

Ik duw iets zwaars tegen een helling op.

Hoe zwaarder, hoe moeilijker, logisch dus dat de arbeid die moet verrichten evenredig is met de kracht die ik moet uitoefenen.

Hoe verder ik moet verplaatsen, deste meer arbeid kost het me. Afstand zit dus ook nog een keer in die formule.

Gebruikersavatar
Berichten: 65

Re: Arbeid

Iets preciezer:

Arbeid is verplaatsing x de component van de kracht in de verplaatsingsrichting.

Dus. De kracht moet een component in de verplaatsingsrichting hebben, anders wordt er geen arbeid verricht.

Vandaar ook dat arbeid gedefinieerd is als het 'inproduct' van de krachtsvector met de verplaatsingsvector.

Voorbeeld: als ik een zak aardappelen horizontaal verplaats, verricht ik geen arbeid. Het kost wel moeite maar natuurkundig gesproken wordt er geen arbeid verricht.

Niet alle moeite valt dus binnen de definitie van arbeid. Wel apart.

pgb

Berichten: 56

Re: Arbeid

Nog iets preciezer dan Bakker,

Niet alles waar je moe van wordt is arbeid in de zin van de natuurkunde, inderdaad.

Als ik die zak aardappelen draag (dat zal Bakker bedoelen) is dat geen arbeid en ben ik het met hem eens.

Maar als ik hem over de grond sleep dan is het een andere zaak, dan oefen ik een kracht uit in de richting van de verplaatsing (horizontaal, dus) en dan verricht ik arbeid.

Reageer