[scheikunde] Molaire concentratie berekenen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 27

Molaire concentratie berekenen

Hallo,

Ik ben oefeningen van scheikunde opnieuw aan het maken en er zijn er een aantal dat ik niet maar niet uitkom.

Dit is dus ook zo eentje.

Vraag:

Een 5% oplossing van NaOH in water heeft een dichtheid van 1.0g/ml. De molaire concentratie van deze oplossing bedraagd:

Wat ik heb is:

m%= 5 = (m opgeloste stof /m oplosmiddel )*100%

en m/V = 1g/ml --> m = V

Uiteraard is de molaire concentratie = n/V = (m/MM)/V

Vervolgens wist ik niet goed meer wat doen. Ik heb de neiging om dan m/(MM*V) te doen en hieruit de m en V schrappen aangezien ze toch gelijk zijn? Dan kom ik 1/MM uit en dit is 0.025 (= 1/(23+1+16) = 1/40 dus)

Volgens de oplossing in mijn boek is de molaire concentratie gelijk aan 0.125mol/0.1L = 1.25M

Maar ik vind helaas maar niet waar die 0.125 en die 0.1L vandaan komen.

Als iemand me hier een op weg kan helpen zou het super zijn!

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire concentratie berekenen

Ga er eens van uit dat je 1 liter van die stof hebt. Concentraties zijn standaard altijd /l, dus het is wel makkelijk alsof je doet dat je ook een liter hebt.

Berichten: 27

Re: Molaire concentratie berekenen

Dan kom ik terug 1/40 uit...

V= 1l dus m = 1g

Vervolgens is molaire concentratie = n/V = (1g/ (23+1+16))/1l = (1/40)/1 = 1/40

Ik zie mijn fout precies nog altijd niet.. #-o

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Molaire concentratie berekenen

Jouw fout is dat je zegt m=V en vervolgens stelt dat je die dus tegen elkaar mag wegschrappen. Beide grootheden hebben een verschillende eenheid, dus die mag je nooit wegschrappen.

Je bent wel half op de goede weg, want je moet inderdaad wat met massa en molmassa doen. Maar vraag je eens af: Op welke stof slaat die molmassa? Welke massa moet je dan gebruiken?
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire concentratie berekenen

Wat jij op dit moment doet, is er vanuit gaan dat die liter oplossing volledig uit NaOH bestaat. Dat zegt de vraag echter niet. Welk deel van die oplossing is nu eigenlijk NaOH (in een percentage bijvoorbeeld ;) )

Berichten: 27

Re: Molaire concentratie berekenen

Ik kom al het juiste uit, maar wil even toch zeker zijn of mijn werkwijze correct is (of is het puur toeval dat ik het juiste uitkwam :mrgreen: )

Ik heb nu gerekend dus dat 5% van 1l het volume is van die NaOH. Hieruit kan je de massa berekenen (1g/ml= m/V => m= 50ml * 1g/ml = 50g

Hieruit bereken je het aantal mol: n = 5/4 = 1.25mol

En nu kan je dus de totale molaire concentratie bepalen: 1.25mol/ 1L = 1.25M

Klopt dit?

Want ik kom wel het juiste uit, maar in mijn oplossing staat dat n= 0.125 en V= 0.1L ...

PS: dat van de m=V is dat volledig fout (los van het wegschrappen bedoel ik nu even 8-[ )? Vraag het maar even omdat wij dat in de les een paar keer hebben geschreven wanneer 1g/ml gegeven was en ik hier daarom ook zo had geredeneerd...

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire concentratie berekenen

Je werkwijze klopt helemaal. Misschien dat die V = 0.1 l komt dat 0.1 liter 100 ml is. Dat je op die manier dus je percentage zou moeten verwerken enzo. Vind ik onzin aangezien dat een extra rekenstap is naar 1 liter, hoe simpel die ook mag zijn.

En ja massa kan alleen gelijk zijn aan volume als de dichtheid gelijk is. Ik zal je een voorbeeld geven dat je in je lessen vast nog weleens gaat tegenkomen.

Bereken de molariteit van 37% (m/m) HCl, dat als dichtheid 1,19 g/ml heeft. Als je die uitgerekend krijgt, weten jij en ik dat het helemaal snor zit met concentratieberekeningen ;)

Berichten: 27

Re: Molaire concentratie berekenen

Ok oef :D/

Ps: is de oplossing op jouw vraagje 12.06M? (heb nu wel geen rekening gehouden met beduidende cijfers)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: Molaire concentratie berekenen

Ongeveer 12M is inderdaad het goede antwoord :)

Berichten: 27

Re: Molaire concentratie berekenen

Joepie :D/

Heel erg bedankt Fuzzwood!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.563

Re: Molaire concentratie berekenen

Ik denk dat ik wel weet waar dit 0.1 L vandaankomt.

Er is gegeven dat de concentratie 5% is, dus 5 g per 100 g. De dichtheid is 1 g/mL, dus is dat 5 g per 100 mL. Dan volgt de omzetting naar hoeveelheid, dus komt men op 0.125 mol per 0.1 L

En om nog even terug te komen op dat m=V verhaal. Ja, dat is echt fout. Stel nu dat de dichtheid 1.02 g/mL zou zijn. Wordt dan de berekening ineens heel anders, terwijl de situatie hetzelfde is en de dichtheid nauwelijks anders?

Of stel dat de dichtheid hetzelfde was, alleen dan gemeten door een of andere rare ouderwetse Amerikaan, die lb/ft3 gebruikt als eenheid. Dan wordt de waarde ineens heel anders, en kun je ineens niet meer wegstrepen?

Lijkt me allemaal nogal raar. En dus moet je ook niet ineens allerlei dingen gaan wegstrepen omdat er toevallig ergens een waarde van 1 staat.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Berichten: 27

Re: Molaire concentratie berekenen

Hmm daar heb je gelijk in Marko. Ben blij dat ik het topic geopend heb, dat is dan ook weer uitgeklaard nu!

Reageer