[natuurkunde] druk waterkolom en lucht

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

druk waterkolom en lucht

Hallo,

na-opgave:

Arnold giet een longdrinkglas vol met water. Hij legt er een velletje papier op en daarna keert hij het geheel om. Het water valt niet uit het glas. De druk op het papier ten gevolge van de waterkolom in het glas moet dus kleiner zijn dan de luchtdruk.

Ik begrijp de laatste zin niet. Waarom is bijvoorbeeld de druk van het glas zelf niet belangrijk? Het enige wat ik zou kunnen bedenken, is: de druk van het glas op het papier, moet groter blijven dan de druk van de waterkolom op het papier. Dit lijkt enigszins op het antwoord, maar ik snap niet waarom de luchtdruk hier een rol speelt?

Berichten: 7.068

Re: druk waterkolom en lucht

Het glas drukt niet op het papier. Het idee van het experiment is dat je het glas op de kop vasthebt. Het papier en het water blijven aan het glas 'vastplakken', of eigenlijk: de lucht drukt het papier harder tegen het glas aan dan dat het water het papier van het glas af drukt.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: druk waterkolom en lucht

zglas.png
zglas.png (3.12 KiB) 175 keer bekeken
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 1.247

Re: druk waterkolom en lucht

@ EvilBro: Ja, ik begrijp het. Ik heb nog een vraag: Is het zo dat de luchtdruk veel groter is dan de druk in een bijv. afgesloten drinkglas, omdat je voor het berekenen van de druk bij lucht een véél grotere h invult dan bij het water in het drinkglas? En is het zo dat als je water doet in een schaaltje, de druk die in het water heerst, die van de watermoleculen en van de lucht samen opgeteld is?

@ Jan van de Velde: Waarom staan er in uw tekening twee kleuren blauw, want ik heb geleerd dat het glas compleet gevuld met water moest zijn, of hoeft dat niet per se?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: druk waterkolom en lucht

Dat "vol met water" had ik over het hoofd gezien. Maar het hoeft niet per se geheel gevuld met water. Met een deel water en een deel lucht lukt dat ook. Opgeteld de absolute druk van dat waterkolommetje plus de absolute druk van de lucht boven dat water zullen na het verliezen van een paar druppels water al lager zijn dan de absolute druk van de buitenlucht. En een fractie lager is al genoeg om dat karton op zijn plaats te houden.

Ideaal proefje voor thuis boven de gootsteen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer