[natuurkunde] Coriolis

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 289

Coriolis

Hallo,

Omdat de corioliskracht volgens mij toch redelijk verwarrend kan zijn, vraag ik me af of de volgende vstellingen correct zijn.

1) We staan op de evenaar en schoppen een bal naar het noorden, naar waar wordt de bal afgebogen door de coriolisversnelling?

Oosten, ook naar het oosten als we naar het zuiden schoppen.

2) We staan op de noordpool en schoppen een bal naar de evenaar, naar waar wordt de bal afgebogen door de coriolisversnelling?

Westen, ook als we van de zuidpool naar de evenaar schoppen.

3) We gooien een bal in de lucht, naar waar wordt de bal afgebogen door de coriolisversnelling?

Naar het oosten.

4) We schoppen een bal naar het oosten, naar waar wordt de bal afgebogen door de coriolisversnelling?

Geen invloed, want we gaan met de draaiing van de aarde mee. (Ook geen invloed als we naar het westen schoppen.)

5) We staan op de zuidpool en we schoppen een een bal horizontaal weg, naar waar wordt de bal afgebogen door de coriolisversnelling?

Dit is hetzelfde als puntje 4, dus geen invloed. ( de coriolisversnelling is m.a.w. 0, of de bal wordt niet afgebogen en volgt een rechte baan).



Alvast bedankt,

Roelland
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coriolis

Roelland schreef: za 25 aug 2012, 16:33
1) We staan op de evenaar en schoppen een bal naar het noorden, naar waar wordt de bal afgebogen door de coriolisversnelling?

Oosten, ook naar het oosten als we naar het zuiden schoppen.
Jij schopt een bal naar het noorden, de aarde draait in oostwaartse richting onder die vliegende bal door.......

dus.....

Opmerking moderator

deze reactie is een blunder. Zie verderop
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Coriolis

Jan van de Velde schreef: za 25 aug 2012, 18:09
Jij schopt een bal naar het noorden, de aarde draait in oostwaartse richting onder die vliegende bal door.......

dus.....
Ik heb er nog eens over na gedacht:

Als ik de bal naar het noorden shop:

Op de polen is de straal kleiner ~> grotere hoekversnelling ~> grotere coriolisversnelling

Ik schiet naar een plaats met een grotere ω ~> dus deze is in feite op elk moment sneller als mijn bal ~> dus naar het westen!

Voor puntje 2:

Op de evenaar is de straal groter ~> kleinere hoekversnelling ~> kleinere coriolisversnelling

Ik schiet naar een plaats met een kleinere ω ~> dus deze is in feite op elk moment trager als mijn bal ~> dus naar het oosten!

Voor puntje 3:

Als ik de bal omhoog smijt heeft deze een grotere R ~> kleinere hoekversnelling ~> kleinere coriolisversnelling

Dus de bal heeft een kleinere ω ~> ik ben dus in feite sneller dan mijn bal ~> mijn bal zal in het westen neerkomen

Punt 4 en 5 blijf ik bij mijn redenering.

Is mijn 'denkwijze' correct?
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Coriolis

Hier nog een afbeelding:
coriolis.png
coriolis.png (109.9 KiB) 284 keer bekeken
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coriolis

Over punt 4 en 5 twijfel ik of de te constateren afwijking (want die zal er zijn volgens mij....) nog onder de noemer coriolis valt.

Als de aarde een draaiende cilinder was zou je sowieso gelijk hebben.

zie ook hier:

http://www.wetenscha...post__p__922039
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270


Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Coriolis

Ik heb zelf nog wat opzoek werk gedaan:

Op de rond zijn as draaiende aarde is de Coriolis-kracht verantwoordelijk voor de afbuiging van zo’n beetje alles dat beweegt. Zonder de Coriolis-kracht zou het weer zoals wij dat kennen ondenkbaar zijn. Zo gauw op een stilstaande aarde een systeem van hoge luchtdruk zou ontstaan, zou dat in alle richtingen naar gebieden met lagere luchtdruk wegstromen, en dat was alles. Nu echter wordt lucht die van de noordpool zuidwaarts beweegt naar het westen afgebogen – op lagere breedten draait het aardoppervlak er steeds sneller onderdoor -en lucht die van de evenaar naar het noorden stroomt naar het oosten. In beide gevallen is dus sprake van een zijwaartse afbuiging naar rechts, als we kijken in de richting van de wind mee. Hetzelfde geldt voor oostwaartse winden die naar het zuiden, en westwaartse winden die naar het noorden worden afgebogen. Op het zuidelijk halfrond is het precies andersom. Daar ontstaat overal een afbuiging naar links.

bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/op-het-noordelijk-halfrond-is-een-rechtse-afwijking-onvermijdelijk

Dus stel dat je op de evenaar staat, en je werpt een bal naar de noordpool, dan heeft die bal al een snelheid van meer dan 1600 km per uur door de draaibeweging van de Aarde (ongeveer 40.000 km per etmaal). Vandaar dat de bal die je naar het noorden werpt, naar het oosten zal worden afgeboven.

De bal die je van de noordpool naar de evenaar werpt, heeft geen snelheidscomponent. Deze heeft dus enkel de snelheid van de worp. Vandaar dat de bal naar het westen zal afbuigen.

Bron: http://www.ikhebeenvraag.be/vraag/5291

Heb ik geen foute redenering gemaakt? :/
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coriolis

Of ik, of ikhebeenvraag. :?

Even halthouden en asemhalen, reculer pour mieux sauter.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Coriolis

Excuus, mijn fout.

Jij staat met die bal op de evenaar en draait dus mee, je hangt niet stil boven de evenaar terwijl de aarde eronderdoor draait.

blundertje :oops:

Je had initieel gewoon gelijk. Ik heb maar een modopmerking geplaatst in mijn eerste reactie hierboven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 289

Re: Coriolis

Je kunt dit eigenlijk vergelijken met iemand die in het centrum van een draaimolen zit (= de polen) en een bal rolt naar iemand aan de buitekant (= de evenaar, grotere straal tov middelpunt).

Mocht de persoon aan de buitenkant (=B) met de zelfde snelheid als de persoon in het centrum (= A) bewegen rolt de bal recht naar hem toe, maar deze persoon heeft een grotere snelheid omdat:

Va = Ra . ω

Vb = Rb . ω

Rb > Ra ⇔ Vb > Va

Dus wanneer de bal naar de buitenrand van de draaimolen passeerd, passeerd deze een punt waar persoon B al lang gepasseerd is (grotere V), de bal zal hem dus links passeren (= het westen).

De redenering is omgekeerd voor van de evenaar -> de polen.

Door er nog eens over na te denken is het helemaal duidelijk geworden :) .

Geen probleem Jan vdv, nu versta ik het veel beter :P .
Great minds discuss ideas, small minds discuss people.

Reageer