[biologie] Oefening gekoppelde genen en KF/RF

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 416

Oefening gekoppelde genen en KF/RF

Bij konijnen is bruine pels dominant over grijze pels end de aanleg om groot te worden domineert over die om klein te blijven. Deze factoren mendelen samen met een KF van 68%.

Welke nakomelingen mag men verwachten bij de kruising van een groot bruin mannetje, waarvan de moeder homozygoot grijs en groot was, en de vader klein was, met een klein grijs wijfje.

Nu snap ik deze oefening wel, op een belangrijk detail na: als men in de opgave zegt dat deze factoren een KF hebben van 68%, welke factoren bedoelen ze dan precies?

Bedoelen ze dan dat het gen voor een bruine pels steeds zal gekoppeld zijn aan dat voor een grote gestalte, of hoe moet ik dat zien?
"Their eyes had failed them, or they had failed their eyes, and so they were having their fingers pressed forcibly down on the fiery Braille alphabet of a dissolving economy."

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Oefening gekoppelde genen en KF/RF

Opmerking moderator

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Berichten: 4

Re: Oefening gekoppelde genen en KF/RF

Beste,

Ik weet niet of dit natuurlijk nu nog veel helpt, aangezien het al een oud onderwerp is, maar misschien kan het wel helpen voor mensen die achteraf dit nog eens bekijken.

met KF wordt volgens mij koppelingsfase bedoeld wat zoveel wil zeggen als 'de dominante kenmerken zijn gekoppeld' (en zo dus ook de recessieve). Als er RF (repulsing fase of afstotingsfase) staat dan is er een dominant kenmerk met een recessief kenmerk gekoppeld.

Het feit dat deze gelijk is aan 68%, wil zeggen dat deze 68 cM van elkaar liggen op het chromosoom. De regel zegt dat hoe verder de allelen van elkaar liggen, hoe groter de kans op recombinanten (nakomelingen waarbij je dus een dominant en een recessief kenmerk gecombineerd ziet).

Recombinanten ontstaan door crossing-over tijdens de profase 1 van de meiose. Zonder crossing-over zouden gekoppelde genen altijd gekoppeld worden doorgegeven.

Gebruikersavatar
Berichten: 107

Re: Oefening gekoppelde genen en KF/RF

Ik heb hier een uitgewerkte oefening van:
 
KF staat voor Koppelingsfrequentie= 68% dus de RF= recombinatiefrequentie= 32%= 32 cM (centiMorgan)
 
 
Bruin = A (want dominant)
Grijs= a (want recessief)
 
Groot= B 
klein= b
 
 
Om te weten welke genen gekoppeld zijn moet je kijken naar de ouders.
 
mannetje= Aa Bb zijn gameten= AB, ab, Ab, aB  (ik onderlijn deze twee want zij zijn ontstaan door recombinatie, zonder crossing over zouden deze twee gameten niet voorkomen!! Want AB en ab zijn gekoppelde genen)
vrouwtje= aa bb gameten= ab (Hier valt niets te onderlijnen want zelfs al zou er hier crossing-over gebeuren, er zouden geen nieuwe gameten ontstaan)
 
nu mendelen:
 
AaBb aabb  Aabb  aaBb 
34%   34%    16%   16%
 
Die 16% komt van 32cM/2

Berichten: 167

Re: Oefening gekoppelde genen en KF/RF

Roosvd schreef: Ik heb hier een uitgewerkte oefening van:
 
KF staat voor Koppelingsfrequentie= 68% dus de RF= recombinatiefrequentie= 32%= 32 cM (centiMorgan)
 
 
Bruin = A (want dominant)
Grijs= a (want recessief)
 
Groot= B 
klein= b
 
 
Om te weten welke genen gekoppeld zijn moet je kijken naar de ouders.
 
mannetje= Aa Bb zijn gameten= AB, ab, Ab, aB  (ik onderlijn deze twee want zij zijn ontstaan door recombinatie, zonder crossing over zouden deze twee gameten niet voorkomen!! Want AB en ab zijn gekoppelde genen)
vrouwtje= aa bb gameten= ab (Hier valt niets te onderlijnen want zelfs al zou er hier crossing-over gebeuren, er zouden geen nieuwe gameten ontstaan)
 
nu mendelen:
 
AaBb aabb  Aabb  aaBb 
34%   34%    16%   16%
 
Die 16% komt van 32cM/2
Ik heb toch mijn bedenkingen bij deze redenering.
Eén van de ouders van dat mannetje was homozygoot grijs en groot dus aaBB. Dus heeft dat mannelijke konijn aB en Ab gekoppeld gekregen. De nakomelingen komen dan in een frequentie voor van 16% AaBb en 16% aabb de andere telkens in 34%.
Wie volgt mijn redenering?
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Berichten: 2

Re: Oefening gekoppelde genen en KF/RF

mochila schreef: Ik heb toch mijn bedenkingen bij deze redenering.
Eén van de ouders van dat mannetje was homozygoot grijs en groot dus aaBB. Dus heeft dat mannelijke konijn aB en Ab gekoppeld gekregen. De nakomelingen komen dan in een frequentie voor van 16% AaBb en 16% aabb de andere telkens in 34%.
Wie volgt mijn redenering?
 
Helemaal mee akkoord!
 
 
b) Uit opgave vind je volgende genotypes terug
* mannetje: GgBg (Gb gekoppeld (zie mama) en gB gekoppeld (zie papa) -> hier kan recombinatie wel voor nieuwe allelencombo's zorgen (nl GB en gb)!
* vrouwtje: ggbb (gb gekoppeld -> recombinatie verandert niets)
 
Resultaat:
68% gekoppeld dus dwz 34% Ggbb en 34% ggBb en 32% recombinatie dwz 16% GgBb en 16% ggbb

Reageer