[wiskunde] Boeken over encryptie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 56

Boeken over encryptie

Hoi,

Ik ben bezig met een werkstuk over encryptie en daarvoor heb ik bronnen nodig. Naast wat ik op internet kan vinden, zoek ik ook nog boeken. Bij de wiki over cryptologie stonden bij literatuur de volgende boeken:

- Understanding Cryptography: A Textbook for Students and Practitioners

- The Codebreakers. The Comprehensive History of Secret Communication from Ancient Times to the Internet.

- Cryptanalysis. A study of cipher and their solution

- Cryptography. The science of secret writing

Volgens reviews zijn het wel goede boeken, maar ik wilde het graag zeker weten. Ik ben vooral geïnteresseerd in de wiskundige kant achter encryptie (bewijzen etc.) en van de eerste twee zeggen ze dat de wiskunde niet uitgebreid aan bod komt.

Weet iemand daarom boeken die meer ingaan op de wiskunde? Zelf kon ik niks vinden hierover.

Alvast bedankt,

Beroemdheid

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Boeken over encryptie

Ik was van plan om daar volgend jaar een vak over te volgen. Op de cursusfiche vermeldt de professor de volgende boeken:
  • Johanes A. Buchmann, Introduction to Cryptography, Springer, 2000.
  • Richard Mollin, Codes: The Guide to Secrecy From Ancient to Modern Times, Chapman & Hall, 2005.
  • Alfred J. Menezes, Paul C. van Oorschot and Scott A. Vanstone, Handbook of Applied Cryptography, CRC Press, 1996.
  • Simon Singh, The Code Book, Harper Collins Publishers, 2002.


Ze is zelf wiskundige van opleiding, dus ik vermoed dat die boeken wel voldoende wiskundige basis zullen hebben.

Re: Boeken over encryptie

Probeer Handbook of Applied Cryptography, van Menezes, Van Oorschot en Vanstone. Dit is een oerdegelijk boek, met meer wiskunde dan veel mensen kunnen verteren. Het fijne is dat het tegenwoordig als download beschikbaar is: http://cacr.uwaterloo.ca/hac/

Een andere aanrader is Applied Cryptography van Bruce Schneier

Berichten: 56

Re: Boeken over encryptie

Bedankt voor jullie reacties. Ik heb nog niet naar de fysieke boeken gekeken, maar wel even naar de link van eezacque. Dat ziet er goed uit, ik denk dat ik daar veel aan zal hebben.

Gebruikersavatar
Berichten: 581

Re: Boeken over encryptie

Kijk misschien ook eens naar cryptool.org ; cryptool is leuke en interessante gratis of online software om ver- en ontcijferingen zelf uit te proberen, met een hoop (ook wiskundige-) uitleg en documentatie.

PS Het boek 'The Codebreakers' van Kahn is een turf van meer dan 1000 blz met veel informatie, maar zonder ook maar één formule, dus inderdaad niet echt wat je zoekt.
---WAF!---

Reageer