Is een felle ster automatisch dichterbij ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 400

Is een felle ster automatisch dichterbij ?

Als ik naar de sterrenhemel kijk dat zijn daar felle en minder felle sterren.

Kun je nu stellen dat de felle sterren ook altijd dichterbij ons zitten, of kan een ster zo veel feller zijn dat deze ook als die 5x zo ver weg staat , feller schijnt dan een ster die dichterbij staat.

Dus hoeveel lichtverschil kan er in de sterren zitten.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

jadatis schreef: di 21 aug 2012, 22:18
Kun je nu stellen dat de felle sterren ook altijd dichterbij ons zitten
Nee, dat is niet zo. Je kan een dwergster dichtbij hebben die hier op Aarde veel minder licht geeft als bijvoorbeeld een blauwe reus die honderden keren verder staat.

Er zijn dwergsterren die tienduizend keer zo weinig licht geven als de Zon en superreuzen die tienduizend keer zoveel licht geven, er kan dus wel een factor 100 miljoen tot zelfs een miljard verschil zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

Ik zou het in eerste instantie iets anders onderzoeken. Neem een lijst van de helderste sterren, gesorteerd op (schijnbare) magnitude, met de afstand erbij. Bijvoorbeeld deze top-90 lijst. Zoek de uitbijters qua afstand.

Grof geschat zijn er 15 uitbijters naar boven (minstens 10x te ver). Dat moeten erg heldere sterren zijn.

Grof geschat zijn er 15 uitbijters naar beneden (minstens 5x te dichtbij). Dat moeten erg zwakke sterren zijn.

De overige 60 (van de 90, dus twee op de drie) sterren zijn dan min of meer standaardsterren. Maar eigenlijk moet je een grafiek maken om het beter te beoordelen.
Kun je nu stellen dat de felle sterren ook altijd dichterbij ons zitten ..
Als je dat heel precies bedoelt moet je kijken hoeveel procent van de top-90 sterren 'fout' is, dus een afstand heeft die kleiner is dan zijn bovenbuurman. Grof geschat is dat 50%. Dat doet vermoeden dat de correlatie gering is. De grafiek van afstand tegen magnitude laat dat nog veel duidelijker zien:
afstand-magnitude scatterplot2.png
afstand-magnitude scatterplot2.png (15.17 KiB) 824 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

jkien schreef: di 21 aug 2012, 22:57
Dat moeten buitengewoon zwakke sterren zijn .... De overige 60 (van de 90, dus twee op de drie) sterren zijn dan min of meer standaardsterren.
Ik denk niet dat je representatieve gegevens krijgt als je de lijst van 90 (schijnbaar) helderste sterren als basis neemt, dan zou er je ook een lijst van de (schijnbaar) zwakste sterren naast moeten houden, en dan nog krijg je alleen een zeer ruw beeld van de directe omgeving.

Want even los van de toevallige situatie in de sterrenpopulatie dichtbij de Aarde:

In elke van drie groepen (reuzen, hoofdgroep, rode en witte dwergen) is de spreiding van de absolute helderheid ongeveer een factor 1000. M.a.w. zouden wij hier op aarde in de ideale omstandigheid zijn waarin we alleen omringd zijn met sterren uit één van deze groepen, dan nog zou hun afstand met grofweg een factor moeten 30 variëren willen we ze allemaal even helder zien.

Dus de vraag "Is een felle ster automatisch dichterbij" moet met een duidelijk nee worden beantwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

Ik denk niet dat je representatieve gegevens krijgt als je de lijst van 90 (schijnbaar) helderste sterren als basis neemt, dan zou er je ook een lijst van de (schijnbaar) zwakste sterren naast moeten houden
Dat ben ik niet met je eens. Volgens de vraag van jadatis gaat het over de sterren die hij aan de hemel ziet, dus de sterren van de top 90-lijst die helderder zijn dan de grenshelderheid van dat moment. ("Als ik naar de sterrenhemel kijk dan zijn daar felle en minder felle sterren").

Wel ben ik het eens met je conclusie dat de vraag "Is een felle ster automatisch dichterbij" met een duidelijk nee moet worden beantwoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

jkien schreef: wo 22 aug 2012, 13:54
Dus de sterren van de top 90-lijst die helderder zijn dan de grenshelderheid van dat moment..
Alleen de 90 helderste uit een groep van ongeveer 2000 zichtbare sterren tot schijnbare magnitue 6 nemen is m.i. geen goede steekproef, en zeker als je de zwakkere niet meeneemt in de schattingen krijg je vertekende resultaten. De logische implicatie van de vraag is ook: Staan de zwakste sterren het verst weg, en die kan je niet negeren.

Van de 16 meest nabije sterren zijn er altijd 10 (en onder mindere omstandigheden 12 of 13) niet eens met het blote oog zichtbaar. Slechts 3 of 4 van de sterren in jouw lijst van helderste sterren komen voor in de lijst van 18 meest nabije-
Wel ben ik het eens met je conclusie dat de vraag "Is een felle ster automatisch dichterbij" met een duidelijk nee moet worden beantwoord.
Gelukkig maar, want dat is de kwintessens.

Gebruikersavatar
Berichten: 400

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

Ok bedankt voor deze uitleg. Krijg nog steeds geen bericht op mijn E-mail van nieuwe berichten, dus lees dit pas laat.

Betekent dus dat bijvoorbeeld de sterren van de grote beer ( steelpannetje volgens Adele Bloemendaal) , die mij ongeveer even fel overkomen , gerust tot 100 keer verder weg kunnen staan onderling.

Edit:

over , dat ik geen bericht krijg van nieuwe berichten, dat heb ik nu aangepast in mijn profiel, dus moet nu opgelost zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

Betekent dus dat bijvoorbeeld de sterren van de grote beer ... die mij ongeveer even fel overkomen, gerust tot 100 keer verder weg kunnen staan onderling?
Dat is de juiste conclusie als het onafhankelijke sterren zouden zijn, maar Grote Beer is een bijzonder geval. De middelste vijf sterren horen bij elkaar, hun afstand tot de aarde is vrijwel gelijk (tussen de 78 en 84 lichtjaar) en ze zijn ongeveer even helder.

http://en.wikipedia....ig_Dipper#Stars
steelpannetje
De Engelsen zijn nog erger, die noemen het een pollepel ('dipper'), en ze kunnen niet eens koken. Geen greintje respect.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Is een felle ster automatisch dichterbij ?

Betekent dus dat bijvoorbeeld de sterren van de grote beer ( steelpannetje volgens Adele Bloemendaal) , die mij ongeveer even fel overkomen , gerust tot 100 keer verder weg kunnen staan onderling.
Toevallig geldt dat niet voor de Grote Beer, daavan horen een aantal sterren bij elkaar, en dat zie je terug in de afstanden:

Grote Beer (schijnbare helderheid, afstand in lichtjaren)

α UMa 1.8 , 124

ε UMa 1.8 , 81

η UMa 1.9 , 101

ζ UMa 2.1 , 78

β UMa 2.4 , 79

γ UMa 2.4 , 84

δ UMa 3.3 , 81

Maar bij een ander bekend sterrenbeeld Cassiopeïa (die hoofdletter W) zie je wel goed dat de afstanden enorm verschillen (van 19 tot 600 lichtjaar).

Cassiopeia: (schijnbare helderheid, afstand in lichtjaren)

γ Cas 2.15 , 613

α Cas 2.24 , 228

β Cas 2.28 , 54

δ Cas 2.66 , 99

ε Cas 3.35 , 442

η Cas 3.46 , 19

ζ Cas 3.69 , 597

Reageer