Manipulatie check

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 2

Manipulatie check

In een onderzoek zijn er 6 verschillende (random) scenario's voorgelegd aan de respondenten. In dit geval gaat het om een 2, 4 of 6 items en of deze met dan wel zonder korting aangeboden werden.

Om te checken of deze manipulatie succesvol is, moesten de respondenten nadat ze het scenario hebben bekeken, invoeren hoeveel items ze zagen (zelf een nummer invoeren) en aangeven of de producten aangeboden werden met een korting (ja/nee)

Ik weet daarnaast welk scenario de respondent werkelijk is toebedeeld. Met welke test kan ik nu voor zowel het aantal items en het wel/niet laten zien van de korting berekenen of de manipulatie gelukt is?

Voor korting gaat het dus om vergelijken van de werkelijke waarde (ja/nee) met wat de respondent ingevuld heeft (ja/nee).

Waar ik vooral niet helemaal uitkom is het aantal producten. De werkelijke waarde bestaat enkel uit 2, 4 of 6 maar respondenten konden echter zelf een waarde invullen. Welke toets is hiervoor geschikt?

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Manipulatie check

Wat is de manipulatie precies? En wat is de onderzoeksvraag wat betreft die aantallen? Ben je geïnteresseerd in het aantal scenario's dat ze het juist hadden, of ben je geïnteresseerd in het verschil tussen de werkelijke waarde en de waarde die de respondent invulde?

Berichten: 2

Re: Manipulatie check

Ik ben geïnteresseerd in het verschil tussen de werkelijke waarde en de waarde die de respondent invulde. De manipulatie is dat er random 1 van de 6 scenario's toegewezen werd in de vragenlijst. De scenario's (3x2) verschilden in het aantal items (2,4 en 6) en of deze items met een korting werden aangeboden (ja, nee). Op de volgende pagina moest de respondent het aantal items invullen welke hij dacht gezien te hebben en of deze met een korting aangeboden werden. Deze door de respondent ingevulde waardes wil ik vergelijken met de werkelijke waarde, en hiermee aantonen dat de manipulatie gelukt is (of niet).

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Manipulatie check

Als je geïnteresseerd bent in het verschil tussen de werkelijke waarde en de waarde die ze invulden, dan kan je het verschil nemen. Je zou die kunnen analyseren met een Poisson-model, want je zou de verschilscore als een 'count' variabele kunnen zien, of je zou het als een continue variabele kunnen analyseren.

Reageer