[scheikunde] Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 59

Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

Hallo allemaal,

Ik zit in het begin van 5VWO en heb moeite met het oplossen van berekeningen in reacties, hopelijk kunnen jullie mij hiermee op weg helpen...

1.

Hoeveel bariet heb je nodig om 50ml 0,1M barietwater te maken?

zelf dacht ik dat je 0,05 liter x 0,1 molair = 0,005 mol barietwater nodig hebt.

de molaire massa van bariumhydroxide (Ba(OH)2)) is 171,3 gram per mol.

Zelf kan ik alleen niet ontdekken wat de verhouding water : bariumhydroxide is, en dat hieruit de verhouding water : bariet kan volgen ?

2.

Deze vraag is deels hetzelfde als vraag 1, de vraag is hoeveel water je nodig hebt om 50ml 0,1M barietwater te maken?

Hopelijk kunnen jullie mij hier helpen, en kan ik zelf de andere vragen, die hier op lijken maken.

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

degrootte1 schreef: ma 27 aug 2012, 19:06
zelf dacht ik dat je 0,05 liter x 0,1 molair = 0,005 mol barietwater nodig hebt.
correct, op mijn aanpassing na. En nu: die 0,005 mol bariet, hoeveel gram is dat?

(opm. volgens wiki is bariet niet Ba(OH)2, maar BaSO4, maar ik zou zeggen dat je gewoon van de gegevens mag uitgaan. Per slot van rekening bevatten beide 1 mol Ba per mol stof en ik denk dat de functie van bariumhydroxide moet worden gezien als Ba-bron)
Deze vraag is deels hetzelfde als vraag 1, de vraag is hoeveel water je nodig hebt om 50ml 0,1M barietwater te maken?
neem aan dat je bariet zelf geen volume inneemt. Tenzij je meer gegevens (dichtheid en massapercent of zo) hebt.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 59

Re: Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

Dankjewel, misschien heb ik mijn vraag niet goed geformuleerd, of snap ik het nog niet helemaal... ;)

1.

als ik 50ml barietwater wil maken, van 0,1M, deze zet ik dan om en kom tot het antwoord dat ik 0,005 mol barietwater nodig heb. Ik kan dan toch niet automatisch zeggen dat ik ook 0,005 mol bariet nodig heb? het water heeft toch ook een massa?

2.

Bij deze kom er ik inderdaad wel meteen uit, het bevat onvoldoende gegevens. het antwoord zal dan 50ml zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

(M betekent molair, synoniem voor mol per liter oplossing)

die 0,1 M zegt alleen maar dat er in elke liter oplossing (hier genoemd barietwater) 0,1 mol bariet zal zitten, en in 50 mL oplossing dus 50/1000 maal die 0,1 mol is 0,005 mol bariet zit.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 59

Re: Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

Ik begrijp het, dankjewel. Zie wel dat de vraagstelling van het boek niet helemaal juist is. Er wordt namelijk eerst gevraagd naar de hoeveelheid bariet in barietwater, en daarna naar de hoeveel bariumhydroxide in barietwater, ik veronderstel dat het tweede juist is.

3.

Hoeveel mol zwavelzuur bevat 25 ml 0,1M zwavelzuuroplossing?

25 ml zal dus 0,0025 mol zwavelzuur (H2SO4) bevatten.

Reactievergelijking H2O + SO3 ----> H2SO4

Nu wil ik de hoeveelheid Sulfiet bepalen. aangezien de verhouding sulfiet : zwavelzuur = 1 : 1

de hoeveelheid sulfiet zal dus ook 0,0025 mol zijn. (molaire massa sulfiet = 80,06 gram per mol)

---> 80,06 x 0,0025 = 0,200 gram sulfiet (hopelijk verbeteren jullie mij als ik fout zit! :D )

4.

Hoeveel mol barium zat er in de 50ml Barietwater (0,1M)?

Afbeelding

Er zat 0,005 mol bariumhydroxide in deze oplossing. Ba(OH)2

Kan ik nu ook veronderstellen dat er 0,005 mol BaO was? Deze verhouding is namelijk volgens mij ook 1:1?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.455

Re: Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

ja, dat is allemaal juist. ;)

Schrijf voor de duidelijkheid wat meer eenheden in bewerkingen, bijvoorbeeld 80,06 g/mol x 0,0025 mol = 0,200 gram sulfiet. Dan zie duidelijk waar alle eenheden vandaan komen.
This is weird as hell. I approve.

Berichten: 59

Re: Berekenen van hoeveelheid stof in reactie

Daar heb je inderdaad gelijk in, dat maakt het allemaal toch een klein beetje makkelijker!

Bedankt voor je hulp!

Reageer