Springen naar inhoud

Onderscheid tussen plasma en elektriciteit

• Log in om te kunnen reageren

cjh

cjh

• >250 berichten
  • 462 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 augustus 2012 - 22:35

Hallo. Ik zou graag willen weten wat het verschil tussen plasma en elektriciteit is. Corrigeer me A.U.B als ik fout zit, maar, plasma bestaat uit losgeschoten elektronen die zich vrij door de ruimte bewegen? Maar elektriciteit bestaat ook uit elektronen/ionen..correct?

Hoe kan je plasma van elektriciteit onderscheiden? Wanneer is het elektriciteit, en wanneer is het plasma?

Dank u voor uw tijd.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 31 augustus 2012 - 07:57

Elektriciteit is een nogal ruim begrip, maar heeft betrekking op het gedrag van elektronen.

Maar wat jij als een plasma omschrijft is niet juist. Een plasma is een gas, waarbij een fractie van de aanwezige deeltjes ionen en elektronen zijn. Een plasma is dus een vorm waarin materie kan verkeren.

In een plasma kan je fenomenen als elektrische stroom, weerstand en spanning waarnemen, maar dat is evengoed het geval voor een verlengsnoer.
This is weird as hell. I approve.

cjh

cjh

• >250 berichten
  • 462 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 31 augustus 2012 - 17:11

''In de natuurkunde wordt onder plasma een fase verstaan waarin de deeltjes van een gasvormige stof in meer of mindere mate geïoniseerd zijn. Vaak wordt plasma de vierde aggregatietoestand genoemd, naast vast, vloeibaar en gas.''

''In de normale gasfase bevat elk atoom een gelijk aantal positief en negatief geladen deeltjes. De positieve lading bevindt zich in de kern en de negatief geladen elektronen eromheen maken het geheel neutraal. Bij plasma zijn sommige atomen door temperatuursverhoging of andere toegevoegde energievormen een of meer elektronen kwijtgeraakt. De losgeslagen elektronen bewegen zich vrij door de ruimte en de achtergebleven kern (met de overgebleven elektronen) heet dan geïoniseerd. Wanneer voldoende atomen geïoniseerd zijn om het elektrische karakter van het gas merkbaar te veranderen, spreekt men van plasma.''

Bron: Wikipedia.

Dat plasma een gas is, is niet waar. Plasma is de vierde aggregatietoestand, zoals je kan lezen. Verder kan je hier ook lezen dat Plasma geioniseerd gas is, en het elektrisch karakter van het gas merkbaar veranderd is. Als je hier nog wat aan toe te voegen hebt, lees ik het graag. Anders, terug naar mijn eerste vraag..?

Michel Uphoff

Michel Uphoff

• >5k berichten
  • 5378 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 01 september 2012 - 01:32

Dat Wikipedia citaat is toch duidelijk?

Plasma is een geïoniseerd gas, dus een gas waarin de atomen een deel van hun elektronen zijn kwijtgeraakt. Het plasma is NIET de elektronen, maar de deels gestripte atomen. Plasma is dus een (geleidende) stof.
Elektriciteit is een verschijnsel dat meerdere vormen kent, en waarbij inderdaad elektronen betrokken zijn.
Motus inter corpora relativus tantum est.

Typhoner

Typhoner

• >1k berichten
  • 2446 berichten
  • VIP

Geplaatst op 01 september 2012 - 13:06

Als medewerker aan een Plasma-onderzoeksgroep sta ik toch nog steeds volledig achter mijn eerste post :)

Hoewel een plasma inderdaad een andere aggregatietoestand is dan een gas, zijn de parallellen zeer groot. De meeste technologische plasma's staan zeer dicht bij het gas waar ze uit zijn gemaakt - de fractie geïoniseerde deeltjes (ionen+elektronen) is redelijk laag, en je kan zelfs allerlei gaswetten gebruiken om de (neutrale) deeltjes te beschrijven. Aan de andere kant heb je plasma's zoals in de zon, waar de atomen volledig van hun elektronen gestript zijn.
This is weird as hell. I approve.

cjh

cjh

• >250 berichten
  • 462 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 september 2012 - 14:21

''Zonneplasma'' komt voort uit kernfusie waar massa in energie wordt omgezet, niet door ionisatie. Wat wil je met die citaat zeggen, eigenlijk?

''Hoewel een plasma inderdaad een andere aggregatietoestand is dan een gas, zijn de parallellen zeer groot''. Dit is waar en begrijp ik volledig, maar ik vind het toch vaag overkomen. Het is alsof men zegt 'het is een gas, maar het is geen gas..'. Ben ik werkelijk de enige die het zo ziet? Dat er dan wordt gezegd 'Dat Wikipedia citaat is toch duidelijk?' Knaagt behoorlijk aan me, moet ik eerlijk zijn. Ik wil altijd graag 110% zeker zijn van een besproken onderwerp, waardoor ik wat overduidelijke vragen kan stellen. Zoals waarom plasma de 4e aggregatietoestand is, terwijl het ook als een gas wordt erkent.

Ik wil alleen maar alle onzekerheden uit de weg ruimen. Dat is altijd de bedoeling geweest mocht ik een (obvious) vraag stellen.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures