[scheikunde] Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Hallo,

er is even een vraagje dat ik niet goed snap.

Vraag:

Welke reactie treedt op in zuur midden wanneer volgende redoxkoppels samengebracht worden:

Cr2O72+/ Cr3+ (Eo= +1.33V)

Fe3+ / Fe2+ (Eo = +0.77V)

Ik kom uit:

Cr2O72+ + Fe2+ + 14H+ --> 2Cr3+ + Fe3+ +7H2O

Volgens de oplossing klopt dit, maar moet er bij de Fe zowel links als rechts een 6 bij komen. Dus 6Fe2+ --> 6Fe3+

Kan iemand me misschien uitleggen waarom die 6 daar nog bij moet? Ik had eerder gedacht dat er links een 3 moest komen en rechts een 2 moest ik er iets hebben bij gezet.

Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Zou je de halfreacties kunnen opstellen, of tenminste hoeveel elektronen het chroom afstaat?

Berichten: 27

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Oeps ben het vergeten erbij te zetten en zie net dat ik ook een foutje heb staan bij Cr2O72+, dat moet 2- ipv 2+ zijn! Iets te snel willen zijn :roll:

Maar dus Cr gaat 5e- afstaan waardoor OG gaat stijgen en Fe gaat 1e- opnemen waardoor het OG gaat dalen.

Dus Cr2O72- --> Cr3+ + 5e-

en Fe3+ + 1e- ---> Fe2+

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Mich123 schreef: zo 26 aug 2012, 14:47
Dus Cr2O72- --> Cr3+ + 5e-
dit is in ieder geval nog niet goed gebalanceerd - als je kijkt naar het aantal Cr aan beide kanten.

Ik weet overigens niet hoe je precies geleerd hebt om de halfreacties te balanceren. Je kan dat doen met het OG, of een iets abstracter trucje.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 27

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Oei, ja was niet zeker maar moet er dan links nog 3 bij en rechts bij Cr een 2?

Ohja en dat van het O-atoom ben ik ook vergeten te schrijven zie ik. Dus dan moet er links 14H+ bij en rechts 7water.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

ehm, ik zie niet precies wat je bedoelt. Ik wou gewoon zien:
Cr2O72- + blabla --> 2 Cr3+ + blabla
This is weird as hell. I approve.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Je kunt niet zomaar atomen erbij gaan denken of weg gaan laten vanwege de lading. Ik merk dat jij er bijvoorbeeld probeert dit van te maken: 2 Fe3+ --> 3 Fe2+ . Dat is natuurlijk onherroepelijk fout. Aan kernreacties doet de chemie niet.

Berichten: 27

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Ja inderdaad was even in de war met wat ik wel en niet moest in orde brengen, maar ik snap het ondertussen helemaal :)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Reactie tussen redoxkoppels (uitbalanceren?)

Kun je dat ons ook laten zien? Niets is lulliger dan straks op een proefwerk, denkend het helemaal te snappen, en het dan niet goed hebben.

Reageer