Springen naar inhoud

Kleine vraagjes bewegingswetten van Newton

• Log in om te kunnen reageren

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 09:04

Hallo,

Op het einde van mijn het hoofdstuk uit mijn cursus staan altijd wat kleine denkvraagjes (+-25) voor enkele vraagjes ben ik niet echt zeker:

1) Is het mogelijk dat de nettokracht op een voorwerp nul is als een voorwerp in beweging is?

Ja, als je vb. een steen over een wrijvingsloos oppervlak laat glijden met een beginsnelhied werkt hier op enkel Fz en Fn. De nettokracht is dus 0 (geen horizontale krachten)

2) Wanneer iemand een golfbal op het trottoir laat vallen, stuiterd de bal terug. a) Is er een kracht nodig om de bal omhoog te laten stuiteren? b) Zoja, wat oefent die kracht uit?

Als de bal de grond raakt krijgt hij een kracht tegengesteld aan de zwaartekracht (= de normaal kracht). Mocht ik niet beter weten zou ik zeggen dat de bal niet omhoog gaat stuiteren, omdat de zwaartekracht en de normaal kracht elkaar op heffen op het moment dat de bal de grond raakt. De versnelling is op dat moment dus 0, dus de snelheid is vermoedelijk nu in tegengestelde richting en dus naar boven.

3) Waarom kun je je voet bezeren als je tegen een zware tafel schopt?
Je voelt de reactie kracht van de tafel in je voet.

4) Veronderstel dat je op een kartonnen plaat staat die jouw gewicht net kan dragen. Wat zou er gebeuren als je omhoog zou springen? De plaat zou a) bezwijken b) niet veranderen c) een beetje omhoog veren d) opzij wegschuiven
Op het moment dat je omhoog springt geef je een extra kracht tegen de kartonnen plaat waarbij hij zal bezwijken.

5) Volgens de derde wet van newton trekt elk team bij een touwtrekwedstrijd met dezelfde kracht als het andere team. Wat bepaalt welk team zal winnen?

touwtrek.png
De pijltjes van Ft moeten omgedraaid worden!

Als Ft gelijk is, is het team dat de grootste kracht kan uitoefenen op de grond.

Opmerking: De wrijvingskracht moet buiten beschouwing gelaten worden (dit is maar een later hoofdstuk).

Alvast bedankt,

Roelland

Veranderd door Roelland, 24 augustus 2012 - 09:07

Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

DeltaX

DeltaX

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 13:02

1) Dat is inderdaad mogelijk
3) 3e wet van Newton, zoals je schrijft
4) ook de 3e wet van Newton: je gaat omhoog met een bepaalde kracht, tegelijktijd is er een even grote tegengestelde kracht op het karton
5) Dit is ook correct, denk ik

Vraag 2:
behoud van energie: op het moment dat de bal boven de grond is, krijjgt de bal een bepaalde energie-hoeveelheid: de gravitatiepotentiële energie. Als de bal op de grond botst, gaat er een deel van de energie verloren (door warmte), kinetische energie wordt potentiële energie (door elasticiteit van de bal): de bal ligt even 'stil'. Die energie wordt dan weer kinetische energie en de bal gaat weer omhoog.

Roelland

Roelland

• >250 berichten
  • 288 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 13:11

1) Dat is inderdaad mogelijk
3) 3e wet van Newton, zoals je schrijft
4) ook de 3e wet van Newton: je gaat omhoog met een bepaalde kracht, tegelijktijd is er een even grote tegengestelde kracht op het karton
5) Dit is ook correct, denk ik

Vraag 2:
behoud van energie: op het moment dat de bal boven de grond is, krijjgt de bal een bepaalde energie-hoeveelheid: de gravitatiepotentiële energie. Als de bal op de grond botst, gaat er een deel van de energie verloren (door warmte), kinetische energie wordt potentiële energie (door elasticiteit van de bal): de bal ligt even 'stil'. Die energie wordt dan weer kinetische energie en de bal gaat weer omhoog.

Alvast bedankt voor de uitleg, maar over vraag 2 ... via behoud van energie kan je het inderdaad uitleggen (daar dacht ik ook aan), maar ik vraag me vooral af hoe je het kan verklaren via de wetten van newton. Iemand een idee?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

DeltaX

DeltaX

• >25 berichten
  • 42 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 13:23

vraag 2:
de bal valt met een bepaalde energie op de grond, een deel wordt geabsorbeerd, de 3e wet van Newton zegt dat actie gelijk aan reactie is: de bal krijgt weer die hoeveelheid energie en gaat naar boven

*_gast_eezacque_*

• Gast

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 16:12

Je kunt het nog wat uitbreiden met de krachten in trottoir en bal, die ervoor zorgen dat een deel van de energie wordt omgezet in warmte. Een golfbal zal inderdaad stuiteren op een trottoir, maar een ei stuitert niet op datzelfde trottoir, en de golfbal stuitert ook niet in een emmer snot (ik geef toe dat ik dat nooit heb uitgeprobeerd)

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5442 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 17:55

De eerste wet van Newton wordt ook wel de wet van de traagheid genoemd.
Als de resultante van alle krachten die op het voorwerp werken gelijk aan nul is, dan volgt uit de tweede wet dat de versnellingsvector nul is
We zeggen dan dat het voorwerp in evenwicht is
Dan dan er 2 mogelijkheden
Of de snelheid van het voorwerp is nul
Of de snelheidsvector die op het voorwerp inwerkt is constant ,zowel de grootte als de richting

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 18:01

Mocht ik niet beter weten zou ik zeggen dat de bal niet omhoog gaat stuiteren, omdat de zwaartekracht en de normaal kracht elkaar op heffen op het moment dat de bal de grond raakt. De versnelling is op dat moment dus 0, dus de snelheid is vermoedelijk nu in tegengestelde richting en dus naar boven.

Pas op hè, versnelling 0 wil juist zeggen dat de snelheid niet verandert, m.a.w. blijft wat die is, en dat je de bal dus in het trottoir zou zien verdwijnen. Integendeel, een stuiterbal ondergaat om het ogenblik van de stuit een énorme versnelling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Also tagged with one or more of these keywords: natuurkunde

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures