Springen naar inhoud

Resistentie / vertraging plaatselijke verdoving ?

• Log in om te kunnen reageren

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 27 augustus 2012 - 21:53

Vandaag is onze zoon met zijn pink ernstig klem geraakt tussen een deur.
Het nagelbed was er, aan de onderzijde geheel, en aan een zijde gedeeltelijk, uitgeklapt en eveneens was het topje van het bovenste kootje gebroken.

Aangezien ze de nagel wilde behouden ter bescherming van de botbreuk, hebben ze besloten de nagel terug te plaatsen mbv hechtingen.
Echter de plaatselijke verdoving (op twee plaatsen, dichter bij het hart dan bij de kern van de wond) leek niet te werken aangezien ze eerst al een langere wachttijd hebben aangehouden nav reactie bij testen. Maar opvolgend zeker ook omdat mijn zoon bij het zetten van de eerste hechting kermde van de pijn (welk door merg en been ging).
Dit werd gelukkig serieus genomen waarop nog extra verdovingen werden gezet (op dezelfde maar ook andere plaatsen opdat het alle zenuwen zou bereiken).
Helaas was het bij de tweede hechting weer hetzelfde.....

Er was geen ontsteking aanwezig, aldus dat zou de werking niet zijn tegen gegaan.

Het opvallende is dat mijn zoon vanmiddag geen enkel moment meer geklaagd heeft over pijn en nu rustig in zijn bed ligt te slapen, zónder medicatie.

Nu heb ik vernomen (zonder medische achtergrond) dat het hoge level van adrenaline de werking van verdoving zou kunnen verminderen en dat, zodra dat level daalt, de verdoving pas voor 100% werkt. Kán dit ???

Ik had reeds op dit forum een dergelijk topic gezien, maar dat is van reeds 5 jaar geleden.
Is er ondertussen mss al meer over bekend ?

Mvg;
Een bezorgde en hopelijk een met toekomstige voorkennis zijnde moeder......

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

druipertje

druipertje

• >250 berichten
  • 374 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2012 - 00:09

Lijkt me dat je dit beter met een (huis)-arts kunt bespreken. Het is bekend dat mensen (deels) resistentie kunnen opwekken tegen bepaalde verdoving, maar waarschijnlijker is dat de verdoving niet op de juiste plek is gebracht. Bijverdoven heeft vaak minder effect. En dat hij geen pijn heeft hoeft niet zozeer daar mee te maken te hebben, misschien is het wel zo dat hij er geen last van heeft omdat hij het niet belast (+druk van nagel af is)

Van die adrenaline betwijfel ik, ik dacht dat ze juist adrenaline inspuiten om te zorgen dat het langer werkt.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2012 - 12:14

Keek jouw zoon naar de vinger en het plaatsen van de hechtingen? Het kan heel goed een schrikeffect zijn geweest. Het kan ook dat de verdoving niet goed werd geplaatst. Ook de 2de keer. Een goedgeplaatste verdoving is in principe altijd effectief. Harde bewijzen voor een toename van pijn door adrenaline zijn er niet:

It may be speculated that, although evidence was found for effects of epinephrine on pain, they may be overruled by effects of attention. Bron.

Een uitzondering hierop is de zogenaamde sympathetically maintained pain. Dat speelt echter een rol bij chronische pijn door sensitisatie van de bepaalde neuronen in het ruggenmerg.

Zelf zou ik niet spreken van resistentie, maar van een verhoogde tolerantie.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2012 - 19:53

@druipertje (???) er was niet een beetje bijverdoofd, maar juist een extra verdoving op een andere plaats, welke aldus ook niet werkte.

En dat ze inspuiten met adrenaline daar was ik al een beetje van op de hoogte. Maar ik mag aannemen dat het plaatselijk inspuiten een ander effect heeft dan een hoog level adrenaline in het gehele lichaam (hartslag, sensiviteit enz) ?

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2012 - 20:05

@anesthusist; nee, mijn zoon zag niets (om fake-pijn te voorkomen). De verpleegkundige heer zei ook dat hij écht pijn had, opgemerkt aan de manier van uiting van mijn zoon én het feit dat hij niets kon zien, maar exact op de pijnlijke momenten heftig reageerde....

Chronisch is het niet, dus komt het er dan op neer dat alle vier de verdovingen slecht zijn gezet....???

Het blijft voor mij toch een beetje een onbeantwoorde vraag.....
En het blijft prikkelen aangezien ik van dit fenomeen toch op vrij regelmatige basis bericht verneem, maar het eigenlijk word afgedaan met; TJA....

Jammer dat daar niet meer onderzoek naar word gedaan. Want buiten het feit dat dit voor volwassenen al afschuwelijk is, is dit voor kinderen simpelweg traumatisch...
Met het gevolg dat een kind het vertrouwen verliest in de hulpverlening en daardoor dus tevens de wachttijden oplopen door de extra (geduld benodigd hebbende) tijd....

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2012 - 20:11

Nog vergeten te vermelden; sinds vanmorgen begint hij pas te "klagen" over steken. Hij had ook gewoon goed geslapen, had zelfs zn wikkels en spalkje half eraf, dus hij heeft daarvoor echt niets gevoeld !!!

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2012 - 20:16

Chronisch is het niet, dus komt het er dan op neer dat alle vier de verdovingen slecht zijn gezet....???

Deze conclusie blijft denk ik toch de meest waarschijnlijke. Of ze zijn te snel gaan hechten. De verdoving moet eventjes inwerken (ongeveer een kwartier). Waarschijnlijk hebben ze een Oberst blok gezet?

http://www.nysora.co...erve_block.html

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 28 augustus 2012 - 22:47

Ze hebben een kwartier gewacht, dus dat valt ook af !

En heb gekeken op de link. Aan de binnenzijde is niet verdoofd. Enkel aan de zijdelings (beide zijdes) van het onderste kootje van de pink.

anusthesist

anusthesist

• >5k berichten
  • 5812 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2012 - 00:30

Maar wel beide kanten van de vinger verdoofd dus. Snap niet waarom ze niet de basis van de vinger hebben aangeprikt, lijkt me logischer.

Benm

Benm

• >5k berichten
  • 8780 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 augustus 2012 - 00:35

Het zetten van zulke verdovingen in (kinder-) vingers is natuurlijk ook priegelwerk - die zenuwbundels zijn miniem, en het is niet dat je echt kunt 'voelen' of je goed zit bij het injecteren. Uiteraard is er normaliter een positie waar een zenuwbundel ligt, maar die is ook niet voor iedereen exact hetzelfde.

Overigens zou ik het voordeel van verdoven voor het zetten van 2 hechtingen ook niet overschatten, het verdoven zelf is vaak ook niet een al te aangename procedure. Sowieso kan een breuk in zo'n klein botje toch buitengemeen pijnlijk zijn bij manipuleren. Ergens mag je blij zijn dat het bij zo'n letsel geen complexe breuk is en ze in ieder geval niet operatief de stukjes van het kootje moeten fixeren oid.
Victory through technology

Bezorgde moeder

Bezorgde moeder

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 29 augustus 2012 - 17:22

@BenM
Ik ga er dan maar vanuit dat ze de verdoving helaas niet goed gezet hebben...
En we dus hopelijk de volgende keer meer geluk hebben.

En ja, uit eigen ervaring weet ik dat dit soort verdovingen akelig zijn (wat ik natuurlijk niet van te voren heb verteld om angst bij mijn zoon te voorkomen).

Natuurlijk ben ik blij dat ze het niet operatief hebben moeten fixeren. En goed om te weten dat de manipulatie zo pijnlijk is (zelf, gelukkig, nog nooit wat gebroken).

Zal het met hem bespreken (en afsluiten) zodat hij hier ook in kan berusten....

Tot dusver; allemaal bedankt !

Veranderd door Mako, 29 augustus 2012 - 17:43
Identiek deel in bericht geknipt.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures