Springen naar inhoud

virus-overlevingstechnieken

• Log in om te kunnen reageren

Millonie

Millonie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2005 - 15:27

Zijn jullie er toevallig al eens in geslaagd een goede, gegronde vraag te stellen die niemand uit je omgeving kan beantwoorden? Ik wel! Ik zeg het je, iedere betweter kickt daarop, ik ook, dus. :wink: Maar dan vind ik het verschrikkelijk dat ik maar geen deftig antwoord erop kan vinden... Kunnen jullie mij misschien helpen?
Hier is mijn dilemma: Toen we over aids leerden op school vertelde de leerkracht hoe je seropositief bent als het virus in je cellen zit, maar dat je maar aids hebt wanneer het virus je cellen gebruikt om nieuwe virusjes te maken. Ze zei ook dat sommige mensen jarenlang seropositief kunnen zijn... Maar een witte bloedcel leeft maar enkele dagen! Dat vond ik wel heel vreemd... HELP!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2005 - 15:47

Ik weet niet of HIV zich vermenigvuldigt in witte bloedcellen, en of het dat alleen maar daar doet. Maar een virus kan in een cel binnendringen, en de cel aanzetten tot vermenigvuldiging van het virus. Sterft dan de cel, dan "ontsnappen" de aangemaakte virusjes, op zoek naar andere gastheercellen. Het virus sterft niet mee met de cel waarin het zich laat vermenigvuldigen.

En waarom heet dit topic leraartje pesten??

off-topic: in elke klas zit wel een wijsneus. Als die aandringt op diepere uitleg, dan kan een leraar daar maar zelden op ingaan zonder dat de rest van de klas afhaakt, of erger nog, in de war raakt omtrent het onderwerp waar het eigenlijk om ging. Tenslotte kan ook een leraar niet alles weten, of op dat moment de detailkennis paraat hebben. Dat is geen schande. Een gek kan meer vragen dan tien wijzen kunnen beantwoorden. Die "strijd" win je altijd als je je goed voorbereid, en dat is dus een oneerlijke strijd. Want je "tegenstander" kan nooit voorspellen waar je nu weer mee af gaat komen.....
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Millonie

Millonie

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 24 december 2005 - 16:00

Hmm, wat je daar zegt is allemaal waar, maar ik denk dat je mijn vraag verkeerd hebt begrepen. Ik vroeg me af hoe het mogelijk is dat die cel door de aanwezigheid van HIV maanden langer kan leven dan zonder. De cel leeft, strikt gezien, want ze doet aan stofwisseling en stofuitwisseling.
Wat de rest van je antwoord betreft, het heet leerkrachtje pesten omdat een titel kort moet zijn en ik niet goed ben in het kort houden. Het kind moest een naam hebben, ik wou toch een antwoord dus gebruik ik een opvallende titel. En ik ben gewoon goed in het bloed van onder iemands nagels trekken wanneer ik dat wil... Ik ben trouwens niet de enige in mijn klas. Iedereen kon perfect mee met die vraag, er is niets ingewikkelds aan, toch? Het is een perfect logische vraag, maar hoe goed de leerkracht ook was, zij was nooit over die rariteit gestruikeld. Ik dacht dat er misschien mensen hier dat wel wisten...
En dat van die gek en die vragen bevat zoveel waarjeid dat ik dat zo in mijn nick ga zetten :roll:

made in flanders

made in flanders

• >1k berichten
  • 1086 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 24 december 2005 - 16:29

volgens mij blijft het HIV virus niet in je witte bloedcellen zitten, maar wel in andere cellen, die wel jaren meegaan. ze gebruiken de witte bloedcellen niet om te vermenigvuldigen, ze vernietigen ze gewoon.
ik durf wel niets met zekerheid te zeggen.
en van die gek en die wijzen vind ik ook mooi gezegd.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?
Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl
Our team needs you!

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44893 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 24 december 2005 - 16:32

Als ik je vraag uit je tweede post vergelijk met je startvraag, dan vind ik het eigenlijk niet gek dat ik hem "verkeerd begreep":

eigenlijke vraag:

Ik vroeg me af hoe het mogelijk is dat die cel door de aanwezigheid van HIV maanden langer kan leven dan zonder. De cel leeft, strikt gezien, want ze doet aan stofwisseling en stofuitwisseling.

oorspronkelijk geformuleerd als:

Toen we over aids leerden op school vertelde de leerkracht hoe je seropositief bent als het virus in je cellen zit, maar dat je maar aids hebt wanneer het virus je cellen gebruikt om nieuwe virusjes te maken. Ze zei ook dat sommige mensen jarenlang seropositief kunnen zijn... Maar een witte bloedcel leeft maar enkele dagen! Dat vond ik wel heel vreemd

Het gaat er dus niet om hoe een virus overleeft, maar hoe ze cellen langer dan normaal intact houdt. Ja, dan stond ik inderdaad op het verkeerde been. En je leerkracht misschien ook wel.....

Maar hoe dan ook, die moet ik maar aan anderen overlaten. De vraag is nou misschien wel duidelijk.

PS een goede topictitel was misschien wel geweest iets in de trant van : "virus-overlevingstechnieken" of zo. Met leerkrachtje pesten trek je niet veel viruskundigen naar dit topic denk ik. Een moderator wil dit wel veranderen als je een gerichtere titel hebt..... :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Dalton

Dalton

• >250 berichten
  • 808 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 25 december 2005 - 00:29

Volgens mij kan het hiv virus alleen wittebloedcellen binnen dringen.
Dit omdat wittebloedcellen een receptor hebben waar het virus "op reageert" Andere cellen hebben deze receptor niet.

Sommige mensen hebben een mutatie in deze recepetor of missen hem helemaal en zijn daarom immuun voor aids.

Sophia?

Sophia?

• >250 berichten
  • 323 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2005 - 12:41

Wie zegt eigenlijk dat de witte bloedcel langer leeft dan normaal? Het probleem bij aids is niet dat je cellen langer leven, maar juist dat ze doodgaan.
Wanneer je seropositief bent (of HIV positief) betekent dit dat er een waarneembare hoeveelheid HIvirus in je bloed aanwezig is (niet alleen in de cellen, maar ook vrij in het bloed). Zolang je geen aids krijgt, "sluimert" het virus. Er wordt net zoveel virus aangemaakt dat de concentratie binnen bepaalde grenzen blijft. Ook tijdens dit proces zijn er al vele kwaaltjes bij de patienten waarneembaar (alhoewel veel daarvan ook bijwerkingen van medicatie kunnen zijn).
Op een gegeven moment, door een nog onbekende cue, wordt het HIV aangezet om zich explosief te vermeerderen, waarbij de witte bloedcellen massaal sterven: aids. Aids zelf is niet dodelijk; een aids-patient overlijdt altijd aan bijkomende kwaaltjes die niet meer bestreden kunnen worden door het lichaam omdat het defensiemechanisme defect is.
"You're really full of yourself, aren't you?"
"Yeah. I like that about me."
- U Turn

kpil

kpil

• >25 berichten
  • 84 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 december 2005 - 14:24

Wie zegt eigenlijk dat de witte bloedcel langer leeft dan normaal? Het probleem bij aids is niet dat je cellen langer leven, maar juist dat ze doodgaan.
Wanneer je seropositief bent (of HIV positief) betekent dit dat er een waarneembare hoeveelheid HIvirus in je bloed aanwezig is (niet alleen in de cellen, maar ook vrij in het bloed). Zolang je geen aids krijgt, "sluimert" het virus. Er wordt net zoveel virus aangemaakt dat de concentratie binnen bepaalde grenzen blijft. Ook tijdens dit proces zijn er al vele kwaaltjes bij de patienten waarneembaar (alhoewel veel daarvan ook bijwerkingen van medicatie kunnen zijn).
Op een gegeven moment, door een nog onbekende cue, wordt het HIV aangezet om zich explosief te vermeerderen, waarbij de witte bloedcellen massaal sterven: aids. Aids zelf is niet dodelijk; een aids-patient overlijdt altijd aan bijkomende kwaaltjes die niet meer bestreden kunnen worden door  het lichaam omdat het defensiemechanisme defect is.

Klopt volledig, de uitgangspositie waaruit je vertrekt (CD4 lymfocyten leven langer) klopt niet.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures