Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 6

Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Ik heb een bol met een bepaalde diameter; nu wil ik graag een Tetrakis hexahedron (http://en.wikipedia.org/wiki/Tetrakis_hexahedron) hier omheen maken; hoe bereken ik nu de lengtes van de zijden van deze Tetrakis hexahedron, zodat deze er precies omheen past?
Bijlagen
600px-Tetrakis_cube.png
600px-Tetrakis_cube.png (236.36 KiB) 610 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

In feite is het gewoon een kubus met pyramiden op de zijvlakken. Als je daar een bol wil insteken dan is die kubus de beperkende factor. Alle andere vertices en edges hebben een grotere afstand van het middelpunt.

Berichten: 6

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Tja daar heb je ook wel weer helemaal gelijk in. Had ik misschien toch nog beter een ander figuur kunnen pakken, dan was het lastiger geweest. Hoe zou het bijvoorbeeld werken met deze?Afbeelding

http://en.wikipedia.org/wiki/Pentakis_dodecahedron

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Xenion schreef: di 28 aug 2012, 12:06
In feite is het gewoon een kubus met pyramiden op de zijvlakken. Als je daar een bol wil insteken dan is die kubus de beperkende factor. Alle andere vertices en edges hebben een grotere afstand van het middelpunt.
Als je hem in in kubus duwt dan zijn de zijvlakken van die kubus de beperking,

maar die zijn er hier niet, het worden dan de ribben.

Maar ik denk dan dat toch moet worden aangetoond dat:

als de ingeschreven-bol als het ware wordt opgeblazen in de figuur dat hij de ribben van kubus als eerste raakt en niet een van de zijvlakken van de piramides.

In de planimetrie is het in het analoge geval in iedere geval wel zo.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 6

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Ik bedoelde inderdaad dat het figuur ribben heeft maar geen vlakken, dus in de kubus 'steekt' de bol buiten de vlakken.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Ahja daar had ik mij inderdaad in vergist. Als die pyramides niet voldoende groot zijn werkt het waarschijnlijk niet zo.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Ik ben niet zo thuis in die halfregelmatige lichamen, maar het zou kunnen dat die piramides zo moeten zijn dat de ingeschreven bol ze moet raken.

Maar zeker weten doe ik dat niet, ik zou dat moeten opzoeken.
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Ik denk dat je best een doorsnede van die figuur tekent en daarnaar kijkt.

Berichten: 6

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Het is wel op te lossen met jan-boeren-verstand en een beetje trial-and-error ;) maar ik vroeg me juist af of zo iets te berekenen is...

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Ja, maar verder ga ik daar zelf ook niet op ingaan. Dat is toch echt mijn ding niet :P

Even snel googlen bracht mij op deze pagina. Ik heb een paar van die figuren bekeken en daar staan tekeningen en berekeningen bij. Deze vermeldt bv een 'inner sphere'.

Berichten: 6

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Die link is inderdaad wel heel erg interessant! Daar ga ik eens wat dieper in duiken!

En wie weet komt er iemand anders op dit forum nog met een oplossing :D

Hoe dan ook, al heel erg bedankt voor de info en alles.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Hier staat ook nog het een en ander, maar die eerste figuur van je heb ik niet kunnen vinden.

http://mathworld.wolfram.com/ArchimedeanSolid.html
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.

Berichten: 6

Re: Hoe bereken ik de lengtes van een Tetrakis hexahedron naar een bol

Ook een interessante link! Het gaat niet perse direct om de Tetrakis hexahedron, dat was een voorbeeld. Ik vind dit soort figuren erg interessant en vroeg me af hoe voor dit soort figuren te berekenen is wat de grootste bol is die er in zou passen. Normaal gesproken ben ik namelijk iemand van het logisch beredeneren en het betere knip en plakwerk...

Reageer