Welk alternatief is het stevigste

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 3

Welk alternatief is het stevigste

Ik heb balken van 18x4,5 die 4,81m overspannen. Overal liggen de balken hoh 38cm, maar mijn balken van 5m zijn op en ik zit nog met een stuk tussen 2 balken van 1,25m.

Ik heb nog stukjes balk liggen en ik heb nog een aantal oude balken waar vroeger de plafond aan hing (die buigen wel lichtjes en zijn van ergens rond 1920 denk ik). Ik heb nu twee alternatieven uitgewerkt om dat gat te dichten zodat er een vloer op kan.

Alternatief 1:

Ik pak oude balken van 12,5 x 4,5 en ik vijs die op elkaar in een T-vorm. De balk wordt dan 17 hoog, daar leg ik latjes van 1cm op om waterpas te komen. Als ik het uitreken kom ik op een traagheidsmoment van 2859,375cm4, even sterk als een balk van 20 ongeveer. De vijs-tot-vijs afstand weet ik niet hoe ik die moet berekenen maar zou om de 10cm pakken denk ik. De situatie wordt dan:

Afbeelding

Alternatief 2:

Ik gebruik de overschotten om de overspanning in 3 gelijke delen te verdelen. In de 3 vierkanten zet ik dan terug kleinere balken die dan de kleinere stukken verdelen. Ik kan met 1 of 2 balkjes werken. Een situatieschets met 1 balkje per stuk is dan:

Afbeelding

Alternatief 3:

Gewoon de juiste balken gaan kopen en er in zetten.

De vraag is nu. Welk van de eerste 2 alternatieven is het stevigste of zijn ze beide even sterk? Indien 1, is het een goed idee om oude balken te hergebruiken, of zit daar een houdbaarheidsdatum op? En dan natuurlijk, is het sop de kolen nog waard of ben ik te ver aan 't gaan en haal ik best gewoon nieuwe balken.

grtz,

Nick

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Welk alternatief is het stevigste

Ik zou bij een sloopbedrijf oude balken van de juiste maat halen. Er is niks mis met oude balken zolang ze er goed uitzien, en ze zijn veel goedkoper dan nieuwe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Welk alternatief is het stevigste

Als je kiest voor de T profiel oplossing (die prima kan), verlijm beide balken dan vol met een goede houtlijm. Bijvoorbeeld een 2 componenten constructielijm. Goed verschroeven of klemmen, het wordt dan een zeer sterke verbinding.

Maar mogelijk zijn balken van de sloop niet eens veel duurder.

Reageer