Meerdere batterijen omzetten naar 1 power source

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 1

Meerdere batterijen omzetten naar 1 power source

Ik ben in het bezit van een aardige wandklok. Deze wandklok bestaat uit 9 kleine klokjes die ieder 1 AA batterij vereisen.

Dit lijkt me handiger en milieuvriendelijker te kunnen door deze klokjes op de 1 of andere wijze aan elkaar te verbinden en aangesloten laten zijn op 1 power source.

De vraag is: hoe doe ik dit?

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Meerdere batterijen omzetten naar 1 power source

Suzshie schreef: wo 22 aug 2012, 03:37
Dit lijkt me handiger en milieuvriendelijker te kunnen door deze klokjes op de 1 of andere wijze aan elkaar te verbinden en aangesloten laten zijn op 1 power source.
Dat kan, maar het gaat je klok niet milieuvriendelijker maken. Die klok blijft evenveel energie verbruiken, of je er nu veel of weinig batterijen in hebt zitten.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Meerdere batterijen omzetten naar 1 power source

Een D-mono batterij heeft ongeveer 6 keer zoveel capaciteit als een AA batterij.

Met 1 D-Mono zou je dus alle 9 klokjes kunnen voeden, maar hij is dus wel sneller leeg (ongeveer in 2/3 van de tijd die je gewend was).

Scheelt wel geld, grondstoffen en waarschijnlijk gedoe met verwisselen.

Op zich is het eenvoudig te doen: Verbind alle + polen van de klokjes met elkaar en met de + pool van de batterij, evenzo voor alle - polen. Je moet natuurlijk wel ergens ruimte hebben voor die forse D-mono. Een batterijhouder voor D-Mono is voor een grijpstuiver te koop KLIK

Berichten: 12.262

Re: Meerdere batterijen omzetten naar 1 power source

Wellicht is het een idee om het geheel op netstroom te laten lopen? Een eenvoudige adapter die voldoende stroom levert voor 9 van dergelijke klokken zal in een jaar niet meer dan een euro aan netstroom verbruiken, en scheelt ook batterijen wisselen.
Victory through technology

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.523

Re: Meerdere batterijen omzetten naar 1 power source

Een batterij in een klok levert zo weinig stroom dat zelfontlading van de batterij niet verwaarloosbaar is, elk jaar 8 tot 20% zelfontlading volgens wikipedia. Een batterij die 2 jaar meegaat in een klok kan dus 40% verloren hebben aan zelfontlading. In dat opzicht zou de gemeenschappelijke batterij wel zuiniger zijn.

Wat ik me afvraag, los van de batterijen: is het niet onaardig dat de 9 klokjes al snel een beetje ongelijk lopen?

Berichten: 12.262

Re: Meerdere batterijen omzetten naar 1 power source

Tja, als je het echt goed wilt doen kun je het natuurlijk nog mooier oplossen: een schakeling maken die elke seconde een puls stuurt naar de spoel in alle uurwerken, waarbij je de rest van de electronica per klok los maakt van het systeem.

Bovendien kun je die pulsen dat baseren op de netfrequentie zodat die klokken allemaal exact gelijk blijven lopen op lange termijn - zowel met elkaar als met de echte tijd.
Victory through technology

Reageer