[natuurkunde] intensiteitsniveau

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 338

intensiteitsniveau

In het bos fluit een vogel met een constant vermogen. Met hoeveel decibel verandert het intensiteitsniveau als je wandelt tot je tweemaal zo ver van de vogel verwijderd bent?

Nu weet ik wel dat dat 6 dB is, maar ik wil dat ook berekenen. Ik heb na wat tussenstappen:

Delta N = 10dB * log (I2/I1) = Delta N = 10dB * log (x1/x2) = Delta N = 10dB * log (1/2), aangezien je twee keer zo ver bent, maar dit klopt niet. Het moet log 1/4 zijn. Waarom?

Bij voorbaat dank.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: intensiteitsniveau

De intensiteit is gedefinieerd als het vermogen per oppervlak toch?

De vogel kan je zien als een sferische geluidsbron, dus:
\(I = \frac{P}{4 \pi r^2}\)
Zet dit in dB en kijk wat er gebeurt als je (2r) invult ipv r.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: intensiteitsniveau

Deze formule kende ik nog niet. Maar ik zie wat je volgens mij bedoelt. P blijft hetzelfde, r verdubbelt, dus de intensiteit om dubbele afstand is is (2)2 = 4.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: intensiteitsniveau

Wat de formule laat zien is dat de intensiteit kwadratisch afneemt met de afstand. Dus je gaat wel dubbel zover staan, maar de intensiteit zakt met een factor 4 omdat het zelfde vermogen daar verdeeld wordt over een bol die 4x zo groot is.

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: intensiteitsniveau

Bedankt. Dus als de afstand 3x zo groot wordt dan neemt het geluid af met 10* log (1/9) = 9.54 dB. Ik snap het nu.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: intensiteitsniveau

En als dat dan duidelijk is nog even voor de volledigheid:

een bos is niet een omgeving waar deze theoretische formule een waarheidsgetrouwe uitkomst gaat geven.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer