LED

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 198

LED

Volgens mij de LED kan alleen maar een kleur geven. Maar de LED van mijn oplader kan vier kleuren geven. Hoe komt dat?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: LED

Een LED die meerdere kleuren kan geven bestaat uit meerdere LEDs die op één chip zijn samengevoegd.

De meest voorkomende combinatie is rood en groen. Laat je ze afzonderlijk branden dan zie je rood of groen, laat je ze tegelijk branden dan krijg je een mengkleur, meestal geel.

Van vierkleurige LEDs heb ik nog niet gehoord.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: LED

Kan dat niet iets vandoen hebben met het verontreinigen van de halfgeleider met diverse soorten nanokristallen, die elk bij een eigen spanning worden aangeslagen? Ik ben iets wat daar een beetje op leek volgens mij eens tegengekomen bij eerdere zoektochten naar LED's. Laat ons weer eens op zoek gaan. We worden nog wel eens echte LED-experts... 8)
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: LED

klazon schreef:Een LED die meerdere kleuren kan geven bestaat uit meerdere LEDs die op één chip zijn samengevoegd.

De meest voorkomende combinatie is rood en groen. Laat je ze afzonderlijk branden dan zie je rood of groen, laat je ze tegelijk branden dan krijg je een mengkleur, meestal geel.

Van vierkleurige LEDs heb ik nog niet gehoord.


Jawel, de LED van mijn oplader die laat mij weten oplaadstatus van de batterijen. Van rood (leeg), oranje (bijna leeg), geel (half vol) tot groen (vol).

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: LED

Ja, maar kun je zien of die verschillende kleuren licht eigenlijk uit een ander hoekje van het hart van die LED komen. Zoals Klazon zegt, het is goed mogelijk dat ze eigenlijk 4 kleine LED-jes samengeplakt hebben tot iets wat op één LED-je lijkt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 198

Re: LED

Ja, maar kun je zien of die verschillende kleuren licht eigenlijk uit een ander hoekje van het hart van die LED komen. Zoals Klazon zegt, het is goed mogelijk dat ze eigenlijk 4 kleine LED-jes samengeplakt hebben tot iets wat op één LED-je lijkt.


Nee, er heeft alleen maar één LEDje binnen de LED, en er verbindt met een speciale chip.

Berichten: 198

Re: LED

Kan dat niet iets vandoen hebben met het verontreinigen van de halfgeleider met diverse soorten nanokristallen, die elk bij een eigen spanning worden aangeslagen? Ik ben iets wat daar een beetje op leek volgens mij eens tegengekomen bij eerdere zoektochten naar LED's. Laat ons weer eens op zoek gaan. We worden nog wel eens echte LED-experts... 8)


Ik weet het nog niet. Maar zo kunnen julie de LED-experts worden? Heb je iets informatie over de LED gevonden?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED

Een tweekleurenled zijn twee leds in 1 huis. Stroom de ene kant op = rood, stroom de andere kant op = groen.

Deze led's hebben dus gewoon twee pootjes.

Bij wisselspanning krijg je de mengkleur geel.

Als je nu ipv een gewone wisselspanning een blokgolf gebruikt waarvan je de dutycycle kunt varieren kun je de led traploos laten overvloeien van rood naar groen. In vier stapjes kan natuurlijk ook.

Er bestaan ook RGB leds, hier zitten er dan drie in een huisje en kunnen alle kleuren gemixed worden. Deze leds hebben ggen twee maar vier pootjes: een gemeenschappelijke kathode en vier anodes.

Berichten: 198

Re: LED

GJ_ schreef:Een tweekleurenled zijn twee leds in 1 huis. Stroom de ene kant op = rood, stroom de andere kant op = groen.

Deze led's hebben dus gewoon twee pootjes.

Bij wisselspanning krijg je de mengkleur geel.

Als je nu ipv een gewone wisselspanning een blokgolf gebruikt waarvan je de dutycycle kunt varieren kun je de led traploos laten overvloeien van rood naar groen. In vier stapjes kan natuurlijk ook.

Er bestaan ook RGB leds, hier zitten er dan drie in een huisje en kunnen alle kleuren gemixed worden. Deze leds hebben ggen twee maar vier pootjes: een gemeenschappelijke kathode en vier anodes.
Nee, die LED van mijn oplader geeft geen puur 4 kleuren (rood - van donder tot licht, en daarna oranje (van licht tot donder), en dan geel (van donder tot licht), tenslote groen (van licht tot donder) binnen 1 uur.

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED

Cris schreef:
GJ_ schreef:Een tweekleurenled zijn twee leds in 1 huis. Stroom de ene kant op = rood, stroom de andere kant op = groen.

Deze led's hebben dus gewoon twee pootjes.

Bij wisselspanning krijg je de mengkleur geel.

Als je nu ipv een gewone wisselspanning een blokgolf gebruikt waarvan je de dutycycle kunt varieren kun je de led traploos laten overvloeien van rood naar groen. In vier stapjes kan natuurlijk ook.

....
Nee, die LED van mijn oplader geeft geen puur 4 kleuren (rood - van donder tot licht, en daarna oranje (van licht tot donder), en dan geel (van donder tot licht), tenslote groen (van licht tot donder) binnen 1 uur.
Ja, dat is een gewone tweekleurenLED.

Berichten: 198

Re: LED

GJ_ schreef:
Cris schreef:
GJ_ schreef:Een tweekleurenled zijn twee leds in 1 huis. Stroom de ene kant op = rood, stroom de andere kant op = groen.

Deze led's hebben dus gewoon twee pootjes.

Bij wisselspanning krijg je de mengkleur geel.

Als je nu ipv een gewone wisselspanning een blokgolf gebruikt waarvan je de dutycycle kunt varieren kun je de led traploos laten overvloeien van rood naar groen. In vier stapjes kan natuurlijk ook.

....
Nee, die LED van mijn oplader geeft geen puur 4 kleuren (rood - van donder tot licht, en daarna oranje (van licht tot donder), en dan geel (van donder tot licht), tenslote groen (van licht tot donder) binnen 1 uur.
Ja, dat is een gewone tweekleurenLED.
De verpakking bestaat op "The world's unique 4 colours in 1 LED charging status display system". Zo, is dat een gewone tweekleurenLED?

Gebruikersavatar
Berichten: 802

Re: LED

Ja: groen en rood!

Met groen en rood kun je een groot aantal andere kleuren "mengen".

Reageer