[scheikunde] oefening Coulometrie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 32

oefening Coulometrie

Hej iedereen,

Kan iemand me helpen hoe ik deze oefening moet oplossen?

0.1307 g van een staal dat uitsluitend uit CHCl3 en CH2Cl2 bestaat wordt geelektrolyseerd op een MeOH …… met een vaste kathodepotentiaal.

Beide worden gereduceerd tot CH4 . Bereken de massapercentages van CHCl3 en CHCl2 als er 306.7C nodig is om de reacties te beëindigen?

2CHCl3 + 6e +6H + 6 Hg (l) à 2 CH4 + 3 Hg2Cl2 (s)

2CH2Cl2 + 4e + 4H + 4Hg(l) à 2CH4 + 2 Hg2Cl (s)

Ik weet dat je het met de formule : m = q M / n F moet doen, maar aangezien het over 2 stoffen gaat weet ik niet goed hoe te beginnen.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: oefening Coulometrie

nou ja, formules...

Dus ten eerste: die aantal Coulomb dat gebruikt wordt, hoeveel mol elektronen zijn dat?

Verder heb je hier twee onbekenden: het aantal mol CH2Cl2 en het aantal mol CHCl3. Je gaat dus vergelijkingen moeten opstellen om deze te vinden:

1) het verband tussen deze aantallen, en het aantal verbruikte elektronen (probeer het eerste eens in woorden te zetten als het niet onmiddelijk in een vgl gaat)

2) het verband tussen deze aantal mol stof en de massa van het staal.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 32

Re: oefening Coulometrie

het aantal mol elektronen vind ik al een probleem om te vinden, je weet toch niet de molaire massa van het staal?

Of neem je de gemiddelde molaire massa en gemiddeld aantal elektronen?

Berichten: 32

Re: oefening Coulometrie

m = q*M / n*F

0.1307 g = (306.7 C * molaire massa ) / (aantal mol elektronen * 96500 C/mol)

molaire massa CHCl3 = 119.4 g/mol

molaire massa CH2Cl2 = 85 g/mol

41.1234 = (119.4x + 85*(1-x)) / n

kan het zo?

Maar hoe kom je dan aan het aantal mol elektronen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: oefening Coulometrie

Nee, dat doe je van elke stof apart (zie de reactievergelijkingen).

Daarmee bouw je een stelsel van meerdere vergelijkingen met meerdere onbekenden en dat los je op.

Je kunt geen gemiddelde pakken of het zou een gewogen gemiddelde moeten wezen, en als je dat gewogen gemiddelde zou hebben heb je het vraagstuk al opgelost.

EDIT>>>>>>>

we plaatsten gelijktijdig, ik had je laatste post nog niet gezien.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: oefening Coulometrie

Het mengsel bestaat hier uit x mol CHCl3 met molmassa 119,4 g/mol, waarvoor 3x mol elektronen nodig zijn, en uit y mol CH2Cl2 met molmassa 85 g/mol waarvoor 2y mol elektronen nodig zijn.

je kunt een vergelijking met x en y opstellen voor de gezamenlijke massa (die op 0,1307 g moet uitkomen) en ook een vergelijking met x en y met voor het gezamenlijk elektronenverbruik dat op 306,7 C moet uitkomen (reken coulomb eerst om naar mol)

dan heb je twee vergelijkingen met twee onbekenden. En dat is op te lossen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 32

Re: oefening Coulometrie

1 mol elektronen = 96500 C

119.4x + 85y = 0.01307

3x + 2y = 3.2*10-3

dus x = 6.5*10-4

y = 6.25*10-4

6.5*10-4 mol *119.4 g/mol = 0.0776 g

6.25*10-4mol * 85 g/mol = 0.0531 g

59,4% van CHCl3 en 40,6% van CH2Cl2

Klopt de werkwijze?

Alvast bedankt voor je hulp!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: oefening Coulometrie

werkwijze klopt, en de som van je gevonden massa's komt op 0,1307 g uit dus moet je uitkomst ook kloppen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer