Springen naar inhoud

B/T lymfocyt verschil?

• Log in om te kunnen reageren

Mich123

Mich123

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 augustus 2012 - 13:14

Hallo,

is er misschien iemand die me kan uitleggen wat hier nu het precieze verschil in is?
(onze biologie lessen (en cursus) trokken echt op niets in het middelbaar, daarmee deze domme vraag :oops: )

Een B-lymfocyt is dacht ik voor de humarale immuniteit en de T-lymfocyt is voor cellulaire immuniteit, maar ik snap niet goed wat hier het verschil in is... Is T-lymfocyt wanneer het lichaam van buitenaf wordt aangevallen door ziekteverwekkers of heb ik het hier helemaal verkeerd?

Zowel B al T hebben vb een geheugencel en ik snap dan niet goed wanneer welke in actie komt? Bij actieve vaccinatie bv (verbeter me indien ik fout ben he), is het dan de T of B lymofcyten (en dus geheugencellen) die zullen werken?

Heel erg bedankt alvast!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5819 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 26 augustus 2012 - 22:38

Ik denk dat je genoeg informatie hierover kunt vinden op de Engelse Wikipedia.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Mich123

Mich123

• >25 berichten
  • 27 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2012 - 10:42

Ja maar op internet leggen ze het uit via cellulaire en humorale immuniteit en daarmee zat ik dus in de war. Snap daar het verschil niet goed tussen...

Mrtn

Mrtn

• >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 27 augustus 2012 - 11:15

Het staat gewoon duidelijk op wiki:

The humoral immune response (HIR) is the aspect of immunity that is mediated by secreted antibodies (as opposed to cell-mediated immunity, which involves T lymphocytes) produced in the cells of the B lymphocyte lineage (B cell).

Bij aangeboren immuniteit (niet het adaptieve dus) hoort het complement systeem en da's ook humoraal.
B's maken Ab's voor secretie (plasma B-cellen), T's maken geen Ab's voor secretie.

De truc met dit soort zoekwerk is dat je hier begint, via de inhoudsopgave terecht komt bij wat voor jou relevant is en dan kan je door-klikken naar de Engelse wiki (links in je beeld) voor meer detail.
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

Also tagged with one or more of these keywords: biologie

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures