[natuurkunde] Staaf geleid door pinnen in een gleuf

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 299

Staaf geleid door pinnen in een gleuf

Staaf.JPG
Staaf.JPG (6.42 KiB) 143 keer bekeken
Gegeven:

Een staaf AB met een verwaarloosbare dikte en een lengte 1m is voorzien van een pin M in het massacentrum en een pin P halverwege tussen M en B. De staaf is homogeen en heeft een massa van 1 kg. De pinnen P en M glijden in 2 onderling loodrechte gleuven in een verticaal vlak en dit zonder wrijving.

Gevraagd:

Bepaal de versnelling van het punt A als de staaf AB horizontaal vertrekt uit rust.

Mijn redenering:

Als je de staaf even zou beschouwen als 2 staven (AM en MB) grijpen er dus 2 zwaartekrachten aan, 1 in het midden tussen A en M en 1 in P, elk met een waarde van 5N. In P is er dus een reactiekracht van de gleuf aangezien P enkel horizontaal kan bewegen. Er is dus een resulterende kracht van 5 N verticaal naar beneden van 5N die een versnelling van M veroorzaakt van 5m/s².

Het moment rond M is dan 5N*0.25m=1.25Nm= I*alpha. I= 1/12kgm² en alpha is dus 15rad/s² en a van het punt A door de rotatie is 15rad/s²*0.5m=7.5m/s².

De versnelling optellen veroorzaakt door beide bewegingen geeft dus 5+7.5=12.5m/s².

Waar ga ik de mist in?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Staaf geleid door pinnen in een gleuf

Is dit de afbeelding die erbij gegeven is, of is dat jouw interpretatie? want ik kan dat verhaal helemaal niet aan de afbeelding vastknopen :?

Verder zie ik niet hoe een staaf onder invloed van de zwaartekracht horizontaal zou moeten vertrekken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 299

Re: Staaf geleid door pinnen in een gleuf

De afbeelding is erbij gegeven.

Met horizontaal vertrekken bedoelen ze dat de staaf zich initieel volledig in de horizontale gleuf bevindt, dus M in de hoek en P 0.25m verder naar rechts. Van uit deze stand valt hij vervolgens vanuit rust naar beneden richting de getekende stand.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Staaf geleid door pinnen in een gleuf

Het begint me wat dudelijker te worden. Volgens mij hebben we vanuit die initieel horizontale positie van de balk (en voor dat tijdstip moeten we berekeningen gaan uitvoeren) niets te maken met een moment rond M.

We zouden de staaf voor dat startogenblik net zo goed even kunnen beschouwen als een homogene balk met een draaipunt in P, en heel dat gleuvenverhaal negeren.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 299

Re: Staaf geleid door pinnen in een gleuf

Ok, nu bekom ik de juiste oplossing.

Er was nog een 2e vraag bij deze opgave:

Wat wordt deze versnelling op het moment dat de staaf AB vertrekt uit rust vanuit een stand onder 45°?

Hoe kan ik dit dan oplossen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Staaf geleid door pinnen in een gleuf

Ook 45° is een bijzondere hoek. Weer infinitesimaal gezien (net als vanuit die horizontale vertrekstand) is prima te voorspellen hoever P opschuift voor een bepaalde daling van M.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer