Bericht plaatsen met BBCode

Reageer
Berichten: 373

Bericht plaatsen met BBCode

Sinds de nieuwe forumlayout is de berichtenplaatser veranderd. De oude BBCode-variant met platte tekst is vervangen door een WYSIWYG variant. Dat betekent onder andere:
  • Als ik tekst plak vanuit een andere locatie, wordt de opmaak meegekopieerd
  • Als ik een link plak wordt het automatisch een verwijzing. De linktekst aanpassen wordt dan een gedoe
Ik vind dat heel onhandig.


Is het mogelijk om via de oude platte-tekstmethode met BBCode te werken als ik berichten wil plaatsen?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Links bovenaan in de RTF editor staat een grijs icoontje met een lichtknop. Als je daarop klikt ga ja naar de 'platte tekst' editor waar je weer gewoon de oude bbcodes ziet staan.


Rechts bovenaan heb je ook een knopje om de inhoud die je gekopieerd hebt te plakken als platte tekst.

Berichten: 373

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Kijk eens aan. Het lijkt erop dat dat is wat ik zocht. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Xenion schreef: za 25 aug 2012, 11:58
Links bovenaan in de RTF editor staat een grijs icoontje met een lichtknop. Als je daarop klikt ga ja naar de 'platte tekst' editor waar je weer gewoon de oude bbcodes ziet staan.

Ben ik hier fout?

Als je naar de platte tekst editor gaat waardoor je de BBCode ziet (soms zeer handig bij complexe posts) verdwijnt wel de functionaliteit van de BBCode knoppen. Waarom is dat (lijkt mij behoorlijk onhandig en onnodig)?


Je krijgt het één ten koste van het ander. Terwijl je dit normaal niet als een of/of maar een en/en situatie krijgt in normale fora.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bericht plaatsen met BBCode

E.Desart schreef: za 25 aug 2012, 15:44
Terwijl je dit normaal niet als een of/of maar een en/en situatie krijgt in normale fora.

Nu is dit natuurlijk een behoorlijk abnormaal forum, maar goed.


De simpelste oplossing is om niet om te schakelen, maar om de tekst te plakken met de "plakken als platte tekst" knop. (bovenste rij rechts)


Wil men én de opmaakcodes én de knoppen kunnen bedienen, dan is er een workaround:


- tekst plakken (met opmaak)

- omschakelen naar knoploze modus

- hele bericht selecteren

- terug omschakelen naar knopjesmodus

- tekst plakken over bestaande tekst


Een en ander werkt uiteraard ook als je slechts het uit een andere bron afkomstige stuk tekst selecteert.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bericht plaatsen met BBCode

De 'workaround' van Marko is nogal omslachtig.


Het is natuurlijk niet ideaal dat je die knoppen niet meer kan gebruiken in de 'oude' modus, maar ik zie ook geen reden om naar oude modus te gaan tenzij je zelf graag bbcode typt?


Het plakken als platte tekst en verder bewerken met de knoppen lijkt mij toch de beste optie?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Marko schreef: za 25 aug 2012, 20:54
Wil men én de opmaakcodes én de knoppen kunnen bedienen, dan is er een workaround:


Het lijkt mij eerder een programmatiefout, waarvan ik mij afvraag of dit niet op te lossen is.

Praktisch heeft het geen zin (eerder hinderlijk) dat de functionaliteit van die knoppen uitgeschakeld wordt wanneer je naar de platte editor overschakelt.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: Bericht plaatsen met BBCode

E.Desart schreef: zo 26 aug 2012, 10:42
Het lijkt mij eerder een programmatiefout, waarvan ik mij afvraag of dit niet op te lossen is.


Daar zeg ik toch helemaal niks over? Ik geef alleen een methode waarmee je er omheen kunt werken en toch kunt bereiken wat je zou willen. Een workaround dus.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Marko,


Het was niet echt persoonlijk bedoeld maar meer een algemene vraag, meer bedoeld naar de technici van het forum.
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Een programmatiefout lijkt mij sterk. Een (deel van een) interface uitschakelen is meestal een bewuste keuze. Waarschijnlijk zijn achter die knoppen acties geprogrammeerd om op RTF (geformateerde) tekst te werken. Het zal gemakkelijker geweest zijn om die interface gewoon uit te schakelen dan om een apart gedrag te programmeren voor 'BB-modus'.


Goed of niet, zoiets is waarschijnlijk een design-keuze geweest met in het achterhoofd iets als "Waarom zou je immers in die oude modus werken als je deze nieuwe fancy editor kan gebruiken?"

Gebruikersavatar
Berichten: 2.391

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Is dit geen vraag voor de technici zelf, eerder dan veronderstellingen te doen? Je maakt het zelf uitgebreider dan nodig.


Praktisch is het gewoon niet handig zoals het nu is. Soms ga je naar die flat editor omdat de WYSIWYG een tag op een foute plaats zet. Dan ben je plots die knoppen kwijt.


Ik zeg niet dat het het mij onmogelijk maakt (ik heb ervaring met BBCode), het is gewoon onlogisch en niet handig en niet standaard in fora, ook niet degene met een WYSIWYG editor..
Eric

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Dit is een keuze gemaakt door het bedrijf achter de forumsoftware (Invision Power). Een uitgebreid betoog hierover kun je hier vinden: http://community.invisionpower.com/blog ... xt-editor/


Kortweg: De "oude" editor is er alleen nog om eventueel handmatig BBCode aan te kunnen passen, maar het is geen vervanger van de 'fancy' editor.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Bericht plaatsen met BBCode

Al wat ik probeer te zeggen is dat de kans groot is dat het geen fout is, maar een bewuste keuze van de programmeurs achter deze forumsoftware.


De 'te uitgebreide uitleg' diende om te illustreren dat het voor onze technici niet triviaal is om dat even te gaan aanpassen. Ik zeg niet dat ik het 100% eens ben met die keuze, maar wel dat ik het niet de tijd en moeite van onze technici waard vind.

Reageer