[natuurkunde] Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Gegeven:
schakeling2.png
schakeling2.png (6.59 KiB) 420 keer bekeken
Gevraagd:

De vervangweerstand voor de bovenstaande schakeling bedraagt:

A. 3R

B. R/3

C. 3R/2

D. 2R/3

Geen idee...

Eigenlijk dacht ik gewoon R, omdat de stroom (langs welke kant ie ook binnenkomt) maar één R zal doorlopen. Maar dat antwoord kan dus niet kloppen.
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Kijk eens grondig hoe de weerstanden geschakeld zijn. Elke weerstand hangt met 1 kant aan de linkse draad en met de andere kant aan de rechter draad. Wat voor een schakeling heb je dan? (herteken de schakeling desnoods door de weerstanden te draaien of verplaatsen)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Uit je vraagstelling zou ik afleiden: serieschakeling, maar eigenlijk zie ik dat hier helemaal niet :(

Da's het soort schakeling die Escher zou bedenken...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Het is inderdaad een smerige tekening, ik ben daar ook nooit goed in geweest :P . Maar volg de lijntjes eens zoals ZVdP voorstelt. Van de 1e weerstand kan je langs links naar de rechterkant van weerstand 2. Langs rechts kan je naar de linkerkant van weerstand 2. Dat is parallel toch? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Het is geen serieschakeling, en ook geen die Escher zou bedenken :)

Het is zeer eenvoudig eigenlijk. Zie je dat de twee schakelingen die ik getekend heb gelijk zijn? Alleen zijn sommige weerstanden gedraaid.
schakeling.png
schakeling.png (2.41 KiB) 419 keer bekeken
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

:?

Ik zal hier even op moeten "sjieken"...
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Ik heb de tekening nog wat verder verduidelijkt, mocht je de equivalentie nog niet zien:

De draden aan de linkerkant heb ik een kleurtje gegeven zodat je kan inzien hoe alle draden en weerstanden verplaatst zijn( zonder dat de connecties tussen de draden en weerstanden gewijzigd zijn)
schakeling2.png
schakeling2.png (5.35 KiB) 418 keer bekeken
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Dank u.

Maar ik zie het wel hoor, alleen heb ik nog niet het gevoel dat ik dergelijke oefeningen zal kunnen oplossen.

Aan de andere kant is dit misschien net te hoog van niveau voor een ingangsexamen geneeskunde :)
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Grasshopper schreef: wo 22 aug 2012, 18:56
Aan de andere kant is dit misschien net te hoog van niveau voor een ingangsexamen geneeskunde :)
Dat gevoel heb ik bij véél meer van de vragen die ik je de laatste tijd zie stellen. Te hoog niveau of anders, zoals hier, een te hoog puzzelgehalte. Ik moest hier ook 4 x naar kijken voordat ik zag dat het om een eenvoudige parallelschakeling ging.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 416

Re: Vervangschakeling van een geg. schakeling zoeken

Jan van de Velde schreef: wo 22 aug 2012, 19:34
Dat gevoel heb ik bij véél meer van de vragen die ik je de laatste tijd zie stellen. Te hoog niveau of anders, zoals hier, een te hoog puzzelgehalte. Ik moest hier ook 4 x naar kijken voordat ik zag dat het om een eenvoudige parallelschakeling ging.
Tja, de zaken die ik vòòr het eerste examen stelde waren idd meer van het te verwachten niveau. Oefeningen waarvan ik - zoals je zelf zei - dacht dat ze teveel reken -en/of puzzelwerk kostten heb ik toen aan de kant gelaten.

Bovendien was ik er ook door voor mijn wiskunde en wetenschappen, dus heb ik nu tijd om me bezig te houden de moeilijkere vragen te trachten op te lossen.

Leuk bijkomende voorspelling van mij: het examen van augustus 2012 gaat het moeilijkste zijn dat ze tot nu toe gesteld zullen hebben. Waarom? Wel, vanaf dit jaar gaat de opleiding hier in Belgie 6 ipv 7 jaar duren. Gevolg: in 2018 studeren in een keer twee studiejaren af. Ze kunnen zich het dus niet permitteren van nu dan al te veel studenten door te laten.

Onnodig pessimisme? Ik denk van niet: waarom hebben ze immers voor het eerst in het 14-jarig bestaan van dit ingangsexamen de tekst van het tekstgedeelte weggenomen? Maw. dit jaar moesten we voor het eerst vragen beantwoorden zonder de tekst erbij te hebben. Iets wat ze volgend jaar dan weer waarschijnlijk niet gaan doen, omdat ze het quotum studenten dat aan geneeskunde mag beginnen gaan optrekken. Alleen doen ze dat eigenlijk ook al vanaf dit jaar, doordat er binnen 6 jaar twee jaren in een keer afstuderen. Maar een verdubbeling van dat getal gaat niet gebeuren. Denk ik. Vnadaar, beperking van het aantal studenten van dit jaar. Grr.

En ja, ik ben nog altijd boos dat ik er niet door was, en ik er wel zou doorgeweest zijn in een van de voorbije 14 jaar.

:mrgreen:
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Reageer